Mått till bur
Vad ska det vara för burmått till 2 dvärgkaniner i samma bur?
Hälsningar Lurvas11
Minst 0,5 kvm med kortaste sidan 0,5 m och 0,5 m i höjd säger lagen. Men personligen anser jag att man bör ha mycket större.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Det är precis som #1 säger, alltså samma mått som för en dvärgkanin fast man borde ju ha mycket större.
Jag tycker minimum för två dvärgar är ca 120x60 cm men helst betydligt större såklart eller alt. fri-tillgång till gård minst under dagtid.
för en mellankanin och småkanin eller vad det heter x)
#4 då går man efter måtten på mellanstor kanin dvs minst 0,7 kvm, minst sida 60 cm och minsta höjd 60 cm.
längsta sida då
*missuppfattade*
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#6; Är bredden 60 ska längden vara minst 120.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
okej :)
Lagligt sätt är det 0,5kvm alltså samma som för 1dvärgkanin men jag hade haft det dubbla (om det inte är 2 små hermeliner då hade jag haft 0,7-0,8 kvm minst).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om man har en dubbel bur, hur räknar man då? Måste man dela höjdmåttet på två då för att få det rätta måttet? Hur högt måste det vara i så fall?
Mvh Tanja
#11; Har buren 2 plan ska varje plan vara minst 50 cm högt.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Tack! Glömde säga tt jag ska ha två kaniner i den. Vad blir det för minsta mått på buren då? Även läng och bredd..?
Mvh Tanja
Samma mått för två kaniner som för en kanin.
Dock skulle jag personligen ha större än så!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
116x65x111cm har jag funderat på. Är det litet då?
Va jag tolka denna texten så skulle man ha större för två. Tycker det är lite jobbigt med att tolka allt. http://kaninmagazinet.se/2011/november/burstorlekar.html
Mvh Tanja
#15 Menar du 116 längd, 65 bredd och 111 höjd
Eller 116 längd, 111 bredd och 65 höjd? :)
Hade valt det sistnämda :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Antar att dubbelburen är 111 hög. Det kan räcka förutsatt att det inte finns några ben på buren och att bakkant är lika hög som framkant. Men risken är stor att nått höjdmått blir för litet. Men enklast är ju att ta en tumstock och mäta lägsta innerhöjd i buren så vet du om den är godkänd eller inte. Minsta höjd måste vara 50 cm om det är till dvärgkaniner.
Min tvåvåningsbur är 140 hög i bakkant och 150 hög i framkant (+1,5 cm tack på det sen) Då har buren 5 cm höga fötter. Den har alltså fack som är 65 resp 70 höga i bakkant och 70 resp 75 i framkant.