Kaninrasen Orange?
Jag såg på blocket att det var någon som sålde kaniner av rasen orange. Där stod de även att de skulle vara allergivänliga för de hade någon speciell typ av päls. Ni som vet mer om rasen, vill ni skriva lite mer om rasen så vvi andra får lära oss lite mer om den? :D
Det är iaf en svensk ras, så mycket vet jag.
Och att det även inte finns alltför många som föder upp denna vackra ras.
Jag såg också den på blocket :) Trodde först inte det fanns någon ras som hette orange :P
Stod som intressent på en söt liten orangeunge, dessvärre visade det sig att den lilla hade bettfel så det blev inte av att jag köpte henne. Otroligt vacker ras och att den är svensk är i mina ögon ett stort plus. Dessvärre finns det så få av dem kvar med (indirekt) inavel som följd.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#1,2,3,4 Tack :D

#3 Bilden du har med som orange, är en viltgul Lilla Silver. En orange har en mycket mörkare färg, och ingen silverstickling.
Eh, skojar du? Det är en orange.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Det var något nytt för mig :) Men fin var den!

#7 -
Det är en orange.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

det visste jag inte ;O
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Om det där är en orange, så är det antingen ljuset på bilden som gör att den ser så gul ut, eller så är det helt enkelt kaninen som är väldigt ljus. Färgen på den bilden är helt klart viltgul och inte gulröd (eller bourgogne som den också kallas och som är den färgen som Orange ska ha).
hur har det gått skaffat en orange ??
#12 jag tror nog att ägaren till ninen vet mer än du!
#12: Det beror inte på din skärm då?
För på min skärm ser den då bourgogne ut.
#7 Det är en Orange. 
#16 Samma för mig.
Det jag vet om rasen Orange är att den är ovanlig, finns inte så många som föder upp denna svenska ras, det är ju ngt synd 
Hoppas att fler får upp ögonen för denna fina svenska ras. För den behöver verkligen hjälp för att inte dö ut. 
Här är en länk till en uppfödare av Orange om någon är nyfiken på att skaffa sig rasen.

#19 Tack för länken. Måste påpeka att de kaninerna på den sidan verkligen har en mycket djupare bourgognefärg än på den i inlägg nr 3. Och det är den nyansen som känns orange och inte viltgul för mig.
#3 Då den bilden är tagen med blixt så kan man nästan tycka att kaninen ser viltfärgad ut. Men jag tror säkert att Martina vet vad hon gör när hon lägger upp bild en viss ras.
Plockade fram min gamla "Nordisk Kaninstandard" som för visso är från 1986, (5:e upplagan). Men jag kan inte tro att standarden på Orange skulle ha ändrat sig nämnvärt sedan dess. Så här står det i varje fall angående färgen:
**ORANGE **Färgen är orange och fri från brunt inslag. Färgen skall gå så långt ner i botten av hårlängden som möjligt. Orange är viltfärgad, och på buken, insidan av benen, käkarnas kant, ögonringarna samt svansens undersida är färgen av ljusare ton än täckfärgen eller vit. Den ljusare tonen nederst på sidorna och på låren skall vara så lite framträdande som möjligt. Bottenfärgen är i en ljusare ton än täckfärgen.
Fel som medför poängavdrag:
Ojämn täckfärg. Vit bottenfärg.
**Diskvalificerande fel: **Blåaktig bottenfärg.

Hoppas att detta gav lite klarhet i det hela. Och när man läst detta så är det inte så konstigt att man kan tycka att kaninen på bilden ser viltgul ut. Det står ju klart och tydligt i standarden att Orange är en viltfärg.
/Monica
Tack allihopa :D
Tack Monica 
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Så lite så… 
Mycket vacker färg må jag säga :D
-' Rebecca Johansson
#27 Nepp, ingen artikel (ännu!).
Väldigt fina :-)
Funderar på att starta ett projekt för att ta fram en ny linje av den gamla rasen Orange precis så de gjorde när den uppfanns. Är någon intresserad så mejla mig på info@jordbron.se
/Birgitta