Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2292 ggr
natha-mjau
0

hästhö?

Letar efter bönder i närheten som säljer hö. min mamma känner massor sitt jobb men ingen som har kanin hö, utan bara hästhö. Funkar det också eller ska det vara speciellt hö?

JessieS
0

Våra kaniner åt "hästhö". Skillnaden är väl bara att stråna är grovare än det man köper i små paket i djuraffärer. Billigare är det också. :)

natha-mjau
0

#1 så det spelar ingen vilken sort det är?

[LittlePiglet]
0

Mina får hästhö, har inte märkt nån skillnad sen jag bytte från djuraffärshö, förutom priset

Zvintos
0

Jag ger mina hästhö och det gör nog de flesta som köper ifrån bonde. Ett grövre hö ger bättre sysselsättning dessutom.

natha-mjau
0

Aha :) För de hade sagt att kaniner inte kunde äta hästhö. men då är det bara att jag köper då;)

JessieS
0

De kan äta vanligt torrt hö men inte ensilage. :)

[LittlePiglet]
0

#6 Varför inte ensilage? Bara undrar…

catr.ruds
0

Det är egentligen ingen skillnad på kanin- och hästhö det är bara så att djuraffärer vill tjäna mer pengar.

Ensilage ska man inte ge till kaniner för att det innehåller smörsyra och detta ska inte kaniner få i sig.

Denna kommentar har tagits bort.
Papaya
0

Att köpa på bal av bonde blir väldigt mycket billigare. Man får inte mycket hö för pengarna i butik, det går ju åt en halv förmögenhet om man har flera kaniner som ska ha fri tillgång..

Vi har ett ganska grovt hö till våra kaniner, tunnt hö ratar de helt.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Elshira
0

Hö som hö, det är inte olika till olika djurslag direkt. Det som skiljer är att till kor tar man höt rätt tidigt, när det är meat "blad" och inte så mycket "strån". Detta för att det tidigare höt är krafrigare och innehållerer mer energi. Det grövre höt har inte lika mycket energi, men det är lika mycket vitaminer osv i det (om det ingrepp tagits allt för gammalt, höt ska vara grönt och fint). Dock brukar man oftast ha ensilage till kor så det kan vara svårt att hitta hö. I hö till kor har man ibland även klöver som är mer energi. Så det går väldigt bra med hästhö (bara bra så de får gnaga lite mer), men om du har en kanin som inte äter tillräckligt så kan du prova hö till kor.

Hakuna matata!

marty94
0

Säger samma sak här,
Hö som hö.
Det finns oftast lite olika hö sorter o det är som sagt grovt och tunt men det har ingen roll.
Rekommenderar starkt att köpa från bonde istället för djuraffär då djuraffärer säljer mycket gamalt och ibland näringslöst hö :)

[Luppa]
0

"Hästhö" är ofta lite kraftigare än det tunna höt. Mer näring alltså.
Så länge som det verkligen är TORRT hö, och inte hösilage, så är det riktigt bra till kanin. Oftast analyserat också så man vet vad man får och vad som måste tillföras i kosten.

mlinz
0

Jag köper mitt hö från en strutsfarm, kaninerna äter det också :P 
Vilket torrt hö som helst funkar som sagt :)

Elshira
0

#13 Hästhö är mindre kraftigt än ko-hö. Och det ligger naturligt i att hästar har lätt att få fång då de är gjorda för att äta gammalt gräs på stäppen.

Kor däremot vill man få i så mycket energi det bara gåf för att de ska kunna mjölka så mycket som möjligt.

Så det är mer energi (kolhydrater, dvs sockerarter) i det som korna får :)

Hakuna matata!

[Luppa]
0

#15 Nej, nu snackar du ensilage.
Det jag pratade om var skillnaden mellan grovt (nysått/gödslat) hästhö, och fint ängshö från gamla ängar.

jasmina.p
0

Mina kaniner gillar inte de tunna hö strånen, de klasserar de som rest hö bara(: De grövre höstråna är poppulära hos oss (: Sedan så får kaninen andvända sina tänder med än de mjuka tunna.

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Elshira
0

#16 Ah, ja "ängshö" är ju givetvis inte lika kraftigt.

Men man odlar ju annars hö till både ko och häst på samma åkrar, och för att effektivisera så gödslar man ju gärna.

Hakuna matata!

[Luppa]
0

#18 Jo, visst. Men "kohöt" dvs ensilaget, tas när det är spätt (mer näring) och "hästhöt" när det är fullväxt.
Vet inte hur det är med hästhö, men visst brukar det ofta vara ren timotej? Ensilage är ju ofta lite blandat med klöver också

[Wera]
0

Finns väl inget "hästhö" och "kaninhö", hö som hö bara det är torrt, har en grön fin färg och fräscht och inte silage.

Jag har hö ifrån en bonde som dom ger till sina kor och hästar.

[Luppa]
0

#20 Finns nog inte många som slår hö specifikt åt kaniner, nej ;)

natha-mjau
0

Tack för era svar :) Har bara en kanin nu i lägenhet så en hel bal kan jag nog inte köpa. men det måste ju gå att fixa lösvikt :)

Elshira
0

En bal (man brukar ha småbal till hästar) brukar väga 12-20 kg ungefär. Kostar 2 kr kg. Det är bara att stoppa ner i en eller två svarta sopsäckar och förvara i förådet.

Hakuna matata!

matsdotter
2

Tänkte ta upp det här med skillnaderna på hö, hösilage och ensilage;

Hö är torrt, och plastas inte in. Finns i både stora och små balar.
Hösilage är fortfarande tämligen fuktigt, och plastas in i stora balar.
Ensilage är näst intill konserverat hackat gräs, det är ofta väldigt blött och grönast av de tre sorterna, och plastas även det in i stora balar.

Det bästa att ge kaniner är hö eller tämligen torrt hösilage, jag skulle inte rekomendera ensilage då det kan vara ganska tufft på djurens magar. Hö finns att få tag på i småbalar, vilket förmodligen är enklast om du inte väldigt många kaniner eller något annat gräsätande djur som t.ex hästar hemma. En hösilage-bal ska helst ta slut på bara några dagar, och riskerar att bli dålig om den står längre, så några få kaniner hinner helt enkelt inte äta upp allt på den korta tiden. Även höbalar kan mögla och bli dåliga om de står ute och är fuktiga för länge, så förvara dem torrt.

Jag kan ju även påpeka att fjolårshö kan vara att föredra till fri tillgång, då det inte innehåller så mycket energi som årshö, men detta beror ju självklart på hur mycket energi just din kanin behöver och hur mycket hö den "klarar av" att äta varje dag. Det samma gäller om man har möjlighet att utfodra med hösilage, då behöver den mer hösilage för att få i sig lika mycket energi som i den normala hö-givan.

Själv ger jag mina kaniner ganska torrt, tämligen grovt hösilage. Då jag utfodrar mina hästar med detta så funkar det med hösilagens korta hållbarhet. På sommaren när hästarna är på bete så köper jag dock fjolårshö på småbal och utfodrar dem med när de inte är ute och äter gräs.

Marsvinsmamman
1

matsdotter: hö förlorar varken i energi eller protein under lagring, dvs ett fjolårshö innehåller samma mängd energi som det gjorde året innan. Däremot minskar vitamininnehållet under lagringen.

Det största problemet med fjolårshö är att det alltsom oftast har fått en försämrad hygienisk kvalitet. Hur många höägare får inte varje höst och vinter fukt i sitt hö på logen för att man inte täckt det och det har dragit fukt från luften? Tänk då när höet dessutom legat en vinter till.. Så man ska vara mycket noggrann när man köper hö, oavsett hur gammalt det är.

Det absolut viktigaste till kaninerna är ju att höet håller en mycket hög hygienisk kvalitet, alltså inget damm, inget mögel.

[Luppa]
0

#25 "hö förlorar varken i energi eller protein under lagring, dvs ett fjolårshö innehåller samma mängd energi som det gjorde året innan. Däremot minskar vitamininnehållet under lagringen."

Det är faktiskt sant, det fick vi lära oss på Kursen (ja, den med stort K Flört)

Elshira
0

Det #26 säger stämmer bra. Till hästar brukar man (om man vet detta) ge extra vitaminer (om det inte redan är vitaminer i mineraler som man ger) efter nyår ungefär efter som att efter något halvår börjar det försvinnar rätt mycket vitaminer och ett tillskott kan vara bra.

Hakuna matata!

kaninsnobben78
0

hej Jag få mitt hö till mina kaniner   från häst bonde  det är  Ensilage jag har till mina kaniner mina kaniner tycker mycket om det hö  det är ljus hö

är ensilage inte bra för kaniner  om det lite starkt om det är ljusare

jag har svårt tag i hö om inte ha de höet jag kan inte tag ett annan hö

mina kaniner Ja g har ingen bil eller kör kort

[Luppa]
0

#28 Ensilage KAN funka till kanin. Men det förutsätter att du kan hämta det som går åt under 2-3 dagar. Om du förvarar ensilaget inne i huset/lägenheten så tycker jag att du bör hämta en dagsranson bara.
Om ensilaget blir dåligt och börjar jäsa så kan kaninen dö av det.

Jag skulle nog hellre ge bara gnagarblandning än dåligt ensilage. Det betyder inte att jag rekommenderar att låta kaninen leva på gnagarblandning Flört

kaninsnobben78
0

#29 Jag vet att blir dåligt ensilage inte bra för kaniner mögel kan kaniner dö av

jag har läs de. Jag ge inte mina kaniner gangarblandning  kan blir tjocka

mina få  pellets istället   och grönskaer

BusBella
0

Mina får hästhö.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

kaninsnobben78
0

jag ge mina me de hästhö