Raka kanin ?
Har en extremt långhårig liten Lejonhuvad Kanin hane som blir tovig väldigt lätt , oavsett om man borstar varje dag .
Det jag undrar nu , även om det är lite kyligt ute , skulle man kunna raka ner honom utan att han blir allt för kall , och kan han klara kylan i sådana fall ?
Kaninerna har en hel del halm i sin bur .
Nej nu hade jag inte gjort det om han bor ute, hade väntat:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med #1 Är nog lite kallt för det nu. Vänta tills det blir varmare ute. :)
Tänkte nästan det . Vet bara inte hur jag ska få i ordning på pälsen då det knappt går att klippa bort tovorna .
Du får borsta oftare och nogare ;)
#4 Skrev i första inlägget att det inte hjälper även om man borstar varje dag .. och vem sa att jag inte borstar noggrant ? 
För det första så rakar man aldrig en kanin (inte ens en angora), utan man klipper dom.
Googla "klipp angora" så får du lite tips? om hur man gör det. Men jag hade nog väntat till i slutet av februari, eller bara klippa där det tovar som mest (nacke, rumpa, bröst).
När man sen klipper ner dom så kan det vara bra att göra ovansidan först, sen vänta en vecka innan man klipper undrsidan. Angoror kan drabbas av ngt som heter klippchock annars, och om din kanin är mkt långhårig som kan man ju inte vara nog försiktig :).
Jag tycker inte att du ska använda den här kaninen i Avel sen. En sån pälsvkalitet är inget man vill ha.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#5 Det var ironi ;)
Har samma problem här hemma med en kanin. Men jag har inte tiden att borsta henne varje dag så jag ska försöka hitta ett hem åt henne där hon kan bo inne och någon kan raka henne.
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.