Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 598 ggr
HolyFuck
0

Vad kan det vara?

Jag har en 1 år gammal, kasterad teddyvädur. Som för ca 1 månad sedan blev väldigt smal. Eftersom han inte ändrade något beteende så provade jag bara att avmaska honom, men utan resultat. Jag åkte till veterinären, de kollade tänder, klämde och kände, och tillochmed ultraljud. Men inget var fel. Två dagar sedan åker jag in akut med honom för att han har jätte uppblåst mage. De tog avföringsprov och blodprov. Inget konstigt med avföringsprovet, men troligtvis inget med blodprovet heller (de skulle ringa om det var det, men jag ska ringa och dubbelkolla iaf).

Tiden efter veterinären nu då, så har han gått upp ca 200 g, vilket är jättebra! Men han har fortfarande uppblåst mage till och från.

Han äter som vanligt, och jag upplever ingen direkt beendeförändring i övrigt heller.

Någon som varit med om något liknande eller har någon hypotes kring vad det kan vara?

Övrig fakta som kanske kan hjälpa: Han bor med en hona, och har gjort det sedan han var liten.

De äter hö, lite pellets, örter och grönsaker. (inte allt på en gång, såklart). Har funderat på om han har fått för mycket gasbildande, och därav svullen i magen, men jag upplever ingen tydlig koppling vilka dagar det är han har svullen mage.

Har funderat på om det kan vara någon form av inre stress?

Jag har verkligen ingen aning!

Eriikaa
0

Vad har han för pellets? :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

HolyFuck
0

#1 Nu kommer jag inte ihåg vad den heter, men det är en stor vit och orange säck. Och även lite Selective Rabbit utblandat. Har ätit samma pellets hela året.