Pellets Versele laga
Är denna pellets bra?
Innehåll:
Råprotein 16,1 %
Råfett 3,0 %
Råaska 8,5 %
Råfiber 15 %
Calcium 1,2 %
Fosfor 0,64 %
Natrium 0,30 %
Tillsatser per kg:
E 672 Vitamin A 10000 I.U.
E673 Vitamin D3 1500 I.U.
Vitamin E 154 mg
E4 Kopparsulfat 8 mg
E324 Ethoxyquin 27 mg
E321 BHT 53 mg
Cuni FIT är framställt av 100 % vegetabilska råvaror. Detta lättsmälta foder är berikat med fructo-oligosakkarider (FOS), som hjälper till att få en sund tarmflora. Denna formel innehåller ingen coccidiostaticum eller liknande tillsatsämnen och är därför också idealisk till Avel.
På teddytassen.se har dem bla. " fruktsallad" :Innehåller bland annat papaya, banan, ananas och johannesbröd.
Protein 8,4%, olja 2,3% fiber, 7,5%, aska 6,1%
är det okej att ge?
Reagerade på : " örtspecial plus" som innehåller grähoppor. Liksom WHAT? Gräshoppar är ingen kaninmat!?? Usch ska nog inte beställa något godis från teddytassen utan väljer hellre gnagarboden.
Värt att läsa om etoxikin (E324)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethoxyquin
Finns artiklar på svenska om du söker på google. Finns även en del matnyttigt att läsa om E321 Butylhydroxitoluen (BHT).
Utfodrar ändå mina kaniner med versele lagas pellets cuni fit plus.
Nu blir jag rädd varför tillverkar dem pellets med livsfarliga konserveringsmedel?? Står det ens på alla pellets vad dem innehåller tex. dem vanlga fodrerna carrier o edel innehåller det också sån här skit? Det här fodret ska jag iallafall INTE köpa! Hur kan man ens sälja det??
#1 Nej, deras "nyttiga blandning" ger jag inte mycket för. En massa socker och annat som kaninerna blir feta av.
Fodret som diskuteras i tråden ser dock ut att ha bra värden.
Fast visst finns det väl kaninfoder utan en massa E-ämnen?
Alla foder som heter PLUS innehåller antibiotika. Ge inte!!!
Versele Laga har bättre märken, Cuni Complete och Cuni Pro :).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se