Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 5249 ggr
jasmina.p
5

Hö box?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla känner ju till Hö häckarna,.. Jag har höhäck till mina niner men har en eländig hö älskande rackare, har man just lagt i hö i hans höhäck så river han ut presis allt! krafsar ut allt med fram tassarna så alltihop ligger på backen.

Har prövat att ha en sån plast höhäck som man säter på utsidan av buren men då ligger ju all hö på golvet istället.

Har någon av er varit med om samma sak? eller vet ni något man kanske kan göra åt saken?

Jag tänkte att man kanske kunde göra en "Hö box"? En låda med massor av hål _(stora som en 5krona) och sen fyller man den med hö, Lock ovan på så att man kan fylla den..

Kom med ideér! (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[EllenAlicia]
0

haha smart, men om han ghillar kartong kommer han äta på den :)

Kristall
0

Varför inte ha höet löst istället? :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Luppa]
6

#2 För att det blir skitigt? Mina kaniner äter inte höt när det har hamnat på backen ;) Och det blir oerhört mycket spill om man serverar det löst.

Becca-
0

Egentligen är det inte så bra att ha höhäck då det bara medför skador iprincip. Kaninerna kan få ont i nacken/nackproblem i och med att dem sitter i en onaturlig ställning. Dessutom vet jag inte hur många olyckor jag har hört om kaniner som har fastnat i höhäcken och dött.

Jag har mitt löst i buren. Och eftersom mina kaniner hade höhäck hos sin förra ägare, så tog det ett tag att få dem att äta ifrån marken, men dem lär sig. Dessutom tycker inte jag att det blir mycket spill om man städar ofta.

[EllenAlicia]
1

man kan oxå ha på marken i typ en toarulle :) flera stycken jag har i en liten tunna till en hamster som ska krypa igenom i hålen men jag satte hö i den och så har jag en ''höhäck'' som ser ut som på bilden:

[Luppa]
7

#4 Tror att du missförstod mig lite ;) Mig kvittar det om det ligger hö på burbottnen, det är ju strö det med. MEN, det skulle slängas rysligt mycket hö hos mig om jag skulle lägga höt på burgolvet.
Plus att jag vill att mina djur ska ha fri tillgång till RENT hö, som inte är spritt över hela buren och nerpissat. 

21 burar med fullt med hö på golvet, säger sig självt att det blir mycket spill.
Jag tycker inte att det blir så onaturlig ätställning, kaninerna är ju inte dumare än att de sätter sig I höhäcken. ;)
Har aldrig varit med om att en kanin fastnat i häcken, och jag har testat rätt många modeller.

Eriikaa
4

#4 - Dock sitter de ju likadant när de äter från buskar och dyl ute i naturen. Själv har jag inte hört en enda kanin som fastnet i en höhäck. ^^

TS - Jag tycker din idé är värd att testa! :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Ebba-Ö
0

Vet flera kaniner som fastnat i höhäckar. Jag har höhäck till en, en får uppe på sitt hustak och dom andra tre får på burbotten. Tycker alla sätt funkar bra så det är egentligen bara blivit som det blivit nu även fast jag är lite tveksam till att ha höhäck. Obestämd

[EllenAlicia]
0

#8 jag tror inte mina kan fasna i min ''höhäck'' :)

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag har även jag hört om kaniner som har fastnat i höhäckar, jag lägger höet löst i buren, det blir ju en del som ej äts, då kaninerna vill ha rent hö, men de äter iallafall säkert.

jasmina.p
0

Jag har mina höhäckar ca 5cm från marken det lär ju vara bättre än att ha dem väldigt högt uppe där kaninen måste ställa sig för att få hö?

Angående det här med att kaniner skulle ha fastnat i höhäckarna,. JAg tror att det kan bero på mycket vad för slags höhäck man har till sina kaniner, om man har de typiska från djuraffären eller en annan kreativ ide man fått själv. Gallret är ju olika stort..

Eftersom kaninerna äter det som de gillar så är det lättare att ha hö häck. Då plockar man bara bort all smutsig hö som fallit ner.

Har man däremot smutsgrisar som bajsar överallt så är det helt orimligt att ha hö löst i buren har jag märkt, jag kan inte ha det till min hane för det blandas med spånet och han kissar ner allt.

:)

Becca-
0

#6 För det första så håller sig höet rent under dem timmarna som det ligger kvar (ja, mina kaniner äter mycket hö), och i och med detta så måste jag alltid fylla på med nytt varje dag, så höet blir aldrig nerkissat eller "smutsigt".

Dessutom handlar det inte om dumhet, kaninen kan bli rädd för något utanför buren och hoppa upp i höhäcken, det kan vara av ren nyfikenhet eller så råkar den fasta när den ska få tag i höet. Kaniner är vilda djur, och dem lyckas ofta med det mesta - och där ingår att fastna i saker.

Okej, jag tycker det med tanke på att i naturen så äter kaninen 90% av det som finns på marken, och inte i luften. Deras nacke är ömtålig.

Enligt mig är det lika dumt att lägga in en chokladkaka till kaninen, som att sätta in en höhäck. Lixom… hej och välkommen att trassla in dig!

Jag tänker hela tiden på mina kaniners säkerhet, och när jag dessutom inte kan ha koll på dem 24/7 så är det ännu mera korkat.

Norberg90
0

Jag har höhäck åt alla mina mina o har haft det i alla år jag haft kaniner. Ingen olycka har hänt *pepparpeppar* Men jag är medveten om risken.

Mina kaniner äter inte när höet ligger på marken, alla gör höet till sina skit&pisshögar. Höhäckarna är så glesa så kaninerna drar ut massor av hö på golvet. o det höet de dragit ut äter de inte upp, utan som sagt skiter o pissar på det.

Jag är inte helt förtjust i mina höhäckar eftersom jag har hört om kaniner som fastnat. Och jag har en idé på att bygga en egen slags höhäck, måste bara få råd till att köpa materialet, för det kommer inte bli billigt.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Suskiv
0

Våran kanin hoppade upp i höhäcken som tur så lossnade den då från väggen, men det kändes inte så säkert. Sen dess serveras höet på golvet. Heller höspill än att hon fastnar och gör illa sig.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

jasmina.p
0

Har man varit med om något så är man ju klart mer frammåt för säkerheten än de som inte än varit med om något.

Jag skulle vilja göra höbox av plexiglas  som man kan tvätta ur :D

KaninPiggelin
0

annars kanske man kan ha höet i en stor höboll?  :) Finns att köpa i djuraffärer har jag sett

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

jasmina.p
0

#16 juste! de kanske man kan pröva, sån där man kan ha sallad i och hänga på takgallret? (:

dermot
1

Jag använder ett par SÅNA HÄR och så länge de är fyllda med hö, så är risken minimal att de fastnar…

TS: Smart idé!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

jasmina.p
0

#18 Smart om man har större burar! (:

dermot
0

#19 Jag har 70cm i höjd i mina burar, funkar bra ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

KaninPiggelin
0

#17 det hade jag förut :)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Suskiv
0

#18 sånna har jag funderat på men så tänker jag på vad som kan hända om kaninen stoppar ett ben i ett av hålen och då törs jag inte använda sånna.

dermot
0

#22 Som sagt, är den full med hö är det i princip omöjligt att få ner en kanintass där. Mina är väldigt busiga, men det har aldrig hänt något, trots att den har varit halvfull eller så. *pepparpeppar…* Men, de är i alla fall betydligt bättre än de här i metall, rent ut sagt hatar sånna höhäckar… Har man de dessutom stående, eller med öppningen liggande mot burdörren så att kaninen inte kan krypa in, krävs det att kaninen kan karate för att fastna ;)

// Anka

Ebba-Ö
0

#22 Min kanin har fastnat i en sån. Hon har iofs. fastnat i kompostgaller också med bakbenet med efter det har jag bara höbollar i transportburar.

Salish
0

Jag har höhäck och inget har hänt med mina kaniner. Har jag löst hö sprider de ut det i hela buren så att det blandar sig med halmen och då äter dom det inte längre. Men jag har löst hö i hagen.

-Fuzzy-
0

Vad tycker ni om såna?

Hjärtliga Hälsningar    Mariëlle och Janine Bos

www.nossanskaningard.weebly.com

Suskiv
1

#26 Kaninen kan fastna i den, nackdelen med den modellen gämför med den jag har hemma (och som inte används) är att din modell inte kan släppa från väggen om kaniner fastnar. Kaniner är flyktdjur och inte särkilt smarta så en skrämd kanin kan mycket väl föröska hoppa upp i höhäcken. Och säg att den gör det medan man är i skolan eller på jobbet. Det blir många timmar med en kanin som sitter fast, stor risk att den sliter sönder nått eftersom den lär få panik.

Den här modellen tycker jag verkar ganska bra. http://www.futterkonzepte.de/catalog/images/84405.jpg inte så stor risk att fasta i den och kaninen kan inte hoppa ner i höhäcken. har funderat på att köap sånna att ha i beteshagen.

[Laauraa]
2

#27 Nej vilken gullig höhäck! Vet du vart den går att få tag i?

Suskiv
0

#28 Enda stället jag hittat den är på http//www.futterkonzepte.de

Becca-
0

#26 För det första, så sitter den för högt upp. Kaninen tvingas sitta i en onormal ställning under den ganska långa tiden dem brukar äta hö. (mina sitter ibland 2-3 timmar i rad och bara smaskar hö).

För det andra, så är det en ganska stor risk att kaninen fastnar som #27 sade!

[EllenAlicia]
2

#30 så sitter kaniner när dom ska äta från buskar, det har vi sagt innan :)

Becca-
0

#31 Har aldrig varit med om att mina kaniner sitter 3 timmar och äter ifrån en buske. Dessutom knipsar mina kaniner av en gren ifrån busken och sätter sig och äter ifrån.

[EllenAlicia]
0

#32 min ''höhäck'' sitter långt ner:

Eriikaa
3

#32 - Alla kaniner är inte som dina. ^^

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Becca-
0

#34 Har jag sagt det? Men jag tvivlar på att varken dina eller andras kaniner sitter och äter på en buske i 2-3 timmar. Isåfall måste det vara en mycket hungrig kanin, eller den vääldigt god buske Skrattande

[EllenAlicia]
0

#35, mina sitter ALDRIG så länge och käkar hö

Becca-
0

#36 Okej, så dem äter lika mycket hö som dem äter buskar alltså? Jaha.. aja.

Jag kommer iallafall inte använda en höhäck så länge jag lever. Jag vill inte utsätta mina kaniner för några skador.

jasmina.p
1

Delar med mig av min syn när jag skulle fylla på höhäcken idag.. Detta var väldigt mysigt att sova i när man är en busig kaninunge.

Jag har tagit bort höhäcken tills kaninungarna är större.

Kan även tala om att min kaninhona kissar numera på höet. tråkigt :/

Becca-
0

#38 Det där kunde ha sett värre ut kan jag meddela..

jasmina.p
0

#39 Hade det inte varit för alla händelser jag läst om här så hade det nog kunna bli en.

[EllenAlicia]
2

#39 alla kaniner hoppar inte upp i höhäckarna

Suskiv
0

#41 men de kan och det räcker för att det ska sluta i katastrof.

[EllenAlicia]
0

#42, men det är väldigt många kaniner som jag känner som aldrig hoppaR UPP I HÖCKKÄCKEN oj råka trycka på Capslock och orkar inte skriva om :)

Suskiv
0

#43 Jag hade inte heller träffat nån kanin som hoppade upp i höhäcken innan jag fick vår dvärgvädur. Hon hoppar upp i höhäckar.

Becca-
0

#43 Och hur vet du/ni det? Har ni satt in en kamera som övervakar hela nätterna och dagarna? Eller ni kanske har kaninvakt 24/7? Kan man få låna en sådan människa tro? Glad

Om kaninen blir rädd kan vad som hellst hända, även om kaninen aldrig har gjort något tidigare!

Plopp4
0

Jag låter min kanin få höet från marken. Ibland kanske blir lite skitigt eller så kanske hon kissar på det, men hellre det än att hon skadar sig. Men jag har ju bara en kanin, så det gör inte så mycket om det blir lite skitigt :P

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

Zvintos
1

Jag har faktiskt funderat på att bygga en sådan här: http://www.plueschnasen.de/kloschalen/muemmeloertchen-l-mit-heuraufe.html

Stilrent, smidigt och liten risk för skador. Smidigt med toalådan precis under också, eftersom mina gärna äter och skiter samtidigt. Tungan ute

Plopp4
0

#47  Den såg ju smart ut. Och så blir det ju en sitthylla också. Så 3 saker i 1 :P

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

Suskiv
0

#47 den var ju supersmart. Undra om det är svårt at bygga.

Zvintos
0

#49: Inte särskilt egentligen. En låda att ställa ner toalådan i, en låda för höet där man borrar hål för pinnarna, lock på lådan. Klart! Sambon tipsade dock om att man kanske skulle fundera på att göra pinnarna i rostfritt istället, så kaninerna inte gnager bort pinnarna och allt hö trillar ut.