Beteende förändring efter kastrering?
Är det någon som märkt någon beteende förändring/förändring hos sina kaniner efter att man kastrerat dom?
Som ex. lugn, stillsam, vikt uppgång, glad, ledsen, slutat upp med sitt könsmogna beteende?
Kommer att kastrera våra kaniner (en hona och en hane) då tanken dels är att dom ska kunna bo med varandra
Kan ärligt säga att jag inte märkt någon skillnad på Asta före/efter kastration.
Hon har dock slutat "jucka" på benen men det kan lika gärna vara en uppfostringssak…
Kastrerade min ena hane för att han skulle kunna bo ihop med honan, innan kastrationen kunde de ligga och mysa och sånt (under uppsikt) men efter så avskydde hon honom och han fick inte komma i närheten :P
Hursomhelst så har han alltid vart världens snällaste, det bästa han vet är att tvätta alla han träffar och han har aldrig vart sur eller grinig på något sätt. Så på honom märks det ingen skillnad alls efter kastreringen
Hade en hane som skvätte men inte var speciellt "hanig" i övrigt, förutom att han deppade ihop totalt om han inte fick bo vägg i vägg med "sin" hona.
Efter kastreringen blev han betydligt lugnare/mer avslappnad (stressnivån sjönk rejält), mer kontaktsökande och skvätte inte alls. Hans magproblem minskade och han blev mycket bättre i hullet. När han sedan efter ca en månad fick flytta ihop med "sin" hona blev han överlycklig :)
Tyvärr somnade han in förra våren (dock hade detta ej med kastreringen att göra), men hans sista tid i livet var verkligen hans lyckligaste, och jag har bestämt att alla sällskapshanar som jag har framöver kommer att kastreras. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Kiddo har haft en del humörsvängningar, men det gick över innan han kastrerades. Men han är ändå ännu snällare och mer harmonisk nu, tycker jag.
Dessutom har han blivit extremt renlig. Han har gått på låda hela tiden, men numera bajsar/kissar han bara i ett hörn av lådan. Perfekt!
Märker ingen skillnad, tjockar dock ;)

jag kastrerade min hane för att han skvätte, bajsade, juckade och attackerade allt och alla , alla dom fasonerna försvann, men han blev otroligt lugn inte så inte så jätte kul faktiskt :(
han ligger mäst och sover och latar sig nu :/ men det fungerar :)
men jag skulle nog inte kastrera båda, det räcker med att du bara kastrerar hanen faktiskt :D

Min hane har blivit tjurigare efter kastrering…
Paulina Borg
Tack snälla ni för alla svar!
Verkar som om det är ganska individuellt hur en hane och även en hona för den delen reagerar på kastrering.
Min hona blev aggressivare efter kastreringen, hanen blev underbar och mysig. Honan var inte aggressiv innan och ingenting förändrades under den vecka hon läkte efter operationen. Nu har vi en bebiskanin som hon jävlas med :/ Det räcker med att bara kastrera hanen men jag anser att det bästa och säkraste är att kastrera honan också eftersom livmoderscancer är ett vanligt problem hos kaniner. De ska vara ifrån varandra när du inte har uppsyn (enligt min vet.) eftersom de kan repa upp stygnen om de bråkar/busar eller juckar :p Min hona gillade att ligga på en flaska med fryst vatten eftersom det bedövade magen lite (litet tips) Lycka till och skäm bort dom massor efter operationen! :) Mvh Michelle