Parning av hona
Hejsan! Jag tänkte snart para min hona, rex dvv hona. Och jag undrar vad man ska göra om man har svårt för att se när hon brunstar? För att hon visar inte tydligt. Blir hennes första kull.
Hon är även lite överviktig och jag har försökt o få henne gå ner i vikt de senaste månaderna, men är fortfarande rund om magen. Kan man para henne ändå? Hur mycket pellets ger ni varje morgon till era kaniner?
Hon är en inne kanin, frigående. Om hanen går ute. Vad är då det bästa att göra? Hon gå ut eller han komma in?
Om honan inte visar tydligt att hon brunstar kan man se det på könet, då det brukar ändra färg till mer mörkrött/blålila när hon brunstar ordentligt.
Gällande hanen så skulle jag hellre ta in honom under parningen än sätta ut honan nu när det är minusgrader. Men sen beror det också på hur pass lång tid det tar.
Hur länge kan hon brunsta? eller måste man kolla varje dag?
#2 Jag satte lät min hona träffa hanen bara sådär. Och nu så har hon fått bebisar. Parningen gick bra. Så pröva att sätte ihop dem. Om honan avvisar hanen så sära på dem och prova igen om en vecka. Hur gammal är honan?
Hälsningar Amanda och kaninerna
Hon är född 8/6 -11. http://www.freewebs.com/anniesdjur/kaninen.htm
Bara det att hanen är en bit härifrån och jag är körkortslös osv. Så måste pricka in en massa.
Du tar ju en stor risk med att para henne om hon är överviktig, något kan ju lätt gå fel..
Jag ger mina 1/2 dl pellets var på kvällen, och under dagen får de grönsaker och örter, samt blad och grenar.
Parningen kan vara påfrestande för hanen, är det i tillägg mycket varmare än vanligt så kan det knappast vara nyttigt. Har du inte något rum ni inte har uppvärmt, typ gästrum/förråd?
Jag låter honan och hanen träffas en kort stund, man ser snabbt om det finns intresse från honan. Vill hon inte så provar jag igen dagen efter…
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
Om honan är född i Juni så har ni ju tid att vänta tills våren kommit. Dels är det mindre temperaturskillnad och parningen blir lättare, dels så är det mer troligt att hon kör igång och brunstar när våren kommer. Många honor brunstar inte och är inte villiga under vintern, utan med dessa får man vänta tills våren. Då har du också mer tid att få ner henne i OK vikt.
När tycker ni är lämpligast att para henne så att det inte blir försent? April?
#8: Runt April skulle jag säga blir lagom, eller även i Maj. Jag har hellre en hona som precis passerat året och är i bra hull för ungar, än en yngre hona som skulle behöva justera sin vikt. Så se först till att få ner henne i bra vikt och se hur gammal hon blivit då.
Är hon inte i bra hull spelar det ingen roll om hon är i "rätt" ålder.
Vi parade vår hona när hon var 12 månader, väntade så länge för att jag tyckte hon var lite för smal under uppväxten.
Så hon var 13 månader när hon fick sin första kull, fem fina ungar och allt har gått jätte bra. Hon har skött om ungarna exemplariskt och de är nu 8 veckor och har precis börjat flytta till sina nya hem.
Honan är jätte fin i hull, päls och kondition även nu efter att hon tagit hand om sin kull i 8 veckor. Jag tror att det bara har varit fördelar att vänta tills hon var 1 år med att para henne. Men jag är ingen expert och självklart är det olika från individ till individ. Men för just vår hona kändes det helt rätt att vänta tills hon var 1 år 
Okey, då väntar jag i några månader till =)

Det är ju bara att prova att sätta henne med hane, är hon villig så parar dom sig och det ser man ju ganska snabbt, annars är det bara att prova en annan dag. Så gör jag i alla fall.
Som sagt så finns hanen flera mils avstånd och skulle bli dyrt att testa flera gånger om.

#13 Ok, läste inte ordentligt. Men kan du inte lämna din hona där då eller låna hem hanen några dar.
Bäst ar väl att para så att man har leveransklara ungar i juni, så mars är nog bästa månaden. Tycker inte du ska vänta till maj för då har du inte leveransklara ungar förrän i augusti.