Hull nu i vinter ! :)
Jag undrar om det finns något man kan blanda i i kaninmaten som gör att ninisen håller värmen och hullet bättre nu när det blir kallare och kallare? :)
såg att man kan ge havre, men menas det då att man kan ge havregryn eller är det havre som hästar äter och hur mycket havre gryns isf till 1 dl pellets och mûsli blandning? :)
(Han är bara 4 månader) :)
Med havre menas inte havregryn, utan vanlig havre. Jag gör bara som så att jag anpassar mängden de får under vintern, så att de håller hullet. De får alltså exakt samma blandning på vintern som på sommaren, bara olika mängd. 
Mina får bara lite ökad pellets mängd, inte mer :) klarar sig superbra :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej bra, då ska han få mer pellets ist :D
När din kanin bara är 4 månader ska han ha fri tillgång till pellets då han fortfarande växer. Inte fören han är 8 månader kan du dra ner, ca 2msk - 1/2 dl till ca 3 kg kanin. Han ska alltid ha tillgång till hö och gärna några gröna växtdelar som, broccoli, äpple, morötter, vitkål m.m.
Kaniner äter för att bli varma och sen kan du öka på halmet där han sover också så han kan ha ngt att gräva ner sig i. :)
#4: Det beror helt på ras, skulle jag vilja påstå. Fri tillgång till 8 månaders ålder funkar sällan på dvärgvädurar som är riktiga matvrak och tenderar att lätt gå upp i vikt. Jag brukar alltid börja minska ner till vuxengiva vid ungefär 4 månaders ålder, annars blir de lätt tjocka ganska fort. Dvärgvädurar är ganska ökända för att vara lite för lätta att få upp i vikt.
#4 Alla kaniner kan inte ha det som små.
Och kålsorter som vitkål, broccoli ska man vara ytterst försiktig med till kaniner.
#5 Ja, men nu sa hon inte Vilken ras? det var och då tänkte jag på en "normalstor"/småras…
#7 Dvärgvädur är är "normal"stor :) Alltså av dvärgras.
Men det är få kaniner som ska ha fri tillgång, det är knappt så att jättekaninerna ska ha det som små.
#8 det har min kanin fått och han är smal. Fin form och inget extra fett och han fick fri tillgång till han blev 8 månader, så för mig funkar det för i alla fall.
#9 Ja fast alla kaniner gör det inte det för:)
Jag tycker att det är fullt naturligt att dom tappar lite hull på vintern, det är egentligen det sundaste för dem. Men har man en utställningsnin är det ju inte önskvärt. Jag blandar i solros- och hampafrön på vintern för att få i dom fler kalorier. Till väldigt aktiva hanar även en del frukt (de måste få något riktigt intressant för att bemöda sig om att äta upp det, aktiva småknoddar).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag ökar bara pelletsmängden, men som ovan säger - om det inte hjälper (vilket det inte gör på min ena kanin) så blandar jag också i solrosfrön :)
min kanin är en blanding mellan lejonhuvad (75%) och lejonhuvad DW (25%)
Är det någon som vet då ungefär vikt på honom som han ska väga? :)
Lejonhuvad 1,3-1,7 kg
Dvv: 1,4-1,9 kg
#13 Det skulle vara intressant att höra hur mkt solrosfrön du ger per dag? Jag har precis börjat ge mina nämligen eftersom de är rätt smala 
Ca 5-10st per kanin. En nypa i princip. Har hermelin.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#13 Har med korsning med det. En ena väger runt 1,5 kg, den andra runt 2,2 kg :)
okej!
jag ska nog oxå prova ha i några solrosfrön då också, :)
En dum fråga, men är det ngn skillnad att ge solfrosfrön eller solroskärnor?
Solrosfrön innehåller mer fibrer.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D