Fråga om foder
Jag jobbar på Djurmagazinet, och innan helgen så fick vi in några ungar (TYVÄRR bara 5 veckor gamla! JAG VET, inget roligt alls jag vet! Men vad ska man göra, kedja fast sig i dörren så att dem inte kan komma med leveranserna??) som är löwen(självklart) och dvärgkanin blandingar. Självklart jättesöta, och en av honorna bara klickade det med. Jätte underbart temperament och lugn vid hanteringen av henne.
SÅ, därför har jag bestämt att ta hem henne till mig helt enkelt.
OCH nu undrar jag, VAD ska jag köra med för foder till henne?
Har växt upp med kaniner på våran gård, utekaniner som Belgisk Jätte, Fransk Vädur, Belgisk hare, Holländare, Rhinsk Scheck osv, och dem får i princip havre, hö, vatten och någon morot ibland och dem har alltid klarat sig jättebra och varit fina i päls och hull. Vet att mamma och kör med Nötfor (Ja, ko mat) till jätteraserna för att hålla dem fina i hullet.
Ska man köra liknande med denna kaninen? Tanken är ju att ha henne inne nu och sedan from. våren vänja henne till att bli utekanin och vara på balkongen i en isolerad bur.
Har kollat på lite olika foder, men känner verkligen att jag är i en djungel. Är hemma på hundfoder där jag vet vad jag ska leta efter, men inom kaninvärlden är jag helt lost. Så gärna lite hjälp. Vi kör ju VitaSpecial på alla våra djur i butiken. Men till en växande kanin så en längre tid vet jag inte om jag tycker det är så bra….eller??
Har kollat på Gnagarboden och deras foder. Vet inte vilket som är bra? Vill heller inte lägga ner en MASSA pengar på foder till kaninen, då jag har en hund och ska få hem en till snart. MEN jag vill ju ändå ha ett bra och vettigt foder liksom.
Funderat på Mästers, tycker deras hundfoder är vettigt, så är kanske liknande med kaninmaten då?
Nyfiken på Cuni Complete också, hurdant är detta??
Snälla kom med förslag, tips? och råd tack om foder. Vilket kör ni med?
Vilket foder som är bra är en smaksak faktiskt och man brukar få lika många olika svar som personer som svarar i princip.
Däremot ska man vara otroligt försiktig med introducering av ny mat för såpass små ungar.
Både Mästers och Cuni Complete är helt OK foder.
VitaSpecial vet jag inte innehållet på, så där kan jag inte uttala mig om det är vettigt foder eller ej.
Jo, det är väl samma som inom hundvärlden. Det är olika för alla.
Tror ändå att jag ska köra med någon form av Junior foder i början i alla fall, och sedan gå över till något annat.
Pratade med min svägerska som har kaniner och föder upp bla marsvin, och hon kör med Lotties foder till sina och funkat bra för dem….så jag får se vad jag väljer :-)
Mina kaniner får carrier blandat med rabbit royal. De håller vilkten mycket bra och får väldigt glansig päls :)