Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2351 ggr
_Charlie
1

Sitthylla jättekanin

Hej!

Jag vet att jag enegtligen borde hålla mig inne på jättekanin.ifokus men det verkar inte vara speciellt mycket fart där inne, tänkte därför prova här ist. ;)

Är det någon som har en ide på hur hög en sitthylla till en fransk vädur bör vara?

Cameliont
0

Jag tycker att 30-35 cm är en bra höjd till fransk vädur. Kaninen ska kunna gömma sig under och sitta raklång ovanpå.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

Clariiz
0

#1; Den ska även kunna sitta rakt under hyllan så 30-35 känns rätt lågt?

40-50 cm i alla fall tycker jag.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

_Charlie
0

Åh, jag har byggt en själv av hyllplan och den ser enorm ut, men jag tror den inte är mer än 30 cm hög. Om hon inte kan sitta upp i den kan hon iaf ligga ner under den. Hon kommer bli frigående i hela lägenheten, är det ändå samma krav att hon måste kunna stå rakt under sitthyllan när hon har alla möbler att stå under om hon måste stå under tak?

Clariiz
0

Lagen säger att de ska kunna sitta under och över.
Men eftersom hon är frigående finns massor av stolar, soffor och sängar som kan räknas som sitthyllor.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

_Charlie
0

Ja precis, det var det jag också tänkte. Den hyllan jag byggt nu kanske blir helt onödig, men det märker jag ju om hon använder den eller inte. Annars är det ju bara att ta bort den. :)

Cameliont
0

Jag har också frigående så min kanin har en kattlåda med hus som används som toalätt och hylla i ett. Tror den är 35-40 cm hög.

#2 Saken är den att många har jättar i burar som är 70 cm på höjden och då kan man inte göra annat än att dela den mitt på för att få så bra utrymme som möjligt både under och ovanpå sitthyllan.

Det beror lite på vilka möjligheter man har rent utrymmesmässigt…

Clariiz
0

#6; Jag har aldrig tänkt så långt faktiskt.. 70 cm är jun trots allt lagligt, med samtidigt måste de kunna sitta både under och över hyllan. Det är ju inte logiskt alls..
Lagen säger emot sig själv lite där tycker jag..
Dock tycker jag personligen att 70 cm är på tok för litet! Min BJ skulle nog inte gilla det. Han har 85-90 cm högt nu och helst hade jag velat haft högre..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

_Charlie
1

Jag tycker jättar i gallerburar ser rätt fel ut, och skulle nog inte ha en själv i bur om jag inte byggde en väldigt stor själv. Det kändes helt självklart att hon skulle bli frigående så jag hoppas hon lyckas lära sig att bli helt rumsren så jag slipper stänga in henne, det skulle kännas så tråkigt för henne. Vi får se hur det går. :)

Clariiz
0

#8; Min kommer också bli frigående inomhus sedan när jag flyttar hemifrån. Så sjukt mysigt! :)
Dock har jag just nu 13 kaniner, så burar är ju ett krav. Slog ner en vägg i min fackbur så har sitter på 200*75*80-90cm. Hellre haft större, men det funkar :)

Håller tummarna att hon lyckas bli rumsren! Min var det tydligen när han bodde inne hos sin förra familj, men det har jag då inte märkt av sen han kom hit :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Cameliont
0

#7 Jo, det är på tok för litet. Instämmer helt och hållet.

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att min 4 kilos katt tog sig en prov-vila under sitthyllan kan jag nog konstatera att ingen jättekanin kan sitta rakt under den. ;) Den får nog stå kvar ändå ett tag, kanske hon tycker om att ligga på det vadderade överdraget, och kanske hon gillar att ligga under hyllan.

Fridaaaa
0

#7 Håller med, 70 cm är för litet till jättekanin igentligen, Albin har jättehögt till tak eftersom han bor i bod, 70 cm hade varit förlitet för honom om han ska ha sitthylla/hus med :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lillhems Kaniner
0

Jag har fransk vädur som har sitthylla ca 30cm upp. Dom sitter inte speciellt mkt under den, bara om dom skvätter till när ja kommer och hoppar längst in i buren. Däremot har dom en hylla som dom kan sitta på men hellre ligger på. Då är det bättre o ha en hylla som dom kan sträcka ut sej på än sitta under, som dom knappt gör…

Cameliont
0

#13 Instämmer. Har man minsta tillåtna höjd 70 cm så är det bästa att satsa på mer utrymme ovanpå än under.

Clariiz
0

#13; Fast du tror inte att de inte sitter under eftersom det är så pass trångt?
Mina andra kaniner (inte jättar) har ju betydligt högre hus motsvarade sin storlek än vad min jätte har.
De sover och sitter väldigt ofta i sina hus, men självklart även mycket på. Är huset stort och luftigt sitter de gärna i det.
Det är i alla fall så jag upplevt det.

Men såklart är det bättre att de kan sitta ordentligt ovanpå. Men tycker nästan man borde mejla till jordbruksverket ang. detta. Aldrig tänkt på det förut men en sådan tillåten minimi höjd för en jätte är ju fullkomligt omöjligt att få lagligt, men tanke på att en sitthylla ska finnas där i.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

dermot
1

Har mina ena jätte i 2 fack och den andra i voljär, sitthylla till Lasse i voljären, har jag ca 50cm högt - han är aldrig där under… - och Cerices som går i facken, har sin i mitten på 70cms höjd, - är aldrig heller därunder…

Så mina jättar har aldrig trivts med att vara under, här är det över som gäller Cool

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Acinorev
0

Min trivs lika mycket med att vara under som på, han ligger gärna under och sover. Nu bor han i en lekstuga så vi har ju rätt gott om plats och behöver inte tänka på höjder men vad jag skulle skriva var att om de har en plats lite högre upp så kan det vara en god idé att ha en pall som de kan hoppa ner på och inte direkt till golvet. Frambenen får ju ta hela vikten så det är ganska lätt att de skadar sig om de hoppar ner.

Lillhems Kaniner
0

#15 nä det är inte trångt åt dom o det är ingen av dom sitter under hyllorna, det gör inte mina dvärgar heller för den delen. Alla mina kaniner sitter på hyllorna o inte under eller i husen.

Suskiv
0

30-35 känns väldigt litet till en jätte, det är vad jag har till min rex, då får hon plats under och över. (75 hög bur)

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Angeln--89
0

mina sitthyller till mina bj är 90*56 och med höjden 40

Clariiz
0

#18; Men den lär ju knappast kunna sitta raklång under en hylla på 30 cm. Så då räknar jag det som trångt.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com