Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2951 ggr
bambiiii
0

grönsaker bra?

…..för kaniner? jag ger Bambi minst 2 olika sorter grönsaker per dag och jag kan säga att jag ger ganska mycket men hö och pellets har han oxå! är det bra! han är van vid det!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Clariiz
0

Jag ger mina kaniner grönsaker då och då. Inte så ofta dock. Ibland kan de få 3 ggr på en vecka, en annan gång bara 2 ggr en månad.

En kompis till mig ger inte alls. Hon har haft väldiga problem med magarna och efter flera vet. besök med flera av kaninerna utan diagnos testa hon att sluta ge grönsaker, och vips så var problemen borta. Hon ger vitaminer på pelletsen istället.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

Jag ger mina grönsaker 1-3 gånger/vecka, mer behövs inte :)
Fri tillgång till hö och pellets var dag:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bambiiii
0

så jag överdriver med varje dag! min kanins mage trivs verkligen med det,mjuk mage och bajset som det ska vara glad och sprattlig! kommer det att hända något om jag bara plötsligt minskar det? jag menar att han är van!

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Acinorev
0

Jag ger grönsaker/örter varje dag.

eamy
0

Det är väldigt blandat med vad man tycker om grönsaker tror jag "/ en tjej jag hörde, hon säger att grönsaker är alldeles för sött och onödigt fett mm och har man ett bra hö med bra värden så är det bara onödigt med grönsaker, kan användas som godis tex. men jag vet inte riktigt vad jag tycker, men mina kaniner är inne kaniner och jag själv tycker inte att dom får i sig alla vitaminer och mineraler dom ska ha om dom inte får grönsaker/frukt dagligen. så mina små djur får grönsaker/frukt minst 1 gång om dagen och en massa hö, och dom mår toppen vad jag vet :P Men på sommaren kankse man ska försöka plocka frukter/bär/grenar/örter utomhus istället som man vet inte är besprutade och som kaniner äter ute i naturen :)

NaDa...
0

Mina kaniner får 2 grönsaker varje dag + pellets och hö.
På helgen kan jag lyxa till med en bit frukt också.
Jag tycker att mina kaniner ska ha grönsaker, de har lagom hull på den dieten, eftersom att jag också hoppar aktivt så måste kaninerna ha mera vitaminer för att bygga upp musklerna. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag ger mina kaniner en liten bit grönsak varje dag, de mår jättebra i magen på kosten.

Gueenfelle
0

Jag ger min kanin grönsaker/frukt varje dag och han mår jättebra, men han är också van. Han är ca 10 månader och är uppvuxen med trädbitar (grenar), blad, vitkål, äpplen, broccoli, morötter m.m. och det är inget fel med honom. Är jättepigg och glad, äter och skiter som han ska. Samma sak med mina andra kaniner (ca 5-6) år och har alltid fått det mycket.

Men om du ger din kanin mycket och vill sluta. Dra inte ner helt det är bättre att du kan gå i stegvis. Det är samma sak ifall man börjar ge drasktiskt. Det kan ge kaninen diaré bl.a.
Du ska inte heller kaniner för mycket isbergsallad eller gurka som innehåller mycket vatten för då kan kanin också bli lös i magen. Men hårda grönsaker och helst sånt som växer i sverige, så inget som banan, vindruvor, annanas m.m.

hoppas det hjälpte :)

Ljusta
1

Ja det är bra att ge kaniner grönsaker, men man måste alltid ge lite från början och succesivt öka givan om man introducerar något nytt. Grönsaker, grenar, örter, blad osv är mycket mer naturligt att ge kaninerna än att stoppa i dem pellets med okänt innehåll men det gör vi ju gladeligen. Men man ska hellre ge många olika sorter än mycket av en. Frukt innehåller däremot mer socker och kan ges bara någon dag/vecka.

Här går aldrig sallad till spillo, kaninerna får allt som blir över från våran middag :)

Klarar kaninens mage att få det varje dag så finns det  absolut ingen anledning att sluta :)

Ljustadalens kaningård

KaninPiggelin
0

Mina får grönsaker två gånger om dagen,en morotsbit ex :)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Gimbergsson
0

Jag ger mina varje dag, i alla fall på vintern för jag vill vara säker på att de får i sig tillräckligt med vätska. Jag ger dem ljummet vatten tre gånger om dagen men det är inte alltid dem dricker innan det fryser och sedan innehåller grönsaker mycket nyttigheter. Fast man ska tänka på att inte ge det allra sötaste grönsakerna för ofta till exempel morot, satsa på broccoli i stället :)

Fridaaaa
0

#11 Men broccoli är en kål-grönsak och det ska man ju vara väldigt försiktig med när det gäller kaniner…

Gimbergsson
0

#12 såklart ska allt ges med måtta men broccoli är bättre än morötter för det innehåller inte lika mycket socker.

Bamse 08
0

Jag brukar ge 3 olika sorters grönsaker om dagen  :)

What doesn't kill you makes you stronger.

dermot
0

Mina får ca en halv cm morotsbit varje dag till pelletsen :-)

Annars får marsvinen sånt som blir över.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

bambiiii
0

okej tack allihopa! vildkaniner lever ju på gräs och grönsaker så det borde inte vara farligt då det är en viktig kost! :)

Fridaaaa
0

#16 Nja grönsaker och grönsaker, det är om dem får tag i lite sallad från någons trädgård ;) Grönsaker växer ju inte i det vilda direkt. Inte sett vilda morötter eller vild broccoli ;)

Sweety
0

Jag ger 3 sortes grönsaker varjedag. Dock i små mängder. (:

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

hobbymupp
2

Ger örter istället, mindre socker och annat skummt. Grönsaker och frukt är bara godis för min kanin. Många ger grönsaker varje dag och deras kanin mår bra. Många ger kaninen kaninblandning varje dag och kaninen mår bra. Iaf vad man ser. Svårt att bara "se" vad som är bra för kaninen. Och kaninen behöver inga grönsaker om höet är bra, iaf inte den absoluta majoriteten av kaniner :)

Allt utom hö ska ges i måttliga mängder, för om kaninen får smaka på för mycket goda saker i sitt liv kan den tillslut tappa aptiten för  de riktigt fiberrika sakerna, och då kan många saker gå snett! (Bekräftat av flera veterinärer och egna erfarenheter.)

Jag skulle säga att grösaker 1-3 gg i veckan måttlig mängd som de flesta ger är lagom, och örter kan man ge i liten mängd varje dag. Sen maaassor av hö! Nomnomnom!

hobbymupp
0

(glömde: undantag för utekaniner på vintern, de kan behöva mer av… massa saker)

Sweety
0

#19 Jag håller med dig i vad du skriver men eftersom mina kaniner är utekaniner och får vinterpäls ger jag dom frukt/grönsaker varje dag. Dom får även vara ute (i hagen) i ca 1-3 timmar beroende på väder. :) När jag var på keldjursbedömning fick båda mina kaniner pluss poäng för att dom hade så bra hull. c: Eftersom det var en riktig dommare som dömmer runt om i världen litar jag på hans ord. Jag tolkade det som att kaninerna fick bra mat o.s.v. ;)  (Nu snackar jag om vintern alltså, på sommrarna är dom ute nästan hela tiden. ^^)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Fridaaaa
1

#20 Mina behöver inte mer av "massa saker" på vintern?! Dem får lite mer pellets och sedan vanliga höet och grönsaker 1-3 dagar/vecka plus grenar,

hobbymupp
0

#22, nej såklart inte, en överdrift! Har inte koll på det där bara, aldrig haft en kanin som bor ute på vintern men hört från andra med utekaniner. Skrev dessutom "kan behöva" inte att de behöver. Jag vet bara att standardfaktan är att de inte behöver äta grönsaker och frukt men örter är ett bra komlement.

mjuhm
0

Jag ger tre sorters grönsaker varje dag, då jag läst att det är det som är "bra", eller vad man ska kalla det.

Dock ger jag inte alltid pellets då jag är lite glömsk.. Men hö har dom hela tiden & äter med god aptit.

Sen ger jag örter också.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

mlinz
0

Jag ger grönsaker som godis ibland när jag känner mig snäll.
Har bra hö och bra pellets så det är överflödigt med frukt och grönsaker :) 
Om man har bra hö och pellets så har man ju en bra foderstat, så det sabbar ju bara foderstaten om man ger annat regelbundet.

Acinorev
0

#25 På vilket sätt sabbar det? Som jag ser det så är det ett komplement och inte något som på något sätt förstör.

mlinz
0

Nu är jag inte så noga att jag räknat ut foderstat till mina, men om man har en komplett foderstat så behövs inget annat :) Visst, det är vitaminer och nyttiga saker i grönsaker men även onödiga saker. Det finns nog vitaminer i ett bra hö bara, utan tillskott av pellets :) 

Och om jag får tag på billiga morötter, äpplen eller liknande så köper jag några kilo och mina kaniner får "godis"  i flera dagar, så så noga är jag inte ;) Men jag har 24 stycken så det skulle bli myyycket extrapengar per månad om mina skulle få varje dag, när de har ett hö och kraftfoder där de finns exakt det de behöver. 

Nu kan ju även en viss grönsak ingå i foderstaten, så jag säger inte att det är något negativt :)

Gueenfelle
0

#12 Du säger att kål-grönsaker inte är bra för kaniner, men varför är det inte det? kan vara bra om du vill säga varför det inte är det också.

Har du i så fall några tipps, ifall man inte kan ge dem vit-kål, broccoli osv.!?

Snart finns det ju inget man kan ge kaniner längre, frukter är för sött, isbergessallad m.m. innehåller för mkt vatten ch de får inte äta kål-grönsaker…

mlinz
0

Kål är gasbildande, och kaniner kan varken rapa eller fisa, alltså kan de bli väldigt dåliga i magen.

Men små mängder går bra, det är nyttigt :)

:holmgreen:
2

#28 Finns massor man kan ge till kaniner ju, det är bara det att jag tror att folk här på kif överdriver lite , menar inte att alla gör det, men endel skriver vad man inte ska ge sina kaniner, som frukt tillexempel, jag ger mina frukt ibland, de dör inte av det ! Mina lever och är fullt friska så vitt jag kan se… :) Det klart man ska vara försiktigt med vad man ger dem , men man behöver inte överdriva med försiktigheten, då kommer du inte kunna ge något alls till dina kaniner.  Sen är inte frukt och grönt ett krav för att kaninen ska må bra. Den kan klara sig fint på vatten, hö, pellets i vissa fall och gräs :)

Cameliont
1

Jag ger främst örter och mörkgrön "sallad" som roman och ruccola mm. Grönsaker och frukt hör egentligen till kaninens naturliga föda i naturen.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

Lina R
3

Vilda morötter finns :-). Hundkäx är en släkting som också har ätbara rötter. Frukt och bär är kaloririkt och finns mest på hösten = hjälper djuren att bygga upp fettreserver inför vintern. Bladgrönt (ex färsk spenat) är ett gott och nyttigt tillskott på vintern. Morötter och frukt mera godis. Kålsorter i små mängder är billigt och uppskattat. Jag ger mina "frukt och grönt" när jag får rester hemma eller utsorterat från butiken. Förra vintern blev det alltför mkt äpplen, de jag slaktade var väldigt feta på insidan…

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#28 Det är gasbildande och kan orsaka t.ex kolik hos kaninen, diarrér osv, så därför är det inte bra.

Ger personligen bara mina t.ex äpple eller morot då och då som godis.
Sommartider äter dem massa smaskigt ute.

Gueenfelle
0

#32 slaktar du dina kaniner…?!

Cameliont
1

#34 Tror inte vi ska diskutera slakt här egentligen, men ville bara säga att det enda sättet att verkligen se hur fodret påverkar kaninen är att öppna upp och titta unuti. Så det är bra att Lina delar med sig av sina erfarenheter även här i den öppna delen av kaninforumet.

Många säger att deras kaniner mår jättebra, men problemet sitter på insidan. Kaninen behöver inte se jättefet ut för att vara ohälsosamt överviktig. Väldigt magra kaniner kan tex ha fettansamlingar på inre organ till följd av felaktig utfodring, vilket inte syns på utsidan.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

[KakansMatte]
0

Jag skulle inte ge min kanin äpple, päron m.m… Här kan man läsa om utfodring, skrivet av veterinär med inriktning på dessa djur.

Gueenfelle
0

#36 varför ska man inte ge kaniner äpple?? Om något ska vara naturligt ät det ju det. Alla kaniner som får tag på äpplen i det vilda äter det och de äter av det ganska mycket så genom att säga att de inte ska äta det alls tycker jag faktiskt bara låter dumt.

Det är bara min åsikt då men :)

Fridaaaa
2

#36 Dock stämmer inte den artikeln så bra.
T.ex hur mycket pellets dem ska ha, det skiljer jättemycket bland individet och raser. Plus att dem ej ska ha fri tillgång till pellets upp till 8 månader, långt ifrån alla kaniner fixar det.

Står ingenting om att man inte kan ge äpple mm. Att ge dem det som godis 1-2 dagar/vecka är absolut inte farligt.

Hmm hittade ett fel till, 100x70 cm bur till stora raser?! Det gäller ju inte jättekaniner :/ Dem ska ha minst 130x70. Och att kutterspån dammar?! Det är inte alla som gör det, mitt dammar knappt någonting.

Nej den artikeln var inte superbra men inte dålig heller.

Gueenfelle
0

Här är det också en vetrinär som skriver om skötselråd till kanin och jag tror på hennes, som många andras, kunskap, eller vad man nu kallar det :)

Här --> http://www.fagelkliniken.se/index.php/kaniner/skoetselrad

Fridaaaa
0

#39 Mycket bättre ^^,

Lina R
1

Tänk efter nu… De äpplen vi äter är väldigt förädlade, vildäpplen är små och surare. Dessutom finns de bara på hösten såsom många andra sockerrika frukter. Djuren äter allt kaloririkt de kan få tag på för att lägga upp reserver inför vintern. Det betyder inte att det är lämpligt att ge dom massa socker året runt. De blir lätt feta då, och på exempelvis hermeliner så är det svårt att veta att dom är feta föränn man kollar på insidan.

Frukt är godis! Nyttigt sådant, men ändå godis = inget att bygga vardagsmaten på, utan ett kul tillskott.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Gueenfelle
0

#41 Alla svenska äpplen är inte sura här i sverige, vi har ett äppelträd hemma som är jättestora och söta och de vildkaniner som lever "hos oss" äter de väldigt ofta.

Men jag vet att de är söta och jag menade inte alls att vi ska göra det till en del av vardagsmaten utan att det inte är fel attt ge kaniner äpplen, som #36 säger.

Lina R
0

Jag skrev inte att svenska äpplen var samma sak som vilda äpplen… Svenska äpplen är också förädlade.

Självklart äter vildkaninerna gärna äpplen, det ger dom en chans att lägga på sig fett-depåer inför vintern. De skulle säkert äta sockerbitar om de fick tag i det.

Men ja, jag håller med dig, det är inget fel i att ge äpplen, bananer, morötter eller annat sött, bara man är medveten om vad det är man ger :). Det är speciellt bra med frukt till de som äter dåligt eller är sjuka tycker jag, dom får i sig energi, fibrer, vitaminer och vatten. Jag ger mina kräsna småpojkar äpplen just nu för att få upp dom lite i vikt inför LU.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

#43 Vi har någon äppelsort, som har stått här sedan mitt släkte flyttade hit(1915) + längre. Det är "jättesmå" gröna - rättså sura - äpplen. Vet att jag alltid gick och åt sånna som liten, och vet att de inte är giftiga då hästarna gick och tuggade där ibland.

Men det är ju en skillnad mellan häst och kanin… Kan man ge dessa äpplen till kaninerna, tro?

:)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[_annaH]
0

Jag tror att ger man grönsaker varje dag till sin kanin, enda sen 8v eller yngre ålder så har magen på något sätt vant sig vid det och tar inte skada av det. Men sen ska man tänka på mängden man ger dom också även att dom får den Motion dom behöver. Märker man att kaninen börjar lägga på sig så kanske man ska sluta/ge mindre grönsaker/frukt.

Mina får grönsaker då o då, håller på att vänja dom med gurka just ifall något händer o dom slutar dricka vatten. Så dom får en liten bit var 3ggr i veckan. Frukt får dom ca 1 gång i månaden.

Suskiv
0

Våra får grönsaer när vi får rester. DE kan tex så slutbitarna på gruka, morotsblast och liknande, men det blr väldigt varierat. Vissa veckor har vi massor med grönsaksrester, andra nästan inga alls.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D