Brännässlor ?
Kan kaniner äta brännässlor eller bränns det på dem med?
Kan man torka brännässlor och ge?
Hoppas någon vet;)
Tack på förhand,
/Maja

Brännässlor är mkt bra för kaninens mage! både färska och torkade. Är ett litet "mirakel" vid diareér
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tack för ditt svar! Här kommer lite följdfrågor;)
-Bränns allså inte brännässlor på kaniner?
-Kan de äta det ändå om de inte har problem med magen?
-Vad är bäst, torkade eller färgska?
:)

Joo det är nyttigt för alla kaniner :)
Okej, men det bränns inte på dem då? För vi har massa brännässlor här, och det vore ju bra om de kunde komma till nytta^^ Är rädd att de ska brännas på ninerna!:P

Ja du, Jag törs inte säga. Men kolla i artikel Fruk och grönsaker tror att det står något om brännässlor :)

Torka dem, skulle iaf jag ha gjort. Känns säkrare. :-)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Okej, tack för era svar!:D
Små färska skott av brännässlor ska (om jag inte minns fel) inte brännas alls. Är dem man plockar när man gör nässelsoppa.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#9 Ska prova imorrn att känna på såna där skott och se om jag bränner mig. Annars kan jag ju ge dom till kaninerna:) Men jag kan ju torka dem annars. :) Tack för svar!:D
#10 Haha, snacka om att offra sig för kaninerna ;)
- Mvh Emma
Torkade nässlor ska tydligen vara väldigt uppskattat :) Det ska komma en artikel om hur man gör, och hur man gör lite annat smått och gott till dom också ^^
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#10 Det är dem skotten jag alltid bränner mig på;) Jag tycker att dem är mycket värre än vuxna nässlor, så var försiktig och kör inte in hela huvudet i nässelbusken bara;) XD
Kramar
#11 Hahah! Jaadå , gör inte du det? Haha! :D
#12 Vore mycket bra med en artikel, om hur man inte bränner sig på brännässlor!:D Tss.. Tycker du ska göra en artikel!;)
#13 Haha okej,. Tack för rådet, men det skulle jag nog inte ha gjort ändå!:P Provar hellre med handen än med huvudet!:) Haha.

#14 Hehe, men det är ju huvudet en kanin känner mest påXD Öronen har ju inte mkt päls, munnen är ju pälslös och nosen med. Men använd ändå handen, för säkerhetens skull ;)
Det ända sättet att inte bränna sig på brännässlor är väl att koncentrera mig på att inte bränna mig. Om jag tar i stammen eller i ett blad så bränner jag mig inte, men om jag däremot råkar komma emot någon nässeldel så bränner jag mig direkt på den;)
#14: Haha.. Om du inte vill bränna dig på nässlor.. Använd handskar :P Det är Matilda som ska göra den artikeln, men hon har inte varit inne på ett litet tag :) Men snart så!
#16 Hehe okej , men då känner jag ju inte om de bränns? Haha strunt sammaxP Jag kommer nog på nåt ska ni se….he he he:P
Har för mig att en brännäsla inte bränns efter ett tag efter att man plockat den. kan ha fel.. sovit på lite många biologi lektioner kanske :P

Dom bränns hur små dom än är!!!! Och det svider rejält!!
Så plocka dom inte utan handskar! Och jag skulle INTE kunna tro att kaninerna kan äta dom färska, utan man måste nog säkert torka dom först! När man gör nässelsoppa, så ska dom förvällas först, då bränns dom inte längre.. Men till kaniner så passar ju torkade bättre än förvällda/kokta! hehe.
Sant som du säger Hopi, till soppa ska bladen förvällas (alltså kokas). Men eftersom jag gillar uppslagsverk och andra informativa källor refererar jag till Nationalencyklopedin:
"Unga blad kan ätas råa, finhackade eller malda, och de kan nyttjas i sallader."
Har aldrig prövat själv och tänker inte ens göra det i vetenskapligt syfte, men rå för mig är helt enkelt… rå. Så om man kan äta dem utan att göra något med dem borde de inte brännas. Ska forska vidare i saken (dock inga praktiska undersökningar). Problemet jag ser med det hela är att hitta nässlor nu som inte vuxit sig för stora.

Värdinna på Fantasy
#20: Är nog ganska svårt att ta reda på utan att testa själv. Jag tänkte inte testa, tycker du kan göra det. Du kan ju höra av dig om du bränner dig i halsen ^^
Nej men seriöst. För mig så bränns brännässlor och jag skulle aldrig komma på tanken att hacka ner bladen i en sallad och sen äta råa. No way. Men uppenbarligen så kan man ju det. Men jag skulle inte göra det ändå.
Hittade detta nyss:
"Cooking, crushing or chopping disables the stinging hairs."
Kokandet har vi redan nämnt, någon som vågar sig på att testa krossade och/eller hackade nässlor?
#21 Jag lovar dig Tina att jag hellre prövar att plocka utan handskar än sätter en otestad nässla i halsen, den praktiska forskningen får andra hålla sig till i det här fallet.
Värdinna på Fantasy
HahaxP Jag var ute och plockade jättesmå nässelskott idag och de brändes inte - först..:P Sen kramade jag dem i handen och det stack till på flera ställen..:P Men jag ska pröva att plocka de stora nässlorna och torka dem:P

Ja är nog betydligt bättre att torka nässlorna.. Går nog bra att ta även små nässlor o torka oxå. ;) Men snart skulle man ju börja torka massor, som man kan ha kvar till vintern. som extra vitaminer åt dom då!
Brännässlor är jättebra, men om de inte är torkade bränns det i munnen på kanierna. Brännässlor är särskilt bra för digivande kaniner.

Jag har idag plockat brännässlor som jag har lagt på tork några timmar i solen.. Redan när dem luggit där ett par timmar så var dem så torra att dem inte brändes på mina händer iaf… Men för säkerhetens skull så får dem ligga på tork ett par dagar till:)
KRamar
#24 Ja, egentligen borde man plocka massa så att det räcker hela vintern. Så kan man ha det som brännässle hö :)
#25 Har en digivande kaninhona , så det passar ju bra:)
#26 Ok! Ja det är nog bäst att låta dem torka ganska länge, för säkerhets skull. :)
När brukar det vara som mest brännässlor? Är det nu i början på sommaren?
här finns det fullt med brännässlor.Om man vill verkligen vara säker om nässlorna inte bränns om de är färska är helt enkelt smaka ett rå blad ;) det tänker jag göra när jag har kanin!;D
När ja tänker på brännässlor kommer jag alltid ihåg när min kusin stod med sin cykel och så plötsligt ramla hon med den i en 'buske' med brännässor!!hon hade 'bubblor' på huden överallt!!shit vad hon grät!

#29 Usch vad hemskt! Stackars din kusin! =/
#29: Usch.. Stackarn.
#29 Aj! och jag som tycker det gör ont att bränna sig på en :/
- Mvh Emma
#30,#31,#32 ja,jag tyckte verkligen synd om henne,önskade det var jag som ramla eftersom jag får inte ont om jag bränner mig på en elr flera brännäslor
#33: Va?
Varför inte?
#33 varför får du inte ont?
- Mvh Emma
#28 De kommer väl upp nu i början av sommaren/ slutet av våren då det börjar bli varmt. Sen håller de i sig heela sommaren tror jag;)
#29 Stackars din kusin! :/
asså,jag tycker det kliar men gör inte ont,asså min mamma är alltid orolig och så men vad som än händer får jag inte ont,och att bränna sig på nässlor är nyttigt för man får i sej C-vitamin…en gång vrikade jag foten men endå promerade hem som vanligt,men långsamt,när jag kom hem kunde jag inte få av mej stöveln(det var på vintern då) för vristen svullnade så mkt!haha,en gång ramlade jag av cykeln och reste mej upp direkt och grannen sa att hon var livrädd att jag ej skulle resa mej!jag brukar skratta när jag ramlar elr så,men inte gråta senaste gången jag grät var typ när jag var 5 år

Jag hade brännässlor som jag torkade, men det var så mycket taggar så det gick int att äta.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus