Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 5095 ggr
Valkyrie
0

Svullen kind

Hej! Fick precis ett sms av kaninvakten att min ena kanin Diana är svullen höger kind. Hur mycket vet jag inte, hon ska skicka bild till mig.

Men har någon en aning vad det kan bero på? Det första som kom upp i min hjärna var att hon bitit sig i kinden och fått någon inflamation eller om hon ätit något olämpligt?

Hon äter som vanligt och verkar inte må dåligt har hon sagt.

Nu är det väl knappast kliniker öppna på nyårsafton…. men vad bör man göra om det är sår i kinden? hur ska man tvätta det?

Någon som har någon erfarenhet om detta?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

claryy
0

Kan nog vara en tand som det är nåt tokigt med, t.ex. att den ligger och skaver mot kinden. Kolla försiktigt innanför kinden.

Lycka till!

claryy
0

Fast om hon äter som vanligt(såg jag nu) är det nog snarare något ytligt.

BusBella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det ungefär såhär som kinden ser ut (om du har fått bild än)?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Valkyrie
0

3# Jag läste din tråd…hemskt!

Tänkte också på om det kan vara en varböld.

Bilden jag fick är ifrån sidan men man såg att den var uppsväld… ska försöka lägga in bilden här-.

Hon äter precis som vanligt, är det farligt? att ge mat tror ni eller är det bra om hon äter pellets som vanligt eller ska hon kanske bara äta hö?

Rest in peace Valkyrie!

BusBella
0

#4 Kan du visa bild här? Så kanske vi kan se om det är en varböld.

Mind your language.

/Emma

Valkyrie
0

Går inte att lägga in…. försöker igen.

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Rest in peace Valkyrie!

claryy
0

#4 Om det inte är något ytligt, vilket det antagligen inte är eftersom hon äter som vanligt, så är det okej att hon äter. Funderar på varböld..

BusBella
0

#7 Jag tycker också det kan se ut som en liten varböld, men om du väntar tills imorgon eller nåt när veterinärerna öppnat är det nog ingen fara då den ändå är så liten, och Busen fick vänta i två dagar tills veterinären öppnade. Han mår fortfarande bra idag och har ännu inte fått någon ny böld.

Mind your language.

/Emma

Valkyrie
0

Ska försöka få en bild på hela huvuvdet så man ser båda kinderna och kan jämnföra båda kinderna. Hon har inte ont om man trycker eller rör på kinden. Hon har inte hittat något sår. har bett henne kolla igen…

Får man fråga vad hela kalaset gick på med din varböld?

Rest in peace Valkyrie!

claryy
0

#8  om det ÄR något ytligt menade ja.

Valkyrie
0

Vad skönt, då lär vi kunna avakta och se hur det är imorgon. veterinärerna öppnar på måndag ;)

Rest in peace Valkyrie!

zezagena
0

#12 Roslagstull öp helger till 15, tel 08-505 303 00 brukar inte vara svårt få tid annars..

Tycker inte "bölden" ser så liten ut =(

Valkyrie
0

13# Stängt nyårshelgen….

1 cm hög och 2 cm bred… vi får avakta och se imorgon hur det är och i så fall se om de har öppet någonstans… Men vi får helt enkelt avvakta till imorgon. finns inget att göra på nyårsafton tyvärr :(

Rest in peace Valkyrie!

BusBella
0

#10 Första operationen på våran hona som hade en under kinden kostade 6 000 kr, när våran hane hade en i kinden (från hakan) kostade det 5 000 kr, då hade vi som tur var försäkring. Honan har haft ett par varbölder till, fast dem får vi fortfarande betala själva eftersom hon hade sin första varböld redan innan vi skaffade försäkring åt henne. Har skrivit en artikel om varbölder här, som du kanske skulle vela läsa.

Mind your language.

/Emma

dermot
0

Du kan säkert ringa en jourvet. De brukar kunna komma ner till stationen om det krisar. :) Men det verkar ju som din nin mår bra, så kanske bättre att avvakta? (=

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Valkyrie
0

Idag är det precis som igår, ringer veterinär och ser om råd.

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Tycker ni att munnen ser svullen ut?

Rest in peace Valkyrie!

Norberg90
2

#18 Finns ju ingen bild?

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

BusBella
0

#18 Nu borde ju veterinären ha öppnat igen?

Mind your language.

/Emma

Valkyrie
0

Oj sorry, bilderna ville inte komma in i inlägget och jag såg inte det.

Ja vi har varit inne hos veterinären, det är en varböld som måste opereras men det är stor risk att det kommer tillbaka…en väldigt dyr operation men hon äter pencilin nu för att det inte ska sprida sig medans vi bestämmer ett beslut.

Rest in peace Valkyrie!

BusBella
0

#21 Vi tog beslutet att operera bort. Sotan har fått varbölder flera gånger men Busen har fortfarande bara haft en. Jag tycker det är värt att chansa, dem flesta kaniner med varbölder lever med det hela livet men om det kan ju gå ett helt år mellan bölderna.

Mind your language.

/Emma

Valkyrie
0

Vi får helt enkelt se. Det handlar om väldigt mycket pengar på denna operation (hur mycket vill jag inte gå ut med) Men det är ingen summa man direkt trollar fram… Just för att bölderna kommer ofta tillbaka är det en risk, man vill inte operera varje år, det känns inte rätt. Heller ska kaninen inte behöva lida och ha ont pga bölden.

Rest in peace Valkyrie!