Kaninen har rymt!
Hejsan, nu är deet så att vi har haft 2 stycken kanin honor och en av dem sålde vi här om dagen. Den andra som vi har kvar har rymt. Det är dem enda honan vi har och hon skulle få ungar iår. Hon är jättevild av sig och hon springer under massa saker.. Vi vet inte hur vi ska få tag i henne. Hon verkligen är som en vildkanin. Vet ni hur man kan göra för att fånga in henne? Hon kommer ju inte åt vatten heller eller mat. Vi ställde fram lite mat men hon vågar inte komma ut och äta det.. :(
Har någon nån ide till hur vi kan fånga in henne?
Alltså kan ni se henne nu?? Isådanafall hade jag tagit kompostgaller eller liknande och liksom föst in henne i ett hörn och sedan tagit henne.
En sak bara, jag hade aldrig tagit en kull på en sådan kanin..
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Ja , det kan vi. Okej , tack för tipset.. det är det att hon är under nån sak..
Hon va inte så vild innan hon hade kaninungar förra året men efter så kan vi inte klappa henne ens..,.
Om hon blev sån efter kull hade jag ändå inte tagit kull på henne, då man inte vill avla vidare sån temperament :) Hoppas ni får tag på henne! Har ni utebur som hon kan hoppa in ? Ha den öppen i så fall, så kanske hon går dit
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej … Vi får försöka fånga in henne och kanske köpa en ny hona också :)
#4 Fast varför sålde ni den andra?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Vi hade för lite plats--
#6 Men om ni hade för lite plats så är det ju inte lämplig att skaffa en ny hona bara för att det inte är så lämpligt att ta kull på denna honan?!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Då lär det ju inte funka om ni köper en till. Och om ni dessutom ska ta ungar, så blir det ju ännu mindre plats.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Min kanin var precis likadan! Samma sak efter hon fått sin första kull, hon var jätte aggresiv!
Hon rymde också massor av gånger, och vi lyckades lockafram henne med skrammel av mat i matskålen.
Sen lyckades vi få in henne i vårat förråd engång, och då får man försöka ha någon som täcker utgången och någon som får in henne i ett hörn och är snabb och tar henne!
Har ni fått tag på henne än?
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
Jag hade en hona som blev lite skygg efter sin första kull då vi hade tagit bort ungarna. Förra året så prövade jag att behålla en hona med henne och hennes temprament blev helt underbart, När hon fick bo med en av sina ungar (hona) så blev hon lugn igen. (:
Angående att kaninen har rymt. Gör som de andra sagt, pröva med kompost galler, ni kan ju även göra som en liten laburint som ni kollar i ibland, då kanske hon sitter fast där inne?
Ren gissning bara.
Lycka till! (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Jag menar att vi sålde en annan hona för att vi ska få plats med kaninungar. Det har nämligen varit bestämt att vi sa ha ungar men ny rymmde honan och den är helt konstig..
Okej,, ska försöka! Och nej vi har inte fått tag i henne.
Men om ni har nåt nät, så hägna in platsen hon är på och lyft sedan bort saken hon gömmer sig under, om det går att lyfte den :P
/ Cornelia Andersson,
Hoppas ni får tag på henne. Men som de andra säger borde du inte ta en kull på henne.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Tack alihopa ;)
Har du fått tag på henne än? :o
// Kram Tilda!
GAH, nej :(
Kram
Ser ni henne fortfarande??
/ Cornelia Andersson,
Vi set henne då och då idag har vi inte sett henne .. Helt onormalt att en kanin kan vara så galen ..
Åh vad jobbigt! :( Kan hon gå in i buren om hon vill? Försök att ställa typ en matskål där eller vad hon lockas av och sedan lura bakom något hörn eller långt bort. eventuellt jaga in henne i buren och stänga snabbt!
//Kram Tilda!
Ja,, ellerhur! Asså den är ju för högt upp.. Går absolut inte att 'ställa' ner den. Men det är ju det att hon är under några saker så när hon kommer ut och ser att vi är där smiter hon in igen… När hon förstår att vi står där så kommer hon inte ut! SJälvklart har vi ställt mat och en skål med vatten där så att hon får något i sig..
Kram
#19 - Personligen tycker jag inte att hon ska jaga in kaninen. Eftersom kaniner är bytesdjur så skulle det vara otrligt stressande och den skulle antagligen bli livrädd.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#21 - Precis.. Funderade på det. Man kanske skrämmer henne då ..
Tack alihopa för hjälpen. I somras så rymde hon här när hon hade ungar. Så hela min familj va ute och försökte fånga in henne. Till sluta så fick vi fast henne!
Nja inte jaga så… altså om hon ställer sig på motsatt sida som kaninen ska springa åt om ni fattar? :)
Hon springer antagligen inte dit där du står!
//Kram Tilda!
Jao :)
Hälsningar Aynaz
En sådan "galen" och vild kanin ska man inte para och föra generna vidare. Man vill ju ha tama husdjur ellerhur? Och ungarna blir oftast som mamman då de växer upp med henne, de lär sig vara skygga och ohanterbara.
Om du vill ha en kull bör du skaffa dig en snällare och tamare hona och kanske tänka på platsen också (eftersom att ni sålde den andra nyss)
**Hur rymmer hon? Ni kanske bör skaffa en rymningssäker gård/bur eftersom att detta inte är första gången…
Men asså om någon står med nån typ av bur/kompostgallerhage eller liknande med en öppning mot saken on gömmer sig under och en står bakom och liksom föser på henne så kan hon springa in i hagen å den som håller kan stänga. Ni kanske får ha något på sidorna om saken också så hon ej springer ut genom sidorna.
/ Cornelia Andersson,
#25 Japp, blir ingen kull för henne.
Hon rymmer när vi ska sätta på henne koppel.. Just nu rymde hon när vi städade hennes bur.. Hon hoppar ut ur buren när vi öppnar den och mass annat
Vi gjorde det på studsmattan men … hon hoppade och bet oss och massa..
#27 Hmm ja men måste ni ta ut henne i sele då? Ni kanske kan bygga en gård runt om hennes bur så hon själv kan välja om hon ska vara ute eller inne? Sen när ni öppnar buren och hon hoppar ner hamnar hon bara i gården - dvs. hon kan inte rymma. 
#27 får tipsa pappa om det.. Sommarburen är så och hon har svårt att rymma då ..