Kissar?!
Jag har flyttat till internat och ville såklart ha med mig min kanin pojke på 4 år. Han har varit inne kanin förut men varit ute de senaste 2 åren. Nu när jag har tagit med honom har det inte varit några pronlem alls. Men för någon dag sen så hade jag honom i knät och han började gräva som en tok, sen vart jag helt blöt, han hade pissat en jättepöl! Nu har det hänt flera gånger, det är inte trevligt. Jag vill kunna mysa med honom, vad kan det vara?
Han bor i en trefackare med 2st andra kaniner ovanför som han inte känner (hona och hane) kan det ha något med saken att göra??
Myrtorpets Möss och Kaniner
Gör han det på en gång eller efter en liten stund? Antingen kan det vara så att han helt enkelt inte kan hålla sig och därmed kissar, eller så tycker han det är bekvämt att kissa där. Det går ju att gosa med honom även om han inte är i knäet, du kan sätta dig bredvid honom på golvet eller liknande.
Kaniner börjar ofta gräva i knät när de är kissnödiga. Så början han gräva, sätt honom i buren. Efter att han har kissat kan du fortsätta gosa med honom.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#1 han kissar nästandirekt.
Han har alltid grävt i mitt knä men aldrik kissat det e det som e så konstigt..
#2 Jagfår testa det! :)
Jag har två honor hemma och två hanar. Från början var det honorna + en hane i buren brevid.. hanen kissa överallt i sin bur, matskålen, vattenflaskan allt hade kiss stänk på sig. Efter ett tag så lugnade det ner sig men då hämtade jag en till hane hem till oss. Så nu måste jag skura väggar, dörrar, möbler allt.. han kaninen jag hade från början kissar verkligen överallt. Tror det kan ha med revirmarkering att göra då han varit ensam kanin förut. Denna kissande herre ska dock få ett nytt hem där han får vara ensam kanin igen (: Då kommer även mitt kaninrum vara fräscht igen hoppas jag haha(:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Det kan vara att han vill markera dig, då skulle det kunna hjälpa att kastrera honom.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#4 oj vad jobbigt! Men han är van vid sällskaphemma. Jag har två kaniner till som han brukar gå brevid.
#5 tror du attt en kastrering skullefunka fast han är 4 år?
Hahha… Min hane gör också så varje gång jag har han i famnen, så jag har alltid på mig ettpar "kaninbyxor" när jag hanterar honom. Skvätter gör han också hela tiden :/
Tror inte att det går att göra så mkt. Det är väll bara att låta dom växa ur det?
Jag blir själv JÄTTEless!
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#7 usch vad jobbigt! En av sakerna jag gillar med kanin är ju att de inte kissar på en. Jag har 4st möss som kissar hela tiden, precis som möss gör. :P
Han har aldrig gjort såhär förut!
#6 jag vet inte om det hjälper, han kanske slutar av sig själv när han vant sig vid den nya miljön? Eller har han bott där länge?
/Karin
#9 Ja han kanske måste vänja sig bara, han har bara bott här i en vecka :) Vi får hoppas på det :)
Jag testade att ta in han i buren såfort han började gräva/krafsa för att han skulle uträtta sina behov där istället. Men han kissade inte då! Sen när jag tog ut honom så började han gräva i soffan vi satt på… (jag lät han vara i buren i ca en halvtimme innan jag tog ut honom)
#10 Jag antar att grävandet inte heller är ett önskat beteende så du kan ju sätta in honom varje gång han gräver. Sen behöver han ju inte vara i buren en halvimme varje gång utan det räcker nog med att du sätter honom där.
/Karin
#10 nej det är det ju inte. Jag hade han i buren en halvtimme för att vara säker på att han skulle kissa men det gjorde hjan ju inte.. :)
#12 Jag vet inte hur länge de håller sig. Men hade jag varit du hade jag satt honom i buren varje gång han gräver, kanske stänga någon minut och sedan låta honom komma ut igen. Kan han hoppa ut själv eller måste du ta ut honom? Med min frigående gör jag så att när han bajsar eller kissar någonstans han inte får (dvs överallt utom i bajsldåan) går jag och sätter honom i bajslådan. Ibland stänger jag till lite också så han får jobba för att komma därifrån (kompostgaller). Även när han har varit ute en stund, vilat, busat eller liknande så går jag och sätter honom där. Han föredrar hallen som toa just nu så varje gång jag ser att han går dit hämtar jag honom och föser eller bär honom till hans bajslåda. Går framåt ibland men blir bakslag när jag pratar med folk eller liknande och inte har full koll.
/Karin
#13 Ja jag har börjat göra det så han kanske fattar att han ska kissa i buren och inte på mig. Det är lite olika om han kommer ut själv eller om jag tar ut honom ur buren men det är inte så att han inte vill ut :)
#14 När men det är nog bra att bara vara envis med det. Om du ser på honom att han är på väg att kissa får du vara snabb, hugg honom direkt även om det inte är på ett snällt sätt och sätt honom i buren, det är bland det mest effektiva för då kan du ge en godis när han kissar i buren sen (om du har godis nära, jag har ställt en skål torkade tranbär bredvid hagen att ge honom av när han kissar på rätt ställe).
/Karin
#14 Ja det verkar vara det mest effektiva sättet. Tyvär äter han inte godis. Men däremot älskar han klappar på huvudet, det kanske funkar istället?
#16 äter inte godis? Gillar han det inte eller vill inte du att han ska äta det? Du kan ju testa färska örter oavsett, det är nyttigt och gott! Min skutt älskar det i alla fall. Men om han älskar att bli klappad borde det väl också funka, huvudsaken är ju att han får veta att han gjorde rätt och får positiv uppmärksamhet av det, till skillnad från när han gör fel och blir insatt i buren.
/Karin
#17 Nej altså han vill inte äta nått när man ger honom, men om man lägger det i buren äter han det efter ett tag. Men jag testar med örter och allt möjligt.
#18 skum kanin :P men klappa lite på honom då, bara han blir glad av det :)
/Karin
#19 Hhahaha ja lite skum är han :P Det verkar fungera bra med klappar iaf :)