Stressad i sele
Min Smilla är stressad i sele. Det är inget lugnt skuttande, utan hon skuttar hela tiden med bra fart och verkar stressad.
Hur ska jag lugna ner henne?
Hon går i Hage stort sett varje dag (om det inte är storm ute eller öser ner regn/snö). Sedan har hon sällskap av 2 honor. Hon är inte stressad när man har henne i famnen men är ganska svårfångad i "buren".
Hon är 9 månader gammal lejonhuvad kanin.
Testat både h-sele och bogsele, men inget av det hjälper.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har du testat bröstsele? Det är det bästa av allt :)
#1 Gillar inte bröstsele :)
Tycker dem sitter lite konstigt och är lite krångligare att ta på.
#2 dom igentligen dom bästa :) Trocaderos är krångligare än tex nathalies. Det ska vara snabbknäppen både runt hals och mage, då är den superlätt att ta på också. Granngården säljer också sådana tror jag.. :)
Min hona har samma problem, dock är hon supercool att fånga, och lugn i buren. Hon rusar i full fart och försöker hitta på sätt att bli av med selet.
Jag har helt enkelt låtit henne slippa sele, då hon inte trivs med den och får inte ut något av promenaderna mer än stress och panik. Hon trivs med den stora hagen, och att få springa på verandan dagligen.
Ibland måste man nog bara acceptera att vissa kaniner inte funkar med sele. Kanske får du helt enkelt låta henne skutta fritt i en stor inhägnad istället. Lycka till!
Skulle också rekommendera en bröstsele. De får inte kaninen att känna sig lika instängd som i en bogsele. Men den drar heller inte i halsen lika mycket som en h-sele ifall kaninen snabbt skuttar iväg.
Sedan skulle jag nog låta henne bara ha selen på i hagen till en början. Så att du börjar om med selträningen. När hon är lugn kan du koppla på kopplet men fortfarande vara i hagen.
Försök också att inte springa efter om hon skuttar iväg. Kan tänka mig att hon känner sig jagad då, utan gå lugnt efter så borde hon lugna ner sig efter ett tag.
Därför kan det då också vara bra med bröstsele eftersom hon troligen kommer dra lite med tanke på att du går långsamt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#3 Man kan inte säga att en sele är "bäst". Jag gillar h-sele mycket bättre :)
Så ingen bröst sele här, har inte hittat någon bra att beställa av, då jag ej vill beställa ifrån trocaderos eller Nathalie (tänker inte förklara varför, tar det via PM i så fall)
#4 Grejen är att jag just för tillfället inte har jättestor Hage :/ inte tillräckligt stor tycker jag inte. Visst bättre än inget, men vill att hon ska få utlopp av sin energi.
Hoppa har jag försökt med, då blir hon tvärtom. Sitter en bra stund framför hindret och sedan när hon väl hoppar (jättebra osv) så rusar hon direkt efter hindret.
#5 Hon är selevan, började vänja henne vid att enbart ha sele redan när hon var 10-12 veckor gammal och i hagen bryr hon sig inte om sele, inte ens med koppel, det är just i trädgården.
Jag går redan lugnt efter henne men då drar hon i selen och då blir det "bakåtryck" automatiskt eftersom hon själv sticker iväg. Men hon gör icke så i hagen.
#7; Då är hon nog bara sån. Som någon skrev ovan så funkar ju alla inte i sele.
Kan hon gå lös? Annars skulle jag tippa på att det är just att hon är ute utan några staket som gör henne stressad.
Hur är hon i rang? För visst går dina honor ihop?
Tänkte ifall om hon är låg i rang att hon blir stressad för hon inte vet vad som är hennes plats eller revir när hon är borta från ledaren och sin bur/reviret.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#8 Ja hon är lite speciell.
Nix kan hon inte då sticker hon. Och hon vet när matte ska fånga henne, lärde hon sig redan som liten. Spelar ingen roll vilka knep jag tar till ;) Man ser buset i hennes ögon med. Så lös går inte :)
Hon är ganska låg i rang tror jag. Den äldre honan bestämmer mest, sedan är nog hon & Flizan ganska lika i rang sen.
#9 Jag har Hage, men hade velat ha större, men går inte just nu, pga olika anledningar.
Kompostgaller är inte bra. Då har jag inget att ha som golv eller tak, då kompostgaller vill jag inte att dem ska gå på , inte så bekvämt.
En av mina kaniner är också sådan men det är inte så konstigt då han har haft en väldigt svår upp växt han blir lätt stressad och rädd för saker.
Han blev upväxt i en hö lada och blev jagad av en katt när han var ca 10 veckor kom han till mig så var han stressad och livrädd men han har blivit mycket bättre :)
Han är kastrerad nu och jag älskar han fast han är sådan jag räddade hans liv faktiskt och hos vetrinären bev han rädd och kröp upp hos mig han är så söt :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#10; haha, vissa är smarta ;)
Jag har en hane som gått lös ett par gånger. Det kommer han inte göra igen. (iallafall inte om jag får bestämma.)
Han är världen mysigaste och hur tam som helst, kommer fram när han är lös och kan äta hur handen, bli klappad på huvudet osv. Men tar man någonstans bakom huvudet eller tar båda händerna mot honom så skuttar han iväg direkt!
Hur är hon efter "selturen"?
Är hon lugn innan och efter så skulle jag ta ut henne någon gång ibland kanske.
Annars är det nog bäst att bara ha henne i hagen.
Eller fortsätta träna.
Gå långsamt bakom henne, kanske stanna ibland. På sommaren kan du sätta dig i gräset och låta henne skutta i sele runt dig. Till salu tycker man ju hon borde lugna sig och komma fram till dig.
Vet inte om det funkar, men visar du att du är toalt kolugn så tycker man ju det borde smitta av sig.
Alternativ att du låter någon annan ta ut en av dina lugna kaniner i sele och att ni har dem tillsammans ute. Då borde hon ty sig till den kaninen. I alla fall om det är hennes "ledare".
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#12 Ja väldigt smarta ibland hehe :=D
Några av mina lugna kaniner kan gå lösa:)
Hon är lite stressad efteråt men lugnar ner sig ganska snabbt.
Hon är lugn innan, bryr sig inte om att man tar på sele osv.
Ja det kan jag testa att ha 2 i sele samtidigt, då kanske hon känner sig tryggare :) Tack för tipsen, får testa :=D
13# det är ganska svårt att ha två i sele för mig i allafall men jag brukar ta min lillasyster så hon får ta ena kaninen det funkar bättre :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#14 Min pojkvän hjälper mig i så fall :) eller har jag Flizan lös bredvid, hon kan nämligen gå lös :)
#16 lite OT men hur gammal är Flizan? Har du lärt henne att gå lös? Hur gör man då?:P
Mvh Alice och Morpen :)
#17 Flizan fyller 2 år nu den 2 feb :)
Hon har lärt sig själv ;) hehe från det hon blev runt året så blev hon superlugn och skuttar inte längre än vad hon behöver när hon är ute ^^,
min kanin är oxå så, hans ögon öppnas soom smilla på bilden och börjar springa i fullfart, nu går inte jag ut med honom då han är rädd ute o när han har sele
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#18 ååh vad mysigt det låter! Ska pröva med dem när dem blir runt 2 jag med nu är dem alldeles för nyfikna och ivriga av sig :P
Gått bättre med kaninen i sele?:)
#21 okej, roligt att höra! :)
Ska testa idag igen och se hur hon beter sig :) Ska även ha Flizan lös ute samtidigt :)
#24 Ja :)
Gick ganska bra idag, faktiskt :) Inte lika stressad! :)
Hon kände sig tryggare att ha Flizan hos sig tror jag :) Och sedan var Tufsan i hagen.
Härligt! :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#25 vad kul! :)
#26 & #27 Ja känns bra, hoppas det fortsätter så :)