Stinker!
Hej, jag har två kaniner, en hona och en hane. Jag har aft kanin tidigare, men bara hanar. Jag är rätt van vid att kaninernas pinklådor brukar lukta gansak illa då ingen av mina hanar har varit kastrerade.. Men nu är det så att min lilla hane luktar precis som han ska, gansak illa men inte alltför farligt.. Min hona däremot! Hon luktar så fruktansvärt illa att jag får kväljningar när jag städar hennes bur. Jag kan inte vara i rummet efter att jag städat åt henne. Ingen av mina hanar har ngonsin luktat så fruktansvärt illa som honan gör.
Är det något fel på henne?
Ojdå.. Har ingen aning vad det kan vara! Har du gett henne någon speciell sak att äta eller något?
Honors kiss brukar aldrig lukta, inte så som hanarnas.
Hur ofta städar du burarna å vad för bur matrial?
jag tycker de låter onormalt, de är nått som inte stämmer i alla fall.
Är du säker på att de är en hona å inte hane?
Jag har haft mesta dels bara honor, men aldrig att deras kiss har luktat illa, inte ens när ja ibland hade slarvat me buren.
Hur ofta städar du då?
#1 Nej, hon äter "vanlig kaninmat" :/
#2 och 3 Jag städar en gång om dagen, någon gång ibland missar jag ena dagen om jag inte hinner och då städar jag dagen efter bara. Jag använder Toa-lätt (toapellets för katter och smådjur) och det använder jag till båda kaninerna. Jag brukar "skrubba" deras toaletter ca en gång i månaden, med vatten oc htvättmedel då för att det itne ska bli missfärgat elelr att lukten ska sitta kvar. Och jag är 100 % säker på att det är en hona, misstog hennes lilla tutte för en fästing för ett tag sedan o.0
Kan hon ha Urinvägsinfektion? Bakterier i urinen kan få det att stinka.
Hur dricker hon? Koncentrerad urin stinker mer än uttspädd.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#5 Hon dricker som hon ska tror jag, inte jätte lite och inte jätet mycket.. :/
Borde jag ta henne till en veterinär? :S
Jag hade nog tagit henne till en vetrinär, eller iallafall ringt en jourvetrinär. De har öppet dygnet runt och kan ge olika tips?!:)
Lycka till!:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#7 Har du något bra nummer till en kourvetrinär? :) Jag är ganska orolig för henne så det skulle inte vara fel och ringa, men jag vet inget nummer x)
Ne tyvärr, jag har bara hört talas om det ;/
Men jag TROR att Ninnih kanske har!:) Eller möjligen Fridaakesson
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Är det kisset som luktar illa eller är hon dålig i magen? Överskott på protein kan leda till överskott på "nattbajsar", och dom är rejält stinkiga.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#9 Ok!
#10 Det är helt klart kisset som luktar. Bajset är det inge fel på ^^
Det är ju kanske inte superbråttom så du behöver ringa jourvet. Blå stjärnans smådjursavdelning har telefontid 11-12 vardagar om du vill ringa dit (numret hittar du på hemsidan). Tycker dock ofta att veterinärer har svårt att svara på problem över telefon men det skadar ju inte att testa ringa.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#4 hanar har oxå tuttar ;)
Det där Toalätt prova ja en gång men aldrig mer, lukta vidrigt när det kom kiss. Prova spånpellets från zooaffär.
#13 Om kaninen har tuttar och saknar kulorna och en del andra saker också, jag vet att det är en tjej ^^'
Jag har hört att toalätt skulle ta bort lukt, men jag kan ju ta och prova en annan sort ^^' Men hon luktar ju fortfartande mer än dubbelt så illa som hanen..?
#14 Du skrev: "Och jag är 100 % säker på att det är en hona, misstog hennes lilla tutte för en fästing för ett tag sedan o.0 "
därför ja förklara att även hanar har tuttat ;)
#15 Jag har haft tre hanar hittills och jag har aldrig märkt att dom har det, det var därför jag formulerade mig så ^^ Men om hanarna har det så okej ^^

#16 Klart att hanarna också har det så är det med alla djur.
#16 Självklart, men jag menade bara att jag aldrig har kännt hanarnas på samma sätt, jag har aldrig misstagit dom för att vara fästingar… Dom är inte lika stora ^^'