Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 819 ggr
thildatessie
0

Dåligt samvete..

Hej!

Min kompis lillasyster (12 år) fick två kaniner  för ca 5 år sen (ungefär) från sin moster. Mosterns två kaniner fick ungar, inget planerat för det var ju två "honor".. Kaninerna var inavel i minst ett steg. Men även deras föräldrar kan ha varit besläktade då även den familjen fick två "honor". Nu till problemet. Min kompis var hemma hos mig förra helgen och berättade att den ena kaninen hade blivit dålig veckan innan, inte ätit och bara legat. Mamman i familjen ville inte åka till veterinären men min kompis (19år) övertalade henne. De åkte in (till en hundeterinär) som inte visste vad det var men dem fick en rekomendation att åka till blå stjärnan. Mamman "orkarde" inte och sa att de skulle åka in på måndagen (detta var nog en torsdag eller fredag). Kaninen dog på söndagskvällen… Jag ble MINST sagt förbannad men blev så orkeslös i och med att familjen inte tar ordentlig hand om sin hund. Jag vet att jag borde ha reagerat men…

Den andra kaninen som är kvar, ensam i sin LILLA utebur. Jag har inte sett kaninerna på flera år och jag var inte så bra på kaniner då men jag tror att det är franska vädurar. Jag vet inte hur ofta kaninen får tillsyn osv.

Nu är saken att jag har sjukt dåligt samvete, jag skulle ha tagit kaninerna i somras men jag var tungen att säga nej pga mina andra djur,skola osv. Jag kan inte ta kaninen nu trots att det gör ONT. jag måste säga nej för att kunna se till mina andra djurs bästa. Vad ska man göra i min situation? Kaninen får nog mat och vatten varje kväll + hö, men om man inte ens är villig att ta sitt djur till veterinären så ska man inte ha något :(  de ska eventuellt ge henne till mostern igen men.. de har inte den bästa hållningen heller. Större bur och Hage (har inte sett själ) men de var ju inte heller seriösa som lät sina kaniner gå ihop och få två kullar i en bur och sedan avlivade alla för att de bråkade.. Blir så trött.. Förlåt att det blev så långt men jag vet inte vad jag ska göra..

Ursäkta ev stavfel men tangentbordet krånglar och jag är ganska trött..Rynkar på näsan

Chieko
0

Ja det är jobbigt i sådana situationer, men man kan inte rädda alla kaniner! Sitter själv och önskar att jag kunde ta fler men bor i lägenhet, en 2a, så det går inte! Det är hemskt när vuxna människor inte tar sitt ansvar också. Hoppas kaninen som är kvar får det bättre sista tiden av livet nu.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Ninjapig
0

Åh… jag har också haft sådär dåligt samvete när min hona slutade mata sina ungar när de var tre dagar gammla…

Vi flyttade in en hane som hade sin hagevid hennes bur så om hon gick ner på nedrevåningen av buren kunde dom nosa på varandra.
Det var det eda hon gjorde, dag ut och dag in, gick inte upp till ungarna alls, sen hittade jag dem livlösa och spinkiga som löv…. :'( Hemskt när man inte kan göra något..!

// Kram Tilda!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

thildatessie
0

känner mig helt splittrad..