avels honor
hej jag undrar var man kan köpa avels honor?
Hos uppfödare.
Och sedan ska man tänka igenom Vilken ras? man vill avla på, färger och massa annat.
Och som jag & många till skrev i förra tråden: Vänta några år, tänk igenom allt, få erfarenhet och läsa på mer. Ni är inte så gamla ännu.
Det innebär mycket ansvar att ta ungar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hur många år tycker du man ska vara för att börja med att födauppkaniner?
#2 beror på hur erfaren man är. Är man under 18 år så måste föräldrarna vara delaktiga och intresserade - tycker jag. Eftersom djuren är deras ansvar då.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
okej
Jag tycker det är ganska självklart att man köper en avelshona från uppfödare, och med tanke på din förra tråd så tycker jag att ni borde läsa lite mer om kaniner innan ni tar kull. Jag ser inget problem med Att ta en kull när man är 10 år om man verkligen kan saker om Avel och inte tar en kull på en överviktig tvååring.
vadå hon är inte överviktig
#6 På bilden du la ut i den andra tråden hade hon ju hakpåse?
men hon är en blandning av dvv och lejonhuvad så hon har en krage och har alltid haft till och med uppfödarna sa det
För det första så tycker jag att du/ni ´är lite för unga. Jag började läsa när jag var 11 och har börjat skaffa in kaniner nu, när jag är 14, alltså läste jag i 3år.
Sen måste man veta Vilken ras? och färg man vill ha, inte bra att ''blanda'' olika färger och raser. Helst, ska man gå med i
Sveriges Kaninavelsföreningars riksförbund ''skaf'' för att kunna föda upp kaniner till utställning (alltså kunna sätta stamtavla) för då finns det fler intresserade, bra med hoppkaniner också för den delen.
Detta är då skafs hemsida, här kan du/ni läsa på lite mer och ev. senare bli medlemmar!:)
http://www.skaf.info/
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#8 Vad jag såg var det ingen krage, det var en dubbelhaka och det ska inte ens blandraser ha.
#10 Honor kan visst ha "hakpåse" även fast de inte är överviktiga, dock kallar man det "krage" som bara är päls. Har en dvv som får 0,25dl/dag och massor med Motion, hon har ändå en "krage". Hon har heller aldrig varit överviktig så det är inget "spår" efter sådant.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#11: De kan ha, ja och det kan även renrasiga. Men det #10 skriver är att de inte ska ha det. Och det är två helt skilda saker. 
#12 Jo, men eftersom hon tidigare skrev att TS kanin var överviktig, vilket den inte alls behöver vara, så skrev jag så. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
nu är det en i den andra tråden som skriver att det är en dubelhaka

#8 Lejonhuvade kaniner har inte en krage dom har "lejonman" Det där är en hakpåse, en kaninmed lejonman har man ovanpå huvudet, det här kaninen har inte en tillstymmelse till man, så då har uppfödarna fel eller dom var antagligen inte så pålästa. Ena föräldern kan ändå vara lejonhuvad enkelmanad men då har inte den här honan ärvt det anlaget och därför är hon inte lejonhuvad.
Kaninhonor kan ha hakpåse även om dom inte är överviktiga, så hon behöver inte vara överviktig för det.
Eller just det. Det var en djuraffär #15
Avelsdjur finner man bäst hos seriösa uppfödare som har koll på vad för kaniner den avlar på (bakgrund, stam, m.m) - Med härstamningsbevis eller stamtavla.
Har du en större uppfödare i närheten av din stad kanske du kan hälsa på och titta på djuren lite för att få ett större urval.
#2 Den frågan går inte riktigt att svara på tycker jag, finns inget rätt eller fel. Handlar om kunskap, mognad, hur ansvarsfull man är, plats, tid, om man har föräldrarnas stöd (främst ekonomiskt) m.m
Du är bara 10 år så jag tycker gott och väl att du kan vänta ett par år till för jag tror inte du kommer att ångra det, man hinner utvecklas så mycket under den tiden.
#8 Oavsett ras ska (helst) inte en kanin ha så stor hakpåse, en mycket liten är dock okej. Sen kan det vara antingen fett eller päls, är det päls brukar det gå att rycka bort den försiktigt, det känns ju om det bara är päls eller inte, men tycker dock att den påsen såg lite för stor ut för att bara bestå av päls.
#16 Djur från djuraffärer bör man inte ens avla på, man vet ingenting om dens bakgrund (sjukdomar, gener m.m.) och djuraffärspersonal är ofta okunniga.

#16 Du skrev att "uppfödarna sa det" i #8
skrev fel det är min kompis kanin så jag trode det men hon är här nu och då sa hon att det var en djuraffär