Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3693 ggr
kramarange94
3

tjuvparning

hjälp :o

min kaninhona på ungefär 5 månader blev tjuvparad den 17 december, det har gått lite mer än en vecka nu och jag tror att hon är dräktig :o

det är min första kanin, så jag har ingen aning om vad jag ska göra :s kan nån hjälpa mig?

berätta vad jag ska göra, länka sidor som jag kan läsa på eller vad som helst, jag vill att det ska bli bra om hon nu är dräktig :)

^jag är oftast inte så arg som jag låter utan ta allt med en nypa salt :)

och kommentera helst inte min stavning/sätt att skriva på, har problem med det, så jag kaninte hjälpa det:(

[sstorm]
4

inte ens en van uppfödare kan avgöra om den är dräktig efter en vecka(till 100%), så hur är du säker på att hon är det? :s

[Airo]
0

Först och främst , hur vet du att hon har blivit tjuvparad ? om hon är din första kanin , menar jag .

Man kan avgöra om en kanin är dräktig när det är ca 1 vecka kvar till födseln ,

[Luppa]
2

#1 Jag har faktiskt varit säker efter en månad med varje kull. ;)

[sstorm]
2

#3 Sa du något ? ;)

kramarange94
0

#1#2 jag tror att hon är det, men jag vet absolut inte, men det är ju bättre att läsa på nu, än att böra några dagar innan förlossningen om det nu skulle vara så att hon är dräktig…

jag venne om det tog, men köppte henne och en annan som två hankaniner och så satt den ena och parade sig med henne, så tyckte jag att det var skumt, så kollade könen och de var inte lika dana, och jag har kommit fram till att hon är en hona, genom att jämnföra bilder och så… :S

och kommentera helst inte min stavning/sätt att skriva på, har problem med det, så jag kaninte hjälpa det:(

CorneliaAndersson
0

Oj hehe. Sånt som händer! :P

Jag brukar lägga in mycke halm i boet. Här finns många trådar om just vad de ska göra vid sådana här ''tillfällen''

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[sstorm]
3

och varför har du haft två hanar ihop? Nu va de ju inte två hanar men hanar ska absolut INTE på tillsammans. Dessutom kan "parning" även vara ett dominans beteende och betyder inte att de är en hane och en hona som parar sig.

kramarange94
0

#6 okej, jag har lagt in massa halm till henne, fast hon äter mest på det :P ska kolla runt här mer i morgon :)

#7 jag har läst att hanar kan gå bra tillsammans sålänge där nt är en hona i närheten :s

--------------------------------------------------

för att vara helt ärlig, ville egentligen nt vara det först eftersom jag tog henne då hon redan var dräktig och månnga tkr det är fel när man nt kan ngt om kaniner. men dom jag fick den av ville typ nt veta av dem längre just för att det var en hona och en hane så de gav iväg båda kaninerna, så en kompis har hanen och jag har honan, tyckte att det var bättre så än att de som hade dem från början inte skita i dem och ungarna skulle få en dålig start :( de hittade två dödfödda ungar i buren och hanen var på henne direkt igen, och då fatade dem att det var en hona.

var inte taskiga mot mig nu, jag försöker göra det rätta för kaninen, så snälla hjälp mig!

jasmina.p
1

#8 Du skulle sagt det från första början lättare att förstå sittuationen då. Hur gammal är hon och hade hon haft ungar tidigare? förstår inte riktigt.

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[Luppa]
0

#9 Exakt, då skulle nog ingen ha sagt ett pip ;)
Men hon har alltså redan haft en kull och är fem månader? Jisses.
Och hon togs från de nyfödda ungarna, vart är de då?

kramarange94
0

#9 vågade nt säga eftersom folk nt gillar att man bara "tar ungar" på dem, fast jag vill bara ta hand om henne :) hon är ungefär 5 månader nu :/ och fick en dödfödd kull på två ungar för ungefär 1-2 veckor sedan, och sen var hanen på henne direkt igen, så drf jag tror att hon är dräktig igen :s #10 japp hon gick en dödfödd kull för 1-2 veckor sedan, de var döda när de hittade dem i buren iaf, så det var bara molly (honan jag har nu) och hanen kvar som de lämmnade bort :/

spacesheep
1

Till TS: Har ni särat på kaninerna nu? Om honan är 5 månader ska hon helst inte ha kullar alls, tänk på det i framtiden. Det som är gjort är gjort, men låt det inte hända igen när hon är så ung och om du inte kan ha kontroll över det. Det bästa du kan göra nu är ju att lära känna honan om hon inte varit din tidigare. Få henne att lita på dig, annars kan det bli vädligt svårt att få komma åt ungarna och eventuellt hjälpa till när hon väl föder. Sedan finns det lite allmäntips, så som att du inte ska ta i kaninungarna för mycket när de föds, att ge mamman extra bra föda nu om hon är dräktig (riktigt bra pellets handlar det om, inga gnagarblandningar, samt färskt hö) så att hon orkar med sig. Här är en artikel, jag har inte läst igenom den helt men den verkar vid en första anblick ganska vettig! http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1681165

Sedan skulle det vara jättesnällt om du kunde sluta med förkortningarna då det blir mycket svårare att läsa det du skriver då.

Suskiv
0

#7 Det kan faktiskt fugnera att ha ha hannar ihop. Jag har haft hannar ihop (visserligen på 5 kvm), mina föräldrar hade hannar ihop i en bur. En kompis till mig hade hannar ihop i en bur. Så helt omöjligt är det inte, men man ska inte räkna med att det fungerar utan vill man ha två hannar ihop bör de vara syskon och så får man vara berädd att dela på dem om det inte fungerar.

Mina hannar var inte syskon utan två vuxna hannar av olika raser som gick ihop, inga problem.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

kramarange94
0

#12 okej, ska läsa där :) bra att du sa det om pelletsen, får köra och köpa det snart :) Förlåt, brukar alltid skriva med förkortningar, men ska försöka tänka på det ;)

Cameliont
1

Jättefint att du vill hjälpa honan och att din kompis tagit hand om hanen!

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

[Luppa]
0

#12 Den var helt ok.

spacesheep
0

#14 Många missar det om pelletsen när de skaffar kanin, eftersom att flera djuraffärer faktiskt rekommenderar gnagarblandningar tyvärr. Bor du nära Grandgården/Lantmännen så finns det massor med bra pellets där, i större säckar också. Jag kör med svenskt helfoder, Kanin och marsvin och det har fungerat väldigt bra för min lilla. Däremot var de pelletsen man köpte på Ica ingen hit alls.. :)

Hoppas att det går bra med honan och de eventuella ungarna nu! Håll oss gärna uppdaterade så att vi får se hur det går, om det blir några små och så. Tycker att det är modigt av dig att våga erkänna dig ny och be om tips? ändå, superbra! :)

#16 Vilken tur!

Lumos1
7

Tycker det är synd att tråden inte tas på större allvar.

Kommentarer som "hehe det är sånt som händer" är inte rätt,

saker händer bara inte utan det är VI som slarvar.

Ts, jag vet att det kan hända den bästa och en olycka kan hända.
Tycker du började tråden väldigt bra och önskar dig all lycka om din kanin är dräktig.

Hanar bör INTE gå ihop, varför rova om man vet att det oftast kan sluta med död?

Det är liv vi pratar om, sitter med en kaffe och läser trådar på måfå men blir klart mörkrädd när folk inte reagerar på tjuvparning med större allvar.

Det kanske kommer sex bebbar som ts känner sig orolig över, hon kanske inte kan ge dom allt de behöver då hon själv säger att hon saknar kunskap. det är inte roligt.

Lycka till och hoppas att hon inte är dräktig. Om man inte ha planerat kullen kan det bli svårt, har två kaniner och tycker det är lagom för mig just nu:)

Fridaaaa
4

Det är en del du bör tänka på.

* Ha en bra stor lämplig bur
* Ha burar reda när ungarna säras ifrån mamman vid ca 7 veckors ålder
* Försöka hitta köpare redan nu
* Ev ha någon du kan ringa om något går fel
* Bra foder till mamman, dvs bra pellets och bra hö (inte hö ifrån t.ex ICA).
* Göra en bra bolåda

Det är det jag kommer på nu

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kramarange94
0

¨har kollat på pellets nu, men vågade inte köpa, bättre att kolla med er först, var inne på arken zoo och där finns grönpellets i lösvikt, är det bra som pellets att ge om hon skulle vara dräktig ? :)

#19 "göra en bra bolåda" jag har läst om dom här bolådorna, och har förstått att det är där inne hon kommer föda och ha sina unger, right?

men måste man bygga en egen ? mina byggkunskaper är inte så bra;) eler kan man köpa ett stort kaninhus och ha det som "bolåda", eller kan man köpa någonon bolåda i affärer ? :)

CorneliaAndersson
0

Det är lättast att gra egen så den blir stor å bra. Men det finns såklart även att köpa i butik.

Alla honor fder inte alltid ungarna där. Många gör boet utanför. Så det kan man ej riktigt veta. :)

/ Cornelia Andersson,

spacesheep
0

#20 Jag tycker att du ska fråga personalen i sådana fall! Vilket pellets det är, näringsinnehåll osv. Det kan lika gärna vara otroligt dåligt foder som de hällt över för att det ska sälja bättre utan påse som att det är bra! Finns annars många väl rekommenderade märken här på forumet :)

kramarange94
0

#21 okej, får försöka ge mig på att bygga en om jag inte hittar ;) men det är bäst att ha en ifall hon skulle vilja föda där :)

är det normalt att en kanin boar mycket ? eller är det ett tecken på dräktighet? :s

kramarange94
0

#22, okej, ska åka dit i morgon igen och kolla :)

CorneliaAndersson
0

#23, Ja bolåda ska hon absolut ha!:)

Det beror ju på, boar hon direkt efter PARNING (nån dag efter) så KAN det vara ett TECKEN på skendräktighet. Boar hon några dagar/Precis innan födseln så är det bara bra att hon boar ''mycke'' :)

Hoppas du förstod Skäms

/ Cornelia Andersson,

kramarange94
0

#25 jodå, jag förstod :) nu har det gått typ 11 dagar och det var idag hon började boa, hon har liksom inte alls gjort det innan, men nu springer hon runt som en "galning och släpar runt hö och sånt i buren :s

CorneliaAndersson
0

#26 Har bara LÄST om skendräktighet. Aldrig varit med om det själv. 11 dagar vet jag faktiskt inte *''pinsamt''*, så jag överlåter den ''frågan'' till någon annan :P

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#26 Om hon har börjat boa nu, efter 11 dagar, så kan det vara skendräktighet men även dräktighet. Men lutar nog mest åt skendräktighet.
Men det märker du om ca 1 vecka, då känner du ungar i magen om hon är dräktig :) Så var förberedd ändå :)

Zvintos
1

Tyvärr är det inte helt enkelt att hitta en färdig bolåda som har de måtten som lagen kräver. Vi har en artikel här på sajten om just bolådor, vilka mått som gäller, hur man bygger en osv.

kramarange94
0

#28 kan man känna ungarna ? :o alltså om man tar på magen? hur känns det i så fall? typ klumpar eller? många frågor xD

#29 okej, ska läsa där och försöka mig på det :s

märkte även idag när jag hade henne uppe att hon hade små bulor på magen, jag blev jätte rädd för jag har inte kännt dom innan, så "tog jag bort pälsen" och såg att det var hennes… bröstvårtor (heter det så på kaniner också?) de har liksom blivit större nu, eller så kan det kanske vara från förra kullen, bara att jag inte har kännt dom? vad tror ni? tecken på dräktig, skendräktig? eller bara från förra kullen ? :s

Fridaaaa
0

#30Är dem en viss tid in i dräktigheten brukar man kunna känna sparkar och se att honan blir rundare om magen plus går upp i vikt. är det bara 1-2 ungar är det inte alltid så lätt men är det fler brukar man kunna det :)

kramarange94
0

#31 okej, får kanske äga henne nu då så att jag kan se om hon går upp, hur är lättast? en skål/korg på en matvåg eller hur gör ni ?

kom och tänka på att man inte får städa buren på ett tag efter att ungarna har kommit, så jag borde köpa en toalett till henne va? vad lägger man i den ? kattsand, sågspån eller vad ? :)

BusBella
0

#32 I toaletten kan du lägga samma sak som du har i resten av buren.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Fridaaaa
0

#32 Jag har en vanlig digitalvåg, sån "matvåg" eller vad det heter och sedan sätter en korg eller något annat kaninen får plats i på vågen :)

kramarange94
0

hjälp jag blev jätte rädd nu!

Jag skulle ge Molly mat och klappa henne lite som jag brukar göra, men när jag tog in handen i buren för att ta matskålen så sprang hon direkt dit och tryckte huvudet mot min hand. jag trodde att hon ville kela, så jag började klappa henne men då började hon typ "klösa" på mig med framtassarna, så jag tog matskålen snabbt och fyllde den med mat och satte ner den ign och gjorde ett nytt försök till att klappa henne, men hon gjorde lika dant.

jag tog upp handen från buren igen och tittade på henne, då tog hon matskålen och började gräva i den så nästan all mat skvättes ut, sen bet hon tag i den och började kasta runder med det, så nu är där ingen mat alls i skålen! nu märker jag även att hon gräver jättemycket runt om i buren på olika ställen…

är detta ett normalt beteende, eller vd försöker hon säga mig ? :s

hon har aldrig gjort så förr, hon brukar alltid vilja kela :s

Zvintos
0

Det kan vara alla hormoner som rusar runt i hennes kropp just nu i och med att hon blivit könsmogen. Vissa kommer då in i en sk tonårsperiod där de ändrar beteende och kan bli ex revirhävdande, sura osv. Det brukar gå över efter ett tag.

kramarange94
0

#36 okej bra :) så detär inget ovanligt då ? :)

har byggt en bolåda nu och ska sätta i den i buren till henne så hon kan boa i den när hon känner för det, men nu undrar jag, vad ska jag lägga i den? vanligt spån i botten? och halm ovanpå det? eller ska jag lägga allt utanför och låta henne själv bära in det eller hur ska jag göra ? :)

BusBella
0

#37 Spån och halm kan du nog lägga utanför, så kan hon fixa iordning själv hur mycket hon vill ha där inne.

Mind your language.

/Emma

kramarange94
0

#38, men spån kan hon väl inte själv bära in, eller ? :P

Zvintos
0

#37: Nej, det är inte ovanligt. Har själv dock inte varit med om det mer än på 1 enda kanin.

BusBella
0

#39 Spån kan du nog lägga in i bolådan.

Mind your language.

/Emma

kramarange94
0

förlåt för ännu en fråga men jag sitter här och har panik nu :s

Molly springer typ fam och tillbaka i buren och hoppar och gör halva skruvar i luften och så, inte glada, gulliga hopp utan typ panikhopp, det ser hemskt ut och jag kallar på pappa stup i kvarten så han kan se när hon gör det och han bara "hon har nog magknip eller så är det väl ungarna som gör ont".

men då undrar jag är detta möjligt? hon springer som en galning och hoppar och skruvar sig och sprätter i buren så hon knappt har något underlag kvar!

snälla hjälp! vad ska jag göra? är det normalt? är det farligt?? HJÄLP! är jätte orolig för henne :(

Kassy
0

# 42 Skulle nog ringa veterinär om hon inte lugnar ner sig, låter som hon har hemskt ont :(

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

kramarange94
0

Nu har hon lagt sig på sidan uppe på bolådan och bara ligger där. Så ser man magen röra sig JÄTTESNABBT som hon andas :s

CorneliaAndersson
0

#44 Hade ringt till en jourvetrinär (Heter det så??) Som har öppet dygnet runt och fått lite råd! Hoppas att allt löser sig! Både tummar och tassar hålls här hemma.

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

Låter inte bra :/ Hade ringt och rådfrågat jourveterinär

kramarange94
0

Hon verkar ha lugnat ner sig lite nu, men ringer direkt om hon börjar igen :s Tack!

Chieko
0

Jag har aldrig hört talas om en kanin som hoppar av smärta, de brukar mer ligga och trycka. Vet att du skrev att det såg hemskt ut men kan det inte vara glädje? Eller överskottsenergi? Kommer hon ut i Hage eller liknande ibland så hon kan röra på sig?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Lillhems Kaniner
0

#42 tycker det låter som en kanin med väldigt mkt överskottsenergi :) har hon ont skulle hon mest troligen sitta o trycka..

Sen är det inte så ofta man kan känna om de har ungar i magen, många som har avlat länge kan känna men jag har svårt för det om dom inte har många ungar. en dvv hona som fick kull förra våren, tyvkte ja var lite tjock och knölig, alltså kände ja ungar men att det skulle komma ut sju stycken det trodde ja inte. Sen har ja en frassehona som har fått två kullar hos mig och haft tio ungar varje gång, ja kände inget på henne. däremot märker ja på henne att hon är dräktig för hon blir väldigt slö…

hobbymupp
0

http://www.skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=118&Itemid=145
Där är en kort sammanfattning över det hela från sveriges kaninavelsförbund.

Vill man försöka känna kaninungarna så har jag lärt mig ett knep från uppfödare. Honan sitter som vanligt men man för in en hand under henne så att man lixom har hennes mage i handen eller hur man ska säga. Sen för man upp tummen mellan magen och hennes innerlår, så ska de sitta där på rad :)

Det kan hända att honan får feber när hon ska få ungar, håll koll på hur hon verkar må, hur mycket hon dricker o sånt.

Dessutom är det viktigt att säga att man inte ska vara rädd för att fråga nån om minsta lilla grej man är osäker på, eller ringa veterinär om hon verkar må dåligt. Bättre en gång för mycket än en gång för lite.

Lycka till, hoppas allt går bra!

jasmina.p
0

låter hon någonting? konstiga läten som knorrande, grisliknande ljud eller morrande? du förstår?

Fridaaaa
1

Man ser klar skillnad om ens kanin är stressad/har ont eller om det är överskottsenergi. Jag ser i alla fall klar skillnad?

kramarange94
0

#48 hon kommer ut i ca 1h varje dag och springer fritt i huset :)

#49 jag känner inga ungar, men hon har fått en rundare rumpa, så det blir väl att vänta och se :s

#50 ska testa känna så på magen och se om jag känner något :)

just nu dricker hon typ 1-2 dl om dagen skulle jag tro, vet inte exakt men ungefär något sånt ser det ut som, är det normalt eller ? :s

#51 hon låter aldrig, i allafall inte vad jag har hört :s tycker att hon låter väldigt lite jämnfört mad andra kompisars kaniner :s

#52 jag vet inte så mycket om det eftersom jag inte ens har haft henne i en månad ännu. så har inte riktigt lärt mig se skillad på sånt.

hobbymupp
0

#53, håll koll lite mot slutet när hon ska få ungar. Om det ökar mycket då så kan det bero på feber. 1-2 dl låter fin-fint!

kramarange94
0

#54 om hon nu dricker mycket fram mot slutet och får feber, är det något jag ska göra då? eller sköter hon det själv ? :)

hobbymupp
0

#55 åh du, nu hittar inte jag min bok med allt det där i. 
men feber är ju aldrig bra, antar att det är extra bevakande och ev veterinär som gäller då.

Nån annan med bättre koll?

Lillhems Kaniner
0

Låt honan vara ifred tills du är helt säker på att det inte är ungar. Utsätt henne inte för stress osv iom att hon är så ung. Sen om hon är dräktig, när dom är så unga är det lätt honan inte vet vad det handlar och inte tar hand om ungarna. bara så du vet.

jasmina.p
0

Jag skulle nog gjort som #57 säger, låt inte kaninen utsättas för mer än vad det behövs.

Hur lågnt har hon komit?

Lurvboll
0

Jag läst lite i tråden nu. Låt henne vara mest så hon får ha lugn och ro. Ta inte upp henne massa i onödan. Om det är ungar får du vänta och se! Jag förstår att du är orolig. Jag har varit i precis samma situation som du i sommras med min kaninhona. Det var minsann en mycket oroande månad. Jag trodde värkligen hade blivit sjuk.
Men hon fick ungar.

Hur länge har det gått nu innan hon (om) blev dräktig?

I give you all my love, rabbits...<3

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
kramarange94
0

Hon är på dag 26 nu, så om dom kmr så blir det i helgen elr början på nästa vecka :s

Lurvboll
0

Okay, vil håller tummarna att allt kommer gå väl<3 Uppdatera sen om hon fått eller inte fått ungar :>

I give you all my love, rabbits...<3

cissi_1993
0

det kommer gå bra hadde ungar för något år sedan och vi trodde inte det funka men vi lät henne ta det lungt utifall att hon fick bestämma om hon ville vara med oss och det gick jätte bra

en kompis kanin hadde smitit det var en hopp kanin och dom märkte inget på henne fören ungarna kom trots daglig träning

kramarange94
0

#63 lovar att jag kommer uppdatera, kommer säkert att ha en massa frågor i alla fall :p

kramarange94
0

dag 29 idag och inget har synts till!

läste på lite extra i gårkväll för att uppdatera nu när det är i dom dagarna där hon borde föda och så läste jag att hon borde få ungarna mellan dag 29-35 men jag har för mig att jag läste 28-32 överallt innan,

när är det vanligats?

kom även på nu att hon bor ju inne på mitt rum, där jag sover, borde jag flytta henne till ett tomt rum så där inte är några människor i närheten? (är väldigt tyst när jag sover har jag hört, så gör inte mycket ljud från mig) men vad tycker ni?

Zvintos
0

#66: Vanligast är att ungarna föds mellan dag 30-31, ibland på dag 32. Dag 28-29 eller ex 33-35 är inte vanligt, men det kan hända ibland. Tycker inte du behöver flytta på henne, eftersom hon ändå är van med att du är där.

Chieko
0

#66 nej du ska nog inte flytta henne, blir nog mer stressigt än att vara där hon är van att bo. Och så är det ju större chans att du får se födseln och kan hjälpa till om det verkar gå snett. Men om du ser det, så gör inget om det inte verkar väldigt fel, hon tar nog hand om det bäst själv!

/Karin

kramarange94
0

okej :)

men är det okej att låta min hamsterbur stå kvar ovanpå hennes bur? eller ska jag flytta den ?

om jag märker att hon föder, då ska jag ju inte göra något, men ungefär hur lång tid tar det innan jag kan t.ex mata henne eller fylla på vattenflaskan? (jag kollar ju så det är fullt) men om hon skulle välja att föda på en opassande tidpunkt när det är tomt :s

sen när(om) ungarna har kommit, hur ska jag göra då? får jag ta i dom under första dagen för att kolla så alla lever, eller ska jag vänta någon dag?

och när jag kollar sånt, hur gör jag med Molly då? ska jag plocka ut henne, distrahera henne med mat, eller hur ska jag göra ?

Chieko
0

Vet inte om hon bryr sig om hamsterbure, men du kanske har lättare att komma åt buren om du tar bort den?

Tror det går ganska fort att föda. Hö får du lägga in mycket, och har hon vattenflaska brukar det ju också räcka ganska länge. Pellets kan hon ju få när det lugnat ner sig.

Min hona (omplacering, dräktig utan att jag visste) födde under natten, hon skulle egentligen flyttat till stockholm på morgonen men så blev det ju inte… Jag petade bara lite på ungarna för att se att alla levde, är det någon död ska man ta bort den. Sen kan du se lite hur hon beter sig, om hon låter dig pilla är det nog lugnt men blir hon sur skulle jag låta dem vara så mycket som möjligt, bara kolla varannan dag eller så att ingen dött.

/Karin

kramarange94
0

#70 jo men jag tänker mer på om jag tittar till ungarna och hon ser det, hon blir inte helt galen då och "skyddar dom" och dödar/äter upp dom ? :S

Chieko
0

Det är olika. Min hona brydde sig inte alls, vi kunde pilla hur mycket vi ville. Om du märker att hon blir stressad kanske du kan vänta lite och sen ta ut henne innan du kollar ungarna. Kanske ge henne något gott att äta utanför buren/i ett annat rum så hon får något annat att tänka på.

/Karin

vespan
0

Ta kontakt med en annan uppfödare då du kan få tips? och hjälp men gör det inte för en du är ennu säkrare på att hon/han är dräktig.

kramarange94
0

rätt säker på at det är en hon :P

men jag har ingen aning om hon är dräktig, har försökt känna, men jag vet inte riktigt hur det ska kännas, hon är lite spänd tycker jag, men jag vet inte hur hon ska kännas egentligen. och hon är ju på dag 29 nu, så hon kan ju föda vilken dag som helst nu om hon är dräktig :P tror inte ens att det finns några uppfödare i närheten :P

vespan
0

kolla om du kan hitta något nummer till någon uppfödare.

Zvintos
0

#71: Det är sällan en kaninhona äter upp sina ungar bara för att man varit där och kollat lite snabbt. Honan är ju van att du är i buren och grejar, ger henne mat, klappar etc. Hon är alltså van med din lukt och din närvaro. Så en snabb koll i boet brukar inte resultera i att ungarna bits ihjäl. Om så är fallet, så är det en väldigt otrygg hona och sånt lär man ha märkt redan innan ungarna är födda. Däremot ska man såklart inte vara där och pilla hela tiden.

kramarange94
0

med blandad glädje och sorg så säger jag att det inte blev några ungar !

jag var väldigt inställd på det nu (därav sorgen) men det blir nog bäst såhär, då jag inte är så van vid kaniner och den kunde blivit extra svårt med ungar då!

hon är på dag 37 nu så tror inte att det ploppar ut några ungar, men jag vill tacka alla som har hjälp mig! det kanske inte betyder så mycket för er, men för mig var det guld värt!

TACK SÅ MYCKET! :)

Fridaaaa
0

Nä efter 37 dagar kommer det inga ungar;)

Ninjapig
0

Han kaniner kan visst gå tillsammans!
Man märker oftast från första början om de kan det eller inte (Beror lite på åldern dock)
Jag känner väldigt väldigt många som har två hanar tillsammans helt utan problem!

Så säg snälla inte att man ABSOLUT INTE ska ha det, såklart ska man inte ha det om det är så att man märker att de små bråkar om revir, det kan leda till större bråk och sedan döden för den ene.

**DET GÅR, men man ska vara försiktig! :)

**// Kram Tilda!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Linnet
5

#79 Jag vidhåller ändå att man inte ska ha två könsmogna okastrerade hanar tillsammans, chansen att det går bra är väldigt liten och dom kan slåss på liv och död. Jag skulle inte ens komma på tanken att ens försöka. Det tycker jag är väldigt viktigt att tala om för alla mina kaninköpare. Skulle aldrig sälja två hanar som nån skulle ha tillsammans. Man märker oftast ingenting förrän första slagsmålet som kan sluta i katastrof, ofta så att en eller båda skadas så illa så att dom måste avlivas. Vet flera sådana fall, så det är väldigt oansvarigt att ens prova tycker jag.

Lillhems Kaniner
0

# 77 det var nog bra för hennes skull som är så ung att slippa ungar nu :)

Fridaaaa
2

#79 Väldigt sällan det går, och massa onödiga risker!
Och för att det ska gå, måste man ha väldigt stor yta, och inga honor i närheten.
Nej bara dumma och onödiga risker

Ninjapig
0

Nej såklart inga honor i närheten!
Men ville bara säga att det itne är omöjligt, sen behöver man ju inte testa själv! :)

Linnet
0

#83 Tycker att det är dumt att säga att det kan gå, för då finns det dom som vill prova och det är så onödigt.

Jag säger alltid till mina köpare att man inte kan ha två hanar tillsammans och har även skrivit det på min hemsida.

Fridaaaa
1

#83 Fast det är ytterst sällan det går, så dumt att säga att det går.

Ninjapig
0

#85 Tycker inte att man ska säga ytters sällan :/ Det är ganska ofta det förekommer att de går ihop!
Men tycker heler inte att man ska testa om man inte är riktigt erfaren!

Fridaaaa
2

#86 Inte hanar, det är honor som mycket oftare går ihop än hanar
Så jo ytterst sällan går hanar ihop.
Nej anser itne att man bör testa alls, varför liksom ta risken? Då är det bättre att dem är bredvid varandra i olika burar, eller skaffar man en hona & har kastrerad hane

Ninjapig
0

Nej jag tycker inte heller att man ska testa!
Men inte heller säga att det inte går ;)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.