kaninuppfödning
Har ni kanin uppfödning och hur många år var du när du började med det. Och hur många kaniner har ni.
Har kaninuppfödning i liten skala. Var 17 år när första kullen föddes i vår familj (min systers kanin). Jag var 18 när min första egna kull föddes och hade då haft egna kaniner sedan jag var 11. Har i nuläget enbart 3 kaniner och väntar ev kull nästa månad.
Jag började läsa på för 3år sedan (var då 11år), fick min första överlevande kull förra året (tjuvparning) Nu, när jag är 14 har jag börjat skaffa in lite fina ''djur'' som jag tänkt ska gå till min Avel.
Just nu har jag 5 kaniner (varav en hona som ska gå till avel) och den sjätte kaninen kommer hit från stockholm den 5/2 Då en hane som ska användas i aveln.
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag har uppfödning sedan 2009. Var 29 när jag började, men de flesta är betydligt yngre ;)
Har i dagsläget 20 Lejonhuvade kaniner och 1 Tysk jättescheck (kelis). Plus ungar.
oj då har du många kaniner att ta hand om
Jag jobbar inte så det är lugnt ;)
Men vissa har 100 avelsdjur och mer, då kan man snacka om jobb.
oooooooooooojjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj ja det kan man :)
Jag var 14 då jag började bli mer seriös med kaninerna (hade haft en kull innan det, var 10 när jag fick min första egna kanin), var medlem i SKAF och hade uppfödarnummer, ställde ut och hade stamtavla, hade väl 5 kaniner och ett tag 11 stycken men bara några få i Avel.
Nu är jag 18 och föder upp för kul (inte medlem i SKAF längre), har 6 kaniner var av 4 avelsdjur men det kommer bli ett par stycken till i år.
Jag är dock noga med att inte blanda in olika raser, pälstyper är helt okej men jag håller mig till en enda ras (dvärgvädur) Skulle aldrig få för mig att ex. blanda lejonhuvad kanin med dvärgvädur.
Jag började när jag var 10 år. Fick dock mycket hjälp :)
Jag har 4 kaniner
Jag är 13 år och har haft kaniner sedan jag var fem. Har tagit några kelkullar utan stamtavla. Jag har 11 kaniner, men 5 av dem är bara kelisar. Jag väntar ev på mina två första kullar med stamtavla, som isånafall föds i februari.
Är medlem i SKAF och ska köpa mitt uppfödarnummer idag.
#9 okej roligt :)
#9 Ett litet tips: Det finns en som föder upp Hermelin och har gjort det ett tag, hennes uppfödning heter Örnabergets. Du kanske borde fundera på ett nytt namn innan du har jobbat in det, det lär bli förväxlingar.
#11 Oj, visste inte det får försöka komma på ett nytt. Tyckte det enklaste var att ta området där jag bors namn ;)
Jag har haft kaniner hela mitt liv.
Köpte mina första avelsdjur (lejonhuvade) 2007 och fick min första kull i mars 2008. Jag är född -94 och var alltså 14 när första kullen föddes.
Har sedan dess haft 15 kullar, av dessa har 3 (1 kull dog dock) varit blandraskullar (tjuvparningar) samt 1 kull med dvärgvädurar.
Annars har det vart lejonhuvade för min del :)
Har självklart kvar en unge ur min första kull så hon fyller hela 4 år iår!
Har just nu 13 kaniner.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag började i början av 2011, 15 år gammal.
Jag har fått två kullar förra året och väntar nu på att få hem min nya avelshane till början av det nya året! :)
Just nu har jag bara 3 kaniner, men hoppas på att fler kommer snart!
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
Har fått upp renrasigt sen 2004, hermeliner sen 2006 :).
Har registred kaningård sen 2010 :).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
"Min" första kull fick jag när jag var 8år gammal. Den var helt och hållet mammas ansvar, men det var "min" kanin - en jättesöt hermelinhona. Vi behöll faktiskt en unge ur bägge de kullarna hon fick, och har kvar ett barnbarn till henne än idag - 12år senare. :)
Jag har ingen uppfödning, och har inte fått någon kull på många år, förutom för två år sedan i samband med LU-raset. Skulle jag någon gång satsa på uppfödning så skulle det vara av harkorsningar för hoppning, men det är bara en dröm än sålänge, haha. ^^
Har i dagsläget 7 egna kaniner, av olika raser. Flera är gamla nu, men ett par hopptävlar jag med. :)
Hittade faktiskt en bild på lilla Sussi (min första kanin) med sin första kull, som jag bifogar. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Jag köpte min första kanin 2002 när jag var 13 år. 2003 föddes min första kull. 2004 köptes de första renrasiga kaninerna in (dvärgvädur fuchs) och jag gick med i SKAF, 2005 föddes första renrasiga kullarna.
Föder numera upp dvärgvädur i normalhår, Har 24kaniner hemma, varav en kelis (dvärgvädursteddy). Två kaniner är dock inte mina, de är här på "vintersemester" i kärringhagen. Övriga går i Avel eller ska gå i Avel, förutom 2 som är pensionerade.
Jag har haft kaniner sedan 2000 och är nu 15 (snart 16) år gammal. Blev medlem i SKAF året 2008.
Fick min första kull 2010, mamman och pappan renrasiga Lilla tysk vädur, det blev 9 ungar i den kullen och hade lite svårt att få de sålda men det gick bra :)
Kullen föddes i slutet av sommaren och senare på våren köpte jag uppfödar nummer och började med utställning och sedan dess har intresset blivit större och det har bara blivit fler kaniner :)
Har just nu 11 kaniner :)
okej
Oj, såg att jag missade. 14 när jag fick min första kull, 16 när första kullen med stamtavla föddes.
Hade hjälp av många "gamla" uppfödare :)