2 hanar tillsammans?
Hur är det egentligen?
"Djurskyddslagen säger att det är förbjudet att ha två okastrerade kaninhanar tillsammans."
Det är vad jag läste på någon sida,.. Vissa personer säger ju att man kan ha två kaninhanar tillsammans om de är kull syskon eller ihopsatta i tidig ålder.
Könsmognad måste ju påverka tycker jag?
Jag skulle personligen inte våga sätta ihop mina hanar då den ena kan vara mer dominant än den andra, Blodbad och tussar.. nejtack.
Hur har ni gjort? Dela gärna med er! (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Som barn satte jag ihop två vuxna okasterade obesläkade hanar i ett gethus på ca 5kvm. Det gick hur bra som helst.
För ca 10 år sen hade mina syskon tre kaniner ihop i en bur, det var syskon. Nu visade dig att en var hona så hon särades från hanarna som fortsatte att leva ihop tills de dog av ålder.
Min vännina hade hanar ihop bla ett par som vägrade para sig med honor utan skulle gå tillsammans.
Förörvrigt är dte inte olagligt utan i lagen står det att okastrerade hanar inte bör gå ihop. Det är alltså bara en rekommendation.
Det kan fungera att ha okastrerade hanar ihop, men risken är väldigt stor att de börjar slåss.
Idag med den kunskap jag har så skulle jag kunna tänka mig att låta två okastrerade kullsyskons hanar fortsätta att gå ihop men vara berädd att sära på dem om det inte fungerade. Men jag skulle inte föröska sätta ihop två vuxna okastrerade hanar.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Risken är väldigt stor att dom slåss på liv och död, vet flera såna fall där kaninhanar, kullsyskon, vid könsmognad slagits så att en eller båda måste avlivas.
#2 Precis. Och det läskiga är att de ofta försöker kastrera varandra, bettskador i könet är nog inte så roliga. Men det är bara vad jag har hört, skulle aldrig komma på tanken att testa.
När jag var liten köpte vi hanar från djuraffären och dom bodde ihop tills dom dog. Kommer ihåg att dom bråkade engång och då satte vi en planka emellan buren men då vart dom jätte olyckliga så vi fick ta bort den å efter de så bråkade dom aldrig mer men skvättade kiss gjorde dom s: :p
Det kan gå bra, men det kan likväl gå käpprätt åt helsike med stora skador/avlivning som följt. Så det är inget jag skulle rekommendera någon att testa.
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att testa efter alla skräckhistorier.
Det är störst risk att det inte fungerar så varför en försöka? Det kanske går bra, det kan gå bra i 3 år men helt plötsligt kan de flyga ihop och slåss på liv och död. Utan att vi människor sett några tecken på det innan.
Visst kan man sära på dem, men om man inte är hemme då?
Då är det kört.
Så jag skulle aldrig prova, och jag rekommenderar alla som har det att sära på dem innan det ev. blir försent.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Om man har två hanar som är kullsyskon i ett jätte stort utrymme, kan det vara lättare för dem att gå överens?
Som flera honor går bra tillsammans. Men även dem kan gå varandra på nerverna och behöver ett eget "krypin"?
Bara en tanke (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Jag hade 2 hanar som rymde in till varandra, och det slutade i totalt blodbad…Ena hanen fick hela nosen söndertrasad så det blev avlivning direkt av honom…:( Jag skulle personligen aldrig ha 2 hanar tillsammans, har sett för mycket för att ens våga prova…
#7; Somsagt tycker jag inte ens det är värt ett försök. Ovasett hur många krypin och hur stor bur man har.
Är man inte hemma när det händer är det kört.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com