Oväntad överaskning
Kom precis in från kaninerna, inte så glad direkt!
För ca 1 månad sedan hade jag en kompis hemma hos mig. Hon kelade med en av mina kaninungar (född 3 oktober) och stängde sedan buren. Men när jag kom ner morgonen efter satt skrutten på golvet utanför min golvhage med 3 lejonhuvade honor. Han hade garanterat vart där i eftersom han fack är precis ovanför deras fack+ Hage och dessutom hade han bitsår på örat och skålarna hade flugit runt i hela buren.
Plocka in honom men tänkte inte så mycket mer på det. Han var liten och bollarna hade inte trillat ner en. Så självklart kunde det inte komma några bebisar.
Men tji fick jag! Kommer ner idag och ser en stor fin hög av päls i ett av hörnen. Brydde mig inte så mycket eftersom alla honorna var lite tjuriga och skendräktiga. Det märkte jag ju i förrgår! Så jag matade några av de andra kaniner och gick sedan för att rensa upp i buren.
Jag börjar plocka bort pälsen, men hör smask ljud och stannar upp. Jo men självklart! Pälsen rör ju på sig..
Tänker att det väl är några råttor som boat in sig, för inte kan väl Bobban vara dräktig. Den enda hane som vart i närheten var Love & han var bebis då.
Men joho då! 5 fina knubbiga små korvar låg där. Alla viltgrå. (ev någon svart, kollade inte så noga)
Kul!
De kunde inte kommit på en sämre tid. Jag har fullt upp med att få igång mitt omplaceringshem som ska öppna i mars. Jag ska till Indien i 2 veckor i februari.
Funderade snabbt på att ta bort dem, men känner att jag inte klarar av att ta bort firska små ungar.
Flyttade Bobbans burkompisar Missy & Maggie till ett eget fack. Tyvärr kände jag mjölk på båda två och ev. små bebisar magar på dem. Men förhoppningsvis får de inga barn!
Maggie är dessutom bara 6 månader och rätt tunn.
Det är Bobbans andra kull i år och ingen av dem var planerad.
Känns sådär lagom kul. Men det är väl bara att göra det bästa av situationen antar jag.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Bobban på övre bilden.
Här är pappa Love.. Lilla bebisen :/
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Men oj! :o Var det alltså din kompis som 'slarvat' med stängningen av buren? :o
#2; Det buren är lite klurig att stänga. Dock sa hon att hon lyckades och jag brydde mig inte om att titta. Det skulle jag ha gjort, självklart.
Blir så arg på mig själv.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
aw… min första kanin kom till på ungefär samma sätt…. är orolig för att det är samma sak som hänt här. håller tummarna för att det inte händer samma sak här nästa månad….
#3 Åh, okej! :/ Ibland önskar man att man kunda spola tillbaka tiden..!
Oj då. Hoppas dem klarar sig och att allting ordnar sig med omplaceringshem osv ändå :D
Mamman är bara för söt! hihi :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nämen, tråkigt med oönskade bebbar. Håller tummarna att de andra två bara är skendräktiga.
#5; Ja :/
#6; Ja hon är charmig hon! :)
#7; Jag hoppas verkligen det! Maggie är så tunn att hon är i tillstånd att få bebisar. Har ju haft mask hos mig, och med tanke på att jag fick bebisar i samma veva fick jag ju vänta med avmaskning. Dessutom är hon lägst i rang och äter långsamt + att hon nu bott med minst en dräktig hona som jag endast gett ½ dl mat per dag.
Missy kände jag en knöl på, men hoppas på att det inte var en bebis..
Maggie och Missy sitter ihop nu. Håller såklart stenkoll och särar dem om det kommer bebisar. Tror inte det skulle vara någon fara även om den ena föder och den andra är kvar ett tag ändå.
Kan ju också berätta lite om vilken skräck upplevelse jag fick när jag satt och räknade bebisarna. De två som låg längst ner var så inbäddade och intrasslade i pälsen att jag inte fick upp dem! Den ena satt fast med baken, och den andra med huvudet. Fick pilla och "dra" ett bra tag. Trodde ungen som låg med huvudet ner skulle kvävas eller något.
Sen när jag väl fick upp dom hade den ena fullt med päls som var fastklistrat på baken, några ben såg jag inte heller. Så tänkte direkt att Bobban tuggat i sig benen. Medans jag lossade på pälsen såg jag dock ett ben och tänkte att ungen nog kunde leva med 3 ben. Men när all päls var borta tittade även ben nr 4 fram, det var bara ordentligt inlindat!
Bobban hade nog slarvat med att tvätta dem, eftersom pälsen satt som fastlimmad.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Hoppsan!
Hoppas allt går bra för Bobban och bebisarna och att inte dina andra honor oxå råkade bli dräktiga
Kull 2 är här!
Missy födde imorse, vet inte hur många då hon diade dem när jag kom ner. Hon lät mig kika lite men det var rätt mörkt så jag såg inte.
Maggie sitter nu i ny bur (igen) óch bor ensam för första gången i sitt 5½ månad långa liv. Hon har mjölk, men är smal.
Får se om det blir några bebisar.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Usch nu känner jag mig hemsk..
Jag önskade att Missy inte skulle få så många ungar, för hon har alltid fått 5 i sina kullar. Den här gången fick hon 2. Men den ena hittade jag död. Den var gigantisk! Tror aldrig jag sett en så stor nyfödd (dvärg)kaninunge i mitt liv. Inte så värst utdragen, bara stor. Säkert 3 gånger större än den andra.
Så Missy har alltså bara en bebis. Fixade till boet ordentligt, och den var väldigt pigg och kry så förhoppningsvis överlever den! Funderade på om jag skulle lägga över den till Bobban. Men jag vill inte riskera att Missy får mjölkstockning.
Så jag hoppas på det bästa!
Önskade också att någon unge skulle stryka med.
Den ungen som igår satt fast med bakbenen, låg även längst ner och satt lite fast även idag. Återigen hade massa päls klibbat fast! Den bebisen är jätteliten och tunn. Benen ser dessutom felutvecklade ut. Den kan använda dem men de är vinklade mer bakåt och innåt än vad de ska vara.
La bebisen högst upp så jag hoppas på att den får i sig lite mat. Men dör den så dör den. Jag vet inte hur den skulle fungera som vuxen heller med felställda ben.
Men det känns inte kul att hoppas på att få så få ungar som möjligt så att någon dör och att det sedan händer!
Nej usch. Håll tummarna för den lilla!
Maggie sitter nu i en stor innebur i uthuset mitt imot kaninhuset. Mycket stress för henne känner jag, men det här är nog bästa stället för henne att bo på just nu.
Magen kändes lite större och som att den var lite längre ner så bebisarna är nog på väg! men det lär inte vara många. Är det fler än 2 kommer jag flytta över till Missys kull.
Det bestämde jag direkt eftersom Maggie är så pass ung, så 2 räcker för henne att ta hand om. Plus nu att Missys bebis är helt ensam.
Hoppas att hon får 3 bebisar.. Det vore ju perfekt faktiskt.
Usch.. Det här är inte kul alls!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Nej men gud så tråkig historia. Men som sagt. Man lär sig utav sina misstag. Så jag tror att du numera kollar att burarna är stängda :). Men jag hoppas att det går bra för dig och de små bebisarna! :)
Hälsningar Amanda och kaninerna
#12 Det var ju inte TS misstag? I den åldern ska man väl kunna lita på att sina kompisar stänger ordentligt?
Mer tråkigheter :/
Jag bäddade in Missys ända bebis ordentligt igår. Idag hade hon rivit runt i boet som tusan och ungen låg direkt i halmen utan någon skyddande päls runt om. Den hade alltså frusit ihjäl.
Nu är jag rädd att hon ska få mjölkstockning, har masserat och låtit henne motionerna. Ska ut och springa med henne i sele också. Hoppas på att det går bra!
Missy har alltid vart en jättebra mamma! Jag antar att det är stressen att först bo med 3 andra honor, och sedan flytta till en ny bur samt att den ena ungen var gigantisk som fick henne att bete sig som hon gjort.
Maggie har inte fått några barn ännu, men magen är stenhård. Hoppas på att de kommer idag! Så jag vet att det inte är något som är fel.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Vi kom precis fram till att det inte är Love som är pappa. Jag har inte tänkt på det själv, men min mamma räknade på det och när ungarna föddes var det bara 21 dagar sedan Love var lös.
Ungarna är ju stora, och viltgrå. Den enda andra hanen jag har som är viltgrå är min belgiska jätte.
Han har vart lös ett par gånger, men jag har aldrig sett honom vid honorna, men det finns ingen annan förklaring.
Det kommer alltså blir stora kaniner med lite lejonman. Stackars lilla Bobban.
Det förklarar ju verkligen storleken på bebisarna! För ävan fast de anpassar sig efter honom så är de ju stora.
Stackars mina flickor :/
Herregud säger jag bara. Lejonhuvad och belgisk jätte.
Och jag som inte trodde situationen kunde blir värre!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#15 Ojdå 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ojoj, hoppas det går bra för de som är kvar. Tycker inte du är hemsk som önskar att några går bort, när de inte är planerade kullar har man ju svårt. Speciellt när alla tre honorna får samtidigt! Hoppas det går bra för förstföderskan. Det som du tror är missbildad tycker jag att du bör ta bort faktiskt… Inte snällt att låta den leva med missbildningar.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#15. Ajdå 
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
#17; Den är mycket bättre i benen idag! Tror det var eftersom den satt fast, idag var det knappt märkbart. Så det är nog ingen fara :)
Dock är den så liten att jag inte vet om den klarar sig ändå.
Blir ju en.. intressant blandning i alla fall..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#15 Ja är han född den 3 oktober så kan han ju knappast ha varit könsmogen då han var med honorna, om det var för en månad sen, för då var han ju bara lite över 2 månader. Hanarna blir väl könsmogna vid tidigast 3 månader.
#20 blir inte hanar könsmogna vid 12 veckor? eller har jag tänkt helt fel? xD
#15 Hänt mig med :/ Att vår jätte tog sig in till flickorna (Tufsan & Flizan), blev som tur var "bara" 3 ungar hos Tufsan, inga hos Flizan, men valde dock att ta bort dem direkt av olika anledningar.
#21 Jo det kan dem bli, det blev min lejonhuvade ddv hane :) Eller ja kulorna fast synliga osv så tror att han var det :)
12 veckor = 3 månader ;)
#20; Precis vad jag tyckte var så konstigt! Men då såg jag ju ingen annan möjlighet.
#22; Usch då :/ Då vet du ju verkligen hur det känns. Skönt att det bara blev en hona i alla fall :)
Håller stenkoll på både honorna och ungarna, inga fler ungar ska få frysa ihjäl och mina honor är ju viktigast av allt. Vid minsta tecken på att de mår dåligt är det veterinären som gäller!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#23 Ja det var skönt! Och tur var att honan hade haft kullar innan eftersom hon var 5 år vid till tillfället, men gick bra, men som sagt valde jag att ta bort dem vid födsel pga olika anledningar.
Hoppas det löser sig för dina små
Minsta ungen dog idag :/ Ganska väntat med tanke på hur liten och smal den var.
Måste vart något fel på den.
De andra tre är ifall väldigt pigga och har gigantiska magar! 
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com