Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2852 ggr
sof-ie
0

Känna ungarna?

Jag tänkte höra med er kunniga, om hur man kan känna ungarna i magen? Hur känns dem? Och hur känns magen, vet att den är spänd, men hur ska den kännas utövrigt?

Ungarna, känns det som om det flyter omkring saker i magen, som om dom rör på sig, känner det nämligen på min kanin, och blir bara mer och mer säker på att det är ungar där inne. Men av er som har erfarenhet, hur kan man känna ungarna?

Jag har lagt ett finger emot magen och tryckt väldigt lätt, alltså inte tryckt på det viset, men lagt den emot magen väldigt lätt. Och då känner jag något.

Prizma_o_Kristall
0

Mot slutet av dräktigheten är det väldigt mycket aktivitet inne i magen. Om du känner att det rör sig något, som att det "sparkar", då kan du vara väldigt säker på att hon är dräktig:)

sof-ie
0

:D nu blev jag glad.
Var väldigt osäker, för det kändes nästan som att man inbillade sig att magen var större och spänd till en början. Men och andra sidan så är den ju annorlunda, det måste jag säga.
Men nu när man känner att det är något där inne så blir jag mer säker. Så tack för ditt svar :). Nu är det inte långt kvar.
Vad skulle du säga, hur långt skulle du kunna tro att det är kvar? Asså med tanke på att de är aktiva i magen och så? Förstår om det är svårt att säga, men på ett ungefär :)

Prizma_o_Kristall
0

När jag kände det på min hona för några år sedan så var det väldigt nära födseln,, antingen samma dag eller dagen innan:)

sof-ie
0

Okej, ja men dåså :). Då får vi se hur det blir. Hoppas verkligen på ungar nu! Eftersom att det gått en tid och man har fått upp förväntningarna och så :p :), ska bli kul det här. :D älskar niner.

Tina-A
0

Åh, vad spännande! Hoppas allt går som det ska :) Massa lugn och ro nu åt henne!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Clariiz
0

Gud vad kul :D Nu längtar jag ännu mer atills mina kommer! Glömm inte lägga ut bilder när de blivit födda :D

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

sof-ie
0

Hej igen!
Har inte hänt någonting än, hm.. =/
Frågan är om man ska vänta, eller ta henne till en veterinär.
Det kan ju vara så att hon blev parad av hanen senare, då är det isåfall på fredag det har gått 35 dagar, som det max är.
Men eftersom jag känner ungarna i magen, vet jag inte riktigt. Blir orolig. Men vad jag tror finns det ungar i magen, kände dem/den, hur många det nu är, senast imorse igen. Vet inte riktigt vad jag ska göra.. Vad tycker ni?
Eftersom jag känner ungarna, så skrev ni att det går fort, och är i slutet av dräktigheten, men ingenting har hänt, inget bo eller liknande. =/

Tina-A
0

#7: Det är väldigt konstigt att hon inte boat. Om det är ungar borde dom komma idag, då det gått 32 dagar. Det är inte speciellt vanligt att de går så mycket längre än så…

Prizma_o_Kristall
0

Min kaninhona boade ca en kvart innan hon födde sina ungar, så det går väldigt fort när hon väl börjar.

Lycka till!

sof-ie
0

Okej, ja det är väl bara vänta och se antar jag. Har lagt in lite mer halm och så nu så hon har möjligheten. Försökte känna på magen imorse igen, men hon vill inte att man ska röra henne, hon har blivit jätte skygg av sig =/ Vet inte om det har med dräktigheten isåfall att göra. För om det inte är det, har jag ingen aning om vad det är. För om hon inte är dräktig, vad är det isåfall som rör sig i magen :S

Tina-A
0

#10: Låter bra att hon inte vill bli tagen på magen om hon är dräktig :) Det ville inte min hona heller när det började bli dags.

sof-ie
0

Okej, ja men dåså, det är ett steg åt rätt riktning iaf :). Förstår faktiskt inte vad annars det skulle kunna vara annars om hon inte är dräktig. :) Så nu är det bara hoppas på att det händer nu i dagarna som kommer. :) Ska fylla på lite halm lite då och då, fast jag vill inte göra henne stressad heller, så jag ska undvika att ta i henne och så.. Så får vi se :)

Ellen95
0

Hoppas att allt går bra!:)

sof-ie
0

Hej!

Tänkte höra nu, för hon börjar bete sig väldigt mycket annorlunda så det lär nog hända snart!

Men hur gör jag med halmet? Kan man bara lägga in det i buren, och så fixar hon allting själv? Hur gör hon när hon tar bort hår från magen? Hur kan man märka att hon gör det? Gör det ont på henne?

Prizma_o_Kristall
0

Hon bara plockar av sig hår, det ser ut som om hon bara tvättar sig ungefär. Jag skulle inte tro att det gör ont på henne, när min hona plockade päls så var det jättemkt hon plockade, men det syntes inte mkt alls på hennes mage.

Kramar och stort lycka till!!

ikea
0

Innan min hona fick sin kull för ca två veckor sen drog hon bort ganska mycket päls, mest från bröstet men även lite från mage och rygg. Pälsen lossnar jättelätt innan hon ska föda( pga hormoner), hon behöver inte dra och slita så det gör inte ont. Däremot fick hon några kala fläckar men pälsen växer fort ut igen. Du märker när hon drar päls för hon samlar allt i en stor hög där hon sen föder sina ungar. Oftast bäddar hon över ungarna så bra så första dagarna ser man dom inte.

Det är nog inte långt kvar nu jag kunde också känna ungarna tydligt i magen på min hona dagarna innan.

Hon kommer att klara det jättebra!

Tina-A
0

Lägg massa halm i buren så boar hon som hon vill! Du kan ju peta in lite i huset också, för att hjälpa till ^^ Men hon ska klara det själv.

ikea
0

Är lite nyfiken, hur går det?

Har det blivigt några bebisar?