Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3190 ggr
[myran96]
0

Krafft Lusern pellets

Suskiv
0

Kalcium ligger skyhögt. Kaniner ska ha 0,5-1,0 och det ligger på 13. Som enda foder är det inte lämpligt, går dock att ha som kompletering till annat kraftfoder.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[myran96]
0

okej, tack så mycket!

Har ni några tips? på bra foder med högt fiber innehåll? Det ska helst vara stora säcker typ 25-30 kg.

Körsbär
0

Mina kaniner äter Skullebo kaninblandning, det står att det innehåller mycket fibrer m.m länk: www.skullebo.se/kaninmat.html så kan du läsa själv. :)

Suskiv
0

#3 Det innehåller bara 14,2% fibrer och det är för lite. Kaniner ska ha minst 18% helst över 20% Förörvigt var det lite protein också bara 10,6 vilke kanske kan fungera till fullvuxna små kelkaniner (som förståss riskerar bli feta på fettmängden) men växande kaniner, avelskaniner, stora raser, långhåriga kaniner och kaniner som rör på sig mycket behöver mer protein.

#2 Oxbow Bunny Basic T och Oxbow Bunny basic 15/25 finns i 22 kg säckar och har högt fiderinnehåll. Cuni Complete finns i 8 kg säckar, det har också högt fiberinnehåll

dermot
0

#1 Vad kan man kompletera det med då? :)

___

Som vi i tidigare trådar sagt, så hänger allt på höet. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Lina R
2

Kalciumet är högt, men inte skyhögt. #1 har blandat ihop gram och procent.

Krafft Lusernpellets har 1,3% kalcium (13g / 1kg). Det är lämpligt som tillskott till digivande och växande.

Nackdelen med Kraffts luserpiller enligt mina kaniner är att de är oätliga, och enligt mig att de innehåller melass :D. Fördelen (som vanligt med lusern) är hög fiberhalt och hög proteinhalt. Ett bra tillskott till de som behöver det (mammor och ungar eller djur som ska lägga på lite muskelmassa inför utställning). Finns även i hackad variant som kan vara mer uppskattat av kaniner.

Jag klistrar in innehållet:

Energi

8,5MJ

Vatten

12%

Råprotein

15%

Smältbart Rp

105g

Kalcium

13,0

Fosfor

2,8g

Magnesium

1,6g

Växttråd

27%

Ganska låg smältbarhet i dessa för häst, men för kanin är det förmodligen högre (nattbajsar).

Själv ger jag Bibo Naturs lusernpellets, melassfria och i kaninstorlek (Tyskland).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

#6 Fast närinsgvärden körs ju på 100 g och då är 13g samma som 13% och iaf på hemsidan står det inget om att de inte använder den gense 100 g mängden när de räknar näringsinnehåll. Kanske står det på påsen att näringvärden gäller per kg vilket som sagt inte är vanligt.

Lina R
0

Nej, dom körs på 1000g dvs 1kg när det gäller djurfoder =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

#8 ok. Vad bra då vet jag det. (alltid bra att lära sig nått nytt)