Hur ser din foderhörna ut?
Alla ni erfarna kaninägare som har er kanin inomhus (eller lika gärna utomhus för den delen..) hur har ni organiserat foderhörnan?
Alltså hur förvarar ni hö, "kraftfoder" men också strö?
Jag har förstått att många av Ikeas förvaringar används flitigt, hehe:)
Lägenheten jag bor i är stor, så plats är egentligen inget problem, men man vill ju inte behöva sprnga mellan flera olika rum med materialet…
Fiffiga tips? på lösningar som ger lite spill och inte kräver jättemycket plats mottages gärna!:D
Sådanna hära har vi bottenmaterial och foder i, super! :)
Sen har vi hö i vanliga Ikea-kassar.
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
#1 Supersmart ju! De går att stapla på höjden också, så spar man plats:D
Vi har faktiskt sådana till vanliga sorteringen i köket, men se där, inte hade jag tänkt på att de kunde vara praktiska till foder och strö också!;)
Tack!
//Mvh Marita
#2, Ja visst, väldigt lämpligt! :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Jag har fodret i en vanlig hink med lock samt höet i den största samla-lådan med lock (hål utskuret med nät) på. Tog den eftersom jag hade en sådan hemma sedan jag hade hamsteruppfödning. Kommer ändra om lite till våren. Har inte så stor plats på balkongen, enbart strax under 3 kvadrat.
För fodert har jag en vanlig 10 liters hink med lock från ÖB.
Höet har jag i boden, pappa har byggt en hölåda som rymmer två stora sopsäckar med hö.
Halmen finns i ett plåtskåp nere vid kaninburen. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#4 Ah, balkongen är ju en tacksam lösning! Tyvärr är min balkong rätt oskyddad och jag är rädd att fukt och regn kan leta sig in till höet om jag förvarar det där… Men det fungerar utan problem för dig, inte råkat ut för "fuktskador"?:)
#5 Hink med lock är tacksamt och kan ju användas till det mesta!;) Vet du om de på 10-liter fortfarande finns att köpa på ÖB?
Jag var senast där 5 December så de borde ju ha det kvar. :)
Då köpte jag dock bara locket eftersom att vi har hinkar hemma.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#6: Det funkar finnemang. Men sen har jag satt över plastpåse ovanpå locket. Det är såpass att det kommer luft under och därmed inte blir tätt, men det kommer inte in något regn. Men min balkong har både tak och sidor. 
Har en tunna ifrån Royal Canin till mina.
Dock ingen bild på det :) Sedan har jag höet på en hylla i boden :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har allt hos kaninerna inne i en stuga/bod, löshö finns i öppna sopsäckar och i en stor korg (se bild) och hårtpressat hö i balar på golvet under burarna.
Pellets ligger i en säck i en stor trälåda. (se bild)
Spån ligger i en bal på golvet under burarna.
Halm ligger i IKEA påsar alt. i korgen också. (se bild)
#8 och #9 Balkongen är himla smidig att förvara saker till kaninen på, har haft den i åtanke flera gånger, men måste nog komma på någon mer vattentät lösning för min del om det ska funka… kanske något lite högre o inte så brett, som Fridas fodertunna till exempel;) Får täta locket på något sätt så att vatten inte kan ta sig ned i den bara…
(och se till att hö inte rymmer från balkongen, verkar finnas grannar här som har synpunkter på både det ena och det andra…)
Frida, köpte du fodertunnan i djuraffär..?:)
Tack för att ni delar med er!
Någon som känner till om det frinns andra ställen än ÖB och Ikea som har fiffiga lösningar för förvaring..?:P
#11 Har mitt i boden hos kaninerna. Har ingen balkong, bor i hus på landet ;)
Nej fick av mamma. Hon hade fått ifrån djuraffär när hon köpte en säck hundmat :)
Ja Ö&B har fina fodertunnor, ska köpa en sådan och ha inne till marsvinen&innekaninen:)
När jag bodde i lägenhet hade jag allt i en garderob utan hyllor i hallen (en spånbal, sopsäck med hö över den och en plastlåda med pellets).
#10 och 13 Dina kaniner ser ut att ha det riktigt luftigt och fint!:) Hmm, det där med garderob är ju också smart. Frågan är om det finns någon här hemma som kan avvaras i så fall… Hehe.
#12 jodå, sett på din mysiga kaninblogg att du bor ute på landet;) Men tänkte att konceptet med fodertunna kanske kan funka på min balkong, tunnorna rymmer ju en del… Ska kika på fodertunnorna på ÖB:t här i stan, hoppas de sådana i lager (är ju inte samma för alla de affärerna..)
#14 Hehe okej ;)
Tack ^^,
Ja det är inte omöjligt, fast kanske inte tålig om det kommer t.ex snö på den, eftersom det är plast :)