Mästers + Rabbit royale?
Rabbit royale**
Näringsvärde:**
Råprotein 12,0%
Råfett 2,5%
Växttråd 14,0%
Mästers
Näringsvärde:
Råprotein 14,0%
Råfett 4,0%
Växttråd 11,3%
Tänkte ge 75% mästers och 25% Rabbit royale till min sambos växande dvärgvädurbebis (ska börja hoppa med henne i framtiden, då kommer hon troligtvis att få något extra tillskott också). Fri tillgång under tiden då hon växer, kommer att hålla koll på kroppen så att hon ej blir fet.
Min vädurshane kommer att få 50-50 av båda och 0,5dl x 2 om dagen.
Vad tror ni?
Hur gammal är vädurshanen? Skulle tro att det räcker med 0.5 dl per dag, och inte 1 dl.
Mina vädurskorsningar äter bara RR, och får 0.5 dl var per dag, och är väldigt fina i hullet. Och med tanke på att Mästers innehåller mera fett, så borde din hane klara sig på 0.5 dl oxå.
#1 Han är snart tre år och dålig på att hålla hullet, frigående så han skuttar runt som en galning för det mesta här hemma.
#2 Om du känner att han är dålig på att hålla hullet så kanske du ska köra 75/25 - alltså lite mera Mästers med tanke på att det är mer fett i det.
Kaninernas basföda är ju hö, grenar, örter och grönsaker. Så se först och främst till att ha ett bra hö med bra värden. Mina kaniner gick inte upp i vikt av att jag ökade fodergivan, utan jag skaffade ett bättre hö - och vipps så gick de upp i vikt.
#3 Har svinbra analyserat hö så det ska ej vara problemet, vet vad kaniner ska äta då jag har haft uppfödning med ganska många kaniner innan och de har ej haft samma problem som honom. :) Hade förvisso mest hermeskutter och några lejon så de fungerar ju lite olika, men hermeplutterna klarade sig bra på 0,5dl (vissa mer andra mindre beroende på storlek, kön, ålder, avelsstatus o.s.v.) då gav jag bara mästers + bra hö och grönsaker.
Grejen är att jag ej vill ge 75/25 efter som att jag inte vill att han ska få i sig FÖR mycket fett då det är påfrestande för organen, känns bättre att han håller hullet på annat vis. Egentligen är det ju inte att han är för smal som är problemet utan att han gärna blir rund om magen och kantig över korset.
#4 Så det är inte mask han har då?
Jag tvivlar inte ett dugg på att du inte har några kunskaper, men ibland vet man inte. Bra att veta, då kan man ju stryka det ifrån listan.
Om du har provat och testat med andra saker, så får du helt enkelt ge den mängden. Det är bara du som vet vad din kanin mår bäst av. Se bara till att han inte slutar att äta av höet när han får så mycket mat.
#5 100% säker att det ej är mask, magen blir ej hård utan den blir fet av fett. Dessutom så har han ju avmaskats.
Hö slutar han inte äta av, han äter och skiter för 2 kaniner. X) Är inget fel på honom dock, har varit på veterinärkontroll.
#6 Okej, då är det väll bara att köra på det du skrev i #0.

tänk på att det kan bli lite för lite fiber innehåll, en kanin ska få i sig minst 18% fibrer, 14% protein, låg fetthalt ca 2%, ett riktigt bra pellets som har bra värden är oxbow Bunny Basic T , ett lite dyrare pellets men så mycket bättre ! :)
#8 Ja, har tänkt på det. Men det finns inget ställe i närheten som säljer det till ett någorlunda vettigt pris (finns hos veterinären men där är det MYCKET dyrare än vanligt) och jag vill helst inte beställa p.g.a hur dålig posten är på att hantera paket.

#9 men vad tar veterinären för pris då ? :) nja beställa är nog inte det bästa ..
#10 Kommer inte ihåg, var ett tag sedan jag var där. Men vet att det var i alla fall 150-200kr mer än på gnagarboden för den största säcken. Tycker att det känns orimligt dyrt för ett foder som består av mycket billiga spannmål- och soyaprodukter till största delen. Skulle hellre byta ut mästers mot JR farm grainless complete (detta måste dock beställas) med näringsvärden som ser ut så här:
Ingredients:
Timothy grass, orchard grass, meadow grass, plantain, red clover, Meadow fescue, lady's mantle, pea flakes, diced carrots & beans flakes, parsnip cubes, peppermint leaves, fennel, apple cubes, flax seed, dandelion leaves, beetroot cubes, nettle, chamomile flower, black cumin, vitamins.
Råfett
2.9 %
Råprotein
11.1 %
Växttråd
21.5 %

#11 aa jo det är nog lite överdrivet dyrt.
Men det där lät ju också bra ! aldrig hört talas om det faktiskt, Men om det också behöver beställas så spelar det ju nästan ingen roll vilket du tar ? :)
Men har du ingen djuraffär i närheten som säljer oxbows produkter ??
#12 Jo, klart det spelar roll. Vill ej betala MER för oxbows produkter då jag anser att det är skräp för det priset (även normalpriset), på grund av innehållet. Så då blir det hellre detta då det är billigare och bättre. Ska bara få tummen ur och beställa det från tyskland.

#13 haha okej :) det blir nog toppen !