Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 911 ggr
Viccan92
0

Svårt val

Trots att mitt val att börja avla igen och Vilken ras? jag skulle ha så börjar jag nu tvivla. Jag tog månader på mig att bestämma och ändå så blir det såhär.

Skaffade min första holländare i somras. Hon var tänkt som sällskap till min frasse men det gick inte. Men hon fick stanna ändå för jag bara älskade hennes temperament. Så till slut efter att han funderat både länge och väl bestämde jag mig för att starta min uppfödning igen. Så efter någon månad fick jag hem en hona och sedan senare en hane. Båda födda under 2011. Den första honan var två år men hon dog sen i höstas.

Nu har de båda unga blivit utställda för första gången. Honan som 8mån och hanen 4mån. Båda blev nollade eftersom de vägde runt 1kg för lite. Då svallnade mitt intresse för rasen rejält. Det är osäkert på om dem ens kommer upp en bra vikt för att jag ska kunna avla på dem.

Nu har jag satt mitt intesse på en dvv hona som är tänkt till min dvvblandis hane. Han är efter min första avelshona och jag vill ha hennes gener.

Nu tvivlar jag på att jag valt rätt ras. Om nu dem kommer upp rätt vikt så avlar jag på holländarna. Fast gör dem inte det så säljer jag hanen men honan stannar. Då lär det bli osäkert på om jag vill avla på holländarna eller om jag ska starta med renrasig dvv istället. Dem vet jag iaf att jag kan få upp i rätt vikt.

Jag behöver hjälp med att bestämma mig. Känns så fel att bara byta ras.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Zvintos
0

Eller så kan du börja med dvärgvädur i holländartecknat? På så sätt får du ju nytta av holländarna du har kvar också, genom att para in dessa på dvärgvädurarna för att få in teckningen. Glad En tanke bara.

dermot
0

Det hade vart kul som #1 säger! Dvärgvädur i holländartecknat, kan nog vara eftertraktat! :-)

Men annars, så ska du göra som du känner för. Tycker du inte det är kul, så lär ju kaninerna bli lidande till sist.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Viccan92
0

#1 Wow ja det vore något men det blir ju inte renrasigt. Jag ville prova att ställa ut med. Fast visst vore det väldigt coolt. Bör jag lägga till på listan över färger och raser jag vill prova på innan jag dör. Den är lång nu.

Elina.
0

Du bör inte andvända kaninerna i holländaravel om dom växer så segt! Ca 1kg för lite är väldigt mycket. Även om båda föräldrarna kommer upp i ok vikt någon gång i livet, är risken väldigt stor att även deras avkommor blir för små eller mycket trögväxta.

[Wera]
0

tycker #1 hade en bra idé eftersom att dina hollisar verkar vara för små, då lämpar de ju sig storleksmässigt med dvv?

Fridaaaa
0

#4 Dem väger inte 1kg för lite?
Inte honan i alla fall eftersom hon bara är 4 månader, ska väl hon ändå inte väga 2 kg?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
0

#6 Det är hanen han väger 1,5 medan hans syster väger 1,95. Detta var förra månaden. Dem är ju båda från bra uppfödare. Nu får dem extra mycket fett mat så ska se om jag kan väga dem till helgen. Då har det väl gått ca en månad sedan utställningen.

#5 Jo dem gör ju det men går ju ändå inte att ställa ut om det är blandras.

Viccan92
0

#7 Dem har båda två fram till i maj på sig. Då är honan 13mån och hanen 9mån. Har dem inte kommit upp i iaf 2,2 då så säljer jag hanen. Läste just från hanens uppfödare att holländare växer långsamt så hanen ska få tid på sig till han är runt 9mån.

Fridaaaa
0

#7 Ja det var det jag hade för mig att att det inte gällde honan att det var 1 kg för lite ^^,

Viccan92
0

#9 Om jag får upp henne i 2,9 så hade jag blivit helt överlycklig. Det är ju där dem egentligen sak väga. Enligt uppfödaren behöver hon minst väga 2,3 eller ja helst mer. Suck vad jobbigt.

Fridaaaa
0

#10 Okej men inte som 4 månaders väl :)

Lillhems Kaniner
0

#11 Honan var åtta månader när hon ställdes står det i ts.

1kg för lite vid 8mån tror ja inte kommer bli bra. #7 de blir blandraser men om de ser ut som en dvv så kan du ställa den, och sen söka dispans för vidare Avel. det är så dom har gjort med liten rex osv.. Men som ja fattat de kräver det mkt jobb o tålamod och vill du ha nått att ställa ganska snart skulle ja skaffa renrasiga dvv direkt istället.

Viccan92
0

#11 Jo. Stor tjej.

Fridaaaa
0

#12 blandade ihop honan och hanen ;)

Viccan92
0

#11 Nej vänta som vuxen menar jag.

Viccan92
0

#12 Honan vägde 1,9 i julas. Fast känner ändå att 2,3 är väldigt lite för att avla på även om hon är jättetrevlig och han jättebra teckning.

Jag är ju inte van vid att ställa ut och har tidigare bara avlat på blandraser. Jag tror att jag vill liksom börja med något enkelt som jag inte behöver söka dispans. Alla sa att svart holländare var bra att börja med. Dock var det ju bara färgen dem tänkte på och inte vikten. Är det kanske jag som gör fel. Nu får dem en blandning mellan pellets, havre och solrosfrö och såklart vatten och hö.

Katti
1

Ja, dvärgvädurar är det då inga problem att få upp i vikt Flört.

dermot
0

#17 De äter som hästar Cool

TS: Om du vill börja med holländartecknat på dvärgvädur, får du ju pröva och se om du får fram någon rastypisk, märka den och se om den går igenom, därefter söker du dispens (vilket du borde kunna få då vad jag vet inte holländartecknat på dvv är så vanligt) :-)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Viccan92
0

#17,18 Jo äter gör dem. Jag har ju fött upp dvv blandisar och ja dem växte. Har en hane kvar och han är precis lagom. Han är in för tjock och inte heller för smal.

#18 Det blir inte hollländertecknat på dvv denna gången iaf.

Blir det så att jag fortsätter med holländare vilket är osäkert så blir det nog svart. Men kommer dem inte i vikt så köper jag nog in en japantecknad blå/gul unge och se om jag kan få upp den i vikt. Funkar inte det är det jag som ger fel foder. Oavsett om det funkar så köper jag en dvv hona i sommar. Får jag inte upp holländareungen i vikt börjar jag på dvv i färgen zobelsiames brun. Det är den färgen på honan. Den finaste färgen jag hittade.