Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 912 ggr
Dipsie'n'Poo
0

Svårt att hålla hull.

Hej

Min ena kanin, har väldigt svårt att hålla hull. Hon får 4 msk nu på vintern, och äter massa hö. Grönsaker får de ett par gånger i veckan. Men hon lägger inte på sig något. Jag tror mask, dock är det problemet hur vi ska få i det i henne. Då hon är lite problematisk…

Kan man mosa en del av en avmasknings-tablett bland pelletsen, då vi inte skulle kunna få i henne vätskan med en pipett/spruta?

Tack.

(Om det är i fel Grupp, får ni gärna byta. Tungan ute)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Zvintos
1

Har du prövat att öka fodergivan nu under vintern? För jag antar att hon håller hullet under sommaren?

Dipsie'n'Poo
0

Då jag fick henne lite senare på sommarn lade jag inte märke till det.
Och eftersom jag tycker hon äter så mycket hö har jag inte tänkt på att öka pelletsen, och jag trodde att 4 msk var mycket? (Jag har Carrier. Och jag vet att det inte är det bästa fodret.)

Men, lyder det som ordspråket. Bättre en gång för mycket än en gång för lite. Dethär med avmaskning?

Fridaaaa
0

Hade bytt pellets, kan vara den som ställer till det. Mina hade det en gång, aldrig mer, dem som annars håller hullet bra, gick ner i vikt av det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
0

Jag hade provat att öka mängden först innan avmaskning, då avmaskning inte bör göras i onödan. Vad som är mycket rent fodermässgt beror ju på storlek och även på märke. Mina dvärgvädurar för 0,5dl ungefär på vintern.

Dipsie'n'Poo
0

Okej. Jo ja, nu har jag kommit drygt halv vägs på en 10 kg påse, men får se senare vad som finns mer på Granngården. Kan möjligtvis se vad som finns på DjurMagasinet och Zoo Grizzly. Då det bara finns pellets man skopar upp själv på Arken Zoo.

Jag trodde pelletsen var gammal då den luktar lite skumt. För det stod en liten lapp på den (040811). Då trodde jag den gick ut då, vi var på väg till Granngården och tänkte klaga. Då såg mamma att lappen satt på ett ställe, där det stod att pelletsen skulle gå ut i maj -12… 
Kan pelletsen Egentligen vara gammal, och inte ger samma ''verkan'' som om den skulle vara fräsch?

Ninjapig
0

Jag ger mina kaniner 0,5 - 1dl om dagen :)
Prova att öka lite!

// Kram Tilda!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét