Varför började ni avla? :)
Vad var det som fick er att börja avla? :)
Hälsningar Amanda och kaninerna
Började avla på just teddyvädurar dels för att de är så goa och gulliga kaniner, och dels för att de är så få som avlar på dessa. Så jag vill föra vidare, och kämpa för att rasen ska "leva vidare".
Har aldrig någonsin träffat en underbarare ras!
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Dels är det ju oerhört kul att få ungar och få se dem växa upp till flyttklara. Men även att det är roligt att få se rasen/färgen/teckningen/pälstypen osv utvecklas!
Jag har dvärgvädur i white zobel blå och -brun därför att jag gillar teckningen, men där finns mycket att jobba med. Rasen har jag för deras härliga temperament.
Hermelin rexarna i madagaskar och isabella vill jag ha därför att jag gillar storleken och pälstypen, men att även dessa behöver jobbas med främst pälsmässigt och typmässigt.
Så mycket för att bibehålla vissa delar (ex dvv temperament) och förbättra annat.
första kullen var ju en tjuvparning med en vildkanin. Jag behöll en hona som bodde med mamman men när hon dog inte så gammal så blev mamman deppig. Därav tog jag en kull till och ja sedan fortsatte det. Nu har jag ju haft en paus i något år. Så fick jag i somras hem holländaren Flisa och tyckte att hon var helt underbar. Min ras med andra ord. Därav ska jag börja avla på holländare nu är det tänkt.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jag är väldigt intresserad av Avel, och har varit det länge.
Själva biten med att kombinera 2 individer som passar så bra ihop som möjligt, spara rätt unge och sakta men säkert komma närmare målet.
Roligt när man lyckas, och en liten morot när man misslyckas, att göra rätt nästa gång.
Sen så är det ju helt enkelt väldigt roligt med ungar. :)
#1, Och som resterande säger, väldigt, väldigt kul med kaninungar! :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥