GODA NYHETER!
Herregud. Kan knappt skriva eller någonting alls!!
Mamma & Pappa ropade precis ner mig och sa att jag får skaffa en till kanin! Fattar ingenting just nu!
Pappa sa också att de helst ska vara en hane, eftersom det är orättvist mot Moses att ha en hona i en bur bredvid.
Och om de ska vara en hona ska den vara av samma ras så de kan paras (blir ju kelkaniner, och inte så bra kanske, så jag ska försöka förklara för mamma & pappa att man ska ha ett syfte med en kull).
Fler syften man kan ha med en kull förutom hopp & utställning? Vill ju verkligen ta en kull på Moses innan han blir för gammal men har liksom inget "syfte" då ..
vad roligt!!jag vet inte,om du vet några personer som vill ha en nin 100% kan du ta en kull kelkaniner?det ska bli kul att se Moses Junior!!:D(om det blir nån kull iaf;D)
Jag tycker inte om kelkaninskullar, och tycker du tänker helt rätt!
Moses har väl börjat hoppa litegrann nu? Om du köper en hona som har bra "hoppgener" kan du ju ta en hoppkull.. ;p
Skulle du inte köpa en kanin från Frida? ^^
#2: Ska man kalla kullen för en hoppkull så ska båda kaninerna verkligen kunna hoppa bra! Att ena kaninen har hoppsläkte gör ju inte dess ungar till hoppkaniner om den själv och/eller kaninen av motsatt kön inte kan hoppa bra. ;)
#3: Jo, menadeatt om Moses klassar upp sig och honan hoppar bra kan hon ta en hoppkul (trött idag xD Förklarar så dåligt) ^^
Är kaninen renrasig så kan du ju ta en kull i utsällningssyfte om du får tag i en lämplig hona, bara din hane också är lämplig vill säga. Din kanin var väl en lejonhuvad, eller var det en lejonkorsning?

Tror jag kommer ta en kull i varje fall. Och inte bara för skojs skull. Utan för att jag tycker det är intressant med kaniner. Jag är väldigt seriös & tar hand om min kanin på allra bästa sätt ^^
#6, så du ska köpa en hona?
Ska de gå tillsammans om det är en kas. Hona eller hane?? :)

Om du vill ha en kull så ta en. Om du kan hitta köpare till alla så spelar det väll ingen roll om dom säljs till hoppning eller inte? Båda föräldrarna behöver inte vara super bra på hoppning. Min kompis kanin har en känd+duktig pappa men mamma som inte hoppar alls. Kullen är ju fortfarande en "hoppkull" Hennes kanin är super snygg och duktig. Om det blir en kull så får du visa lite bilder 

#7 Ska ha dem separat, såklart.
#8 Joo, en kull blir det iallafall! Kommer köpa en utställningsbar hona med stam & så de blir lite balans i släktet ;)

_"#6 Har upptäckt att Moses har ett litet bettfel, så han skulle inte använts i Avel iallafal.. Du kan väl ta en extra titt på hans tänder på Söndag? Eller någon du känner som kan kolla om han verkligen har bettfel?"
_Så hade du skrivit i någon tråd. Var det ett bettfel? Ska du ändå ta en kull?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Inget bettfel enligt veterinär. Ja, jag ska ta kull.
Så roligt! Så du har bestämt dig för hona? :)
- Mvh Emma

#12 Jaa :D Eventuellt blir det en från Lyktans Kaninuppfödning, en Japantecknad hona. Har mejlat & väntar på svar :)
Om det inte skulle funka har jag andra uppfödningar i åtanke :)
#13 Så roligt! Moses kommer få söta bebbar tror jag :)
- Mvh Emma

#14 hihi, det tror jag med ;D

Har du stam på Moses? Annars tycker jag att det verkar Ok med din kull :) Roligt med en till kanin och Grattis!

Nej, jag har ingen stam.

Hur vet du då att den inte finns defekter och dyl i släkten? :)

Därför djuraffären jag köpte honom ifrån inte köper in kaniner med bettfel.
Jag kommer ta kullen, och bryr mig ärligt talat inte om vad ni andra tycker om det :) Så sluta lägg er i, tack! :)
#19: De kan då inte ge garanti för att han inte bär på bettfel. Låter ju inge vidare seriöst dethär..
Varför vill du ta en kull efter din kanin?

#20 Varför kan dom inte det? Du har ingen blekaste vilken djuraffär han kommer ifrån, vilken kontakt de har med uppfödare. Så sluta lek bäst hela tiden. Och sluta säg att jag är oseriös. Du känner inte mig. Du vet INGENTING, och har därför INGENTING att säga till om.
Därför jag vill få fram fler Teddylöwen kaniner i liknande färg. Och även få fram samma ras i nya färgkombinationer. Har även hoppat med Moses och ska börja tävla. Jag har redan nu flera köpare till kaninungar.
Honan jag ska köpa har stam.

Dessutom behöver du inte vara så snäsig. Du kan lugnt och snällt dela med dig av dina erfarenheter, men jag upplever dig sur och arrogant.

Här ställer vi frågor på ett snälltsätt ifall vi undrar över något :)
Mvh Kajsa Medarbetare kanin.ifokus

Nu vill jag inte ha fler åsikter från sånna som bara vill klanka ner på mig.
haha, joo, självklart ska de ha bra temprament. Det jag menade var att det är viktigare att kaninen inte för med sig ärftliga sjukdomar/bettfel än att den är gosig. Men självklart är temperamentet också viktigt! ;)
Djur affärer är ju alltid såååå seriösa, det vet vi ju!!!!!!!!!!!!

åhh, vad härligt me en till kanin o kaninungar :)… ja tycker inte att det är fel att ta kull på en kanin från en djuraffär, ja känner en som köpte kanin från djuraffär o avlade på o de va kanske 8 år sen första kullen kom o vissa av dom lever fortfarande :)
Lycka till! =D

#27 Du vet ingenting om den djuraffär jag köpte Moses på, så du kan inte utrrycka dig i den frågan.
Tack alla ni andra som verkar tycka att det är helt okej att avla på kaniner man köpt på djuraffär :)
Alltså det var ju inte direkt meningen att låta nertryckande i mina inlägg, men visst, jag tycker det är oseriöst. Det tas otaliga oseriösa kullar varje år, och ärligt talat så bryr jag inte mig så mycket i vilka som hoppar med i det gänget, det bara att hoppas att ungarna inte kommer till vidare avel/får några defekter. Det går inte att påverka folk över nätet, och jag struntar helt i vad du gör, ditt val kommer ändå inte att påverka mig, för jag känner ju inte dig direkt och kommer knappast att träffa dig, dina kaniner eller dina uppfödningar ändå. Tycker bara att man skall ha ett vettigt syfte till Att ta en kull, samt att man väljer ut lämpliga avelsdjur.
Twinnie - Vad härligt med små bebbar :) Moses är en otroligt vacker kanin som antagligen kommer få många fina avkommor ^^
Angående dom som skriver om vad du vet och inte vet så behöver du inte bry dig, jag menar.. Vi sitter alla här bakom datorskärmarna och antar saker och ting. Du kan ju mycket väl veta mer än du skriver eller hur? :) Och du skulle nog inte avla på en kanin som bär på defekter.. Anser du att Moses passar som Pappa åt en kull, att han inte bär på defekter osv. så ta en kull, du hade ju visst redan köpare också, så det är helt perfekt! :)
Läste i en annan tråd om att du försökt få tag på uppfödaren, Kanske du kan göra ett nytt försök igen? Då kanske du får det svar du behöver? ^^
Lycka till iaf! :) /Photoniq

jag tycker Moses är jätte söt och jag hoppas att du hittar en söt hona åt honom.

#31 Nej, men då kanske du ska läsa igenom dina inlägg en extra gång, för jag kände mig väldigt kränkt när du kallade mig oseriös.
#32 Tack :) Joo, jag ringer ständigt, men det verkar som om hon bytt nummer..
#33 Tack så mycket :D
jag tycker det är ok att ta kull på keldjur,det finns säkert många som inte gillar att hoppa,ställa ut och blablabla,bara för jag vill ha keldjur betyder att jag ej får kanin bara för alla vill ha SYFTE på Att ta en kull,och jag måste hoppa med kaninen bara för ni har avlat den för det???förbättra kaninstammen,är det Avel handlar mest om??Självklart ska man inte avla på djur som har bettfel och sånt i släkten,men jag ser inget fel på att ta kull för 'skojs skull' bara för att man tar kull för skojs skull betyder inte att man 'förstör kaninstammen' eller??så himla trött på tjatet om att förbättra kaninstammen!!
#34: Jasså, känn dig träffad då om du vill. Känner man att man har allt på klart så berörs man inte av en sådan kommentar. Ska jag vara ärlig så tycker jag din kullpanering verkar väldig oseriös, men det spelar mig ingen roll om du hoppar in bland de oseriösa.

#36 Nej. jag har allt på klart. Men jag är så som människa. Tar lätt åt mig vad andra säger om mig. Så SLUTA har jag sagt, vad är det som är så svårt att fatta? Att jag inte vill bli kallad "en av de oseriösa" ? Bli dömd av någon som sitter flera hundra mil bort? Jag tycker bara du är grymt elak som klarar av att sitta och skriva sånna saker, när jag redan skrivit sluta flera gånger? Jag skrev en tråd för att jag vart J*kligt glad när jag fick reda på att jag skulle få en till kanin, OCH DIREKT så kommer du och börjar hacka på mig (flera andra med för den delen). Det är knappast särskillt uppskattat. Så sluta förstör min tråd!
Hoppas att du hittar en fin hona Twinnie!
Jag litar på att du har det klart för dej innan du avlar! :D Lycka till!
Vad är moses för ras?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#37: "Jag skrev en tråd för att jag vart J*kligt glad när jag fick reda på att jag skulle få en till kanin, OCH DIREKT så kommer du och börjar hacka på mig" Vad har jag enligt ditt tycke skrivit för stötande i inlägg 3 & 5?
Visst förstår jag att du blev glad över att du fick lov att skaffa ytterligare en kanin, hur många den åldern skulle inte bli det? :)

#39 Lejonhuvad. Vadårå? har jag inte skrivit det 1000 gånger förut? :S
#40 "Låter ju inge vidare seriöst dethär.." - nedlåtande
"…men det spelar mig ingen roll om du hoppar in bland de oseriösa" - nedlåtande
".. du inte verkar tåla att disskutera detta på ett vuxet sätt" - nedlåtande
"..hur många den åldern skulle inte bli det? :)" - nedlåtande
Du kallar mig oseriös och formulerar dig riktigt elakt! Vad menar du? Vilken "ålder". Jag är 15 år gammal. Sluta skriv i min tråd om du ska vara elak.
Och alla andra som tycker mina avelsplaner är oseriösa - **lägg er inte i.
**Att det ska vara så svårt att låta andras saker vara? Jag skulle aldrig ta en kull som skulle skada någon. Varken ungarna eller avelsdjuren. Jag har fått bettfelsgaranti av djuraffären som i sin tur fick det av uppfödaren, har gått på rutinkoll hos veterinär med Moses och fått kommentaren "Fint bett" på en utställning. Så sluta lägg er i när ni inte har en aning om hur mycket jag kollat upp Moses!
Ni som är ute efter att klanka ner på mig, kan redan nu lämna den här tråden.
#41: Nej jag bara undrade, då du skrev att du skulle få fram teddylöwen.. Men det kanske är honan som är teddy :)
Roligt med en till kanin! Jag tror att Elina bara vill att allt ska gå så bra som möjligt.
GUD vad kul med en till kanin twinnie! =)
Väntar på en ny kanin jag med!
Moses ungar lär bli helt bedårande, så som han ser ut. ^^
Riktigt litet charmtroll!
#43: Kan inte annat än hålla med :)
#41: ""Visst förstår jag att du blev glad över att du fick lov att skaffa ytterligare en kanin, hur många den åldern skulle inte bli det? :)"- nedlåtande" Tror du missförstod mig lite. Jag menade att de flesta som måste få lov av befälhavarna/föräldrarna för att ex. få skaffa ett djur blir ju glada när de fått sin vilja igenom. När man blir äldre så bestämmer man helt själv när, vilka och hur många djur man skaffar, och bemöts då i princip inte av den glädjen man möts av som mindre när man får sin vilja igenom.
""Tror jag skriver såhär kortfattat nu eftersom du inte verkar tåla att disskutera detta på ett vuxet sätt." -nedlåtande" Tänkte sätta punkt där, då det verkade som om ämnet var lite väl känsligt, och att diskussionen skulle kunna sluta på fel sätt.
"Jag har fått bettfelsgaranti av djuraffären som i sin tur fick det av uppfödaren, har gått på rutinkoll hos veterinär med Moses och fått kommentaren "Fint bett" på en utställning." Jo, men du kan ju inte vara säker på att han inte bär på bettfel, det kan ingen domare/veterinär avgöra. Har man stamtavla så är det lätt att kontaka uppfödaren om man misstänker något, samt att det går att kolla upp djur längre bak i släkten. Har man dessutom ingen aning om stammen så är ju kaninen i fråga en korsning, för du kan ej vara säker om dess ras, den kan likna en viss ras väldigt mycket, men ändå vara en korsning. Hoppas du inte tar illa upp nu. Oavsett om kaninen är rasren eller ej, eller har/bär på bettfel så är den lika mycket värd som alla andra kaniner, dock kanske inte lämplig till att framhäva sig inom vissa områden. Säger inte att din kanin inte är rasren/bär på bettfel. Men är det inte bättre att ta det säkra framför det osäkra, eller?

Twinnie. Om du tycker att det jag skrev var taskit eller vad jag nu ska säga, så var det INTE menat. Jag tänkte mest på ifall Moses hade bettfel. Men det har han INTE. Så inge illa menat!! :)

Gud vad kul med en till kanin och bebisar!!!! jag tycker inte att det är något konstigt att avla med en kanin från en djura affär varför inte !!! men ni får nog ta ochh coola ner er lite och inte lägga er ihur twinnie gjör om ni är emot dt men Elina hur kan du veta att twinei är oseriös och inte kan något?? Nån gång måste ju vara den första!! lycka till !!
#47: Kan du berätta åt mig var har jag skrivit att hon inte kan något?

Nee du har kanske inte direkt skrivit det men man upp fattar det på det viset som att honn inte kan nått om avel

Men du menar säkert inget sådant
Jag uppfattar det inte som att Elina säger att Tilda är okunnig :P
Hej alla glada! Inget fel i att köpa kanin från djuraffär… MEN du har ingen aning om bakgrund… Jag tycker absolut att du kan avla på din ootroligt söta kanin… MEN… Klanka inte ner på andra som skrivit om liknande grejer tidigare! och där har du varit väldigt otrevlig i tonen!

#52: Redigerade ditt inlägg lite då jag tycker att du överdrivit lite med utropstecken och sådär.
jag har kaninungar till salu (tjejeer) å pappan till den kullen

Vet inte om jag varit lite dålig i att förklara. Men här kommer en liten förklaring ;)
Jag ska bara ta EN kull. En kull med Moses som pappa. De ungarna kommer gå till kel el. hopp (ej avel) till kompisar och släktingar som alltid sagt "Jag skulle vilja ha en kanin som Moses". Och då kan jag ju lika gärna se vad det blir utav kullen?
Jag vet att det finns massor med kelkullar överallt som behöver nya hem. Men det är EN enda kull. Vi ska behålla en hane ur kullen (lite beroende på vilka färger det blir). En (ev. två) ska min brorsas kompis familj köpa då dom blev väldigt fäst vid Moses när dom vaktade honom förut. En hona ska min ena kompis köpa till Kel. Har även 3 andra kompisar som alla är lite småintresserade. Om det blir några otingade ska jag annonsera ut dem till kel (gärna hoppintresserade) kaninmänniskor.
Jag ska göra allt jag kan för kullen, och blir det något fel med någon unge, är det mitt problem. Alltså måste JAG lösa det. och jag vet att alla vill väl, och det är ju superbra. Men om jag säger att jag inte vill ha en massa kommentarer, vill jag också att ni ska respektera det! :)
Jag ska ta fler kullar. Men då inte med Moses som pappa, utan låna utav diverse uppfödare, för att då få fram utställningsbara Lejonkaniner.
Så detta gäller bara en kull. Moses är redan en riktig gamling, och min kelplutt. Inget avelsdjur, och det är jag väl medveten om. Denna kull tar jag endast på grund av efterfrågan!
Så .. nu vet alla xD
Skulle du inte köpa en från Frida, Tilda? :)

_Undrar samma, hur blir det med Frida-kaninen?
_
Tycker att det är jätteskoj att du ska få köpa en till kanin! När kommer den förresten? Ska du köpa en vuxen eller en unge?
Du måste lova att lägga in massor av bilder då, så vi kan få se på den! :)
www.frihetenskaniner.se

Kommer inte att köpa en kanin utav Frida. Eftersom jag aldrig någonsin trodde jag skulle få en till kanin, och inte ta en kull heller, tänkte jag igenom det en gång till och bestämde mig då för en Lejonhona. :)
Guud vad kul Twinnie! Hade ju en tanke och vi hade ju pratat om att ta ungar på våra kaniner :) Blev ju inte så! Men du gör helt rätt! Och en till kanin! Sitter och hoppar på stolen av glädje för dig! Snart ska vi börja hitta på namn förslag tycker jag! ;). Hehe.
Gud vad roligt! Skriv gärna till mig på mejlen! :) Där kan man prata utan att vissa personer inte lägger sig i och förstör lyckan som andra människor har :D
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ska du köpa en unge eller en vuxen? :)
www.frihetenskaniner.se
Just ja! Twinnie nu vill vi veta! unge/vuxen/ålder
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Först vill jag bara säga Grattis för att du ska få köpa en kanin till! :)
Sen tycker jag att det är helt okej som du gör Tilda. Du vet ju att du har köpare till flera ungar. Och du skulle bara ta en kull efter Moses, just för att få fram riktigt goa kelkaniner eller ev. hoppare, eller hur? (:
Men jag tror verkligen inte Elina menar illa med det hon skriver. Jag upplever henne som oerhört kunnig och skulle tro att hon bara vill dela med sig av sin erfarenhet.
Hoppas du hittar någon lämlig hona Tilda! Vill se massa bilder på henne sen. Och det vore väldigt kul att se en mini-Moses^^ Lycka till!

Jag ska köpa en unge :) Efter mycket velande fram och tillbaka, kom jag på att jag vill uppfostra henne själv.
http://www.fantasyaskaniner.se/salu/salu.html
Den kullen har jag skickat in intresse för. Är mest intresserad utav nummer 3 uppifrån (märkt v. öra 7142) :) Men är det bara en som är hona, tar jag ju självklart den :) Vad tror ni?
#62 Taack :D
jätte söt!!

Jättesöt Tilde!!!! Den första var inte dum heller ;)
Gud så söta! :D
- Mvh Emma
grattis!, Jättesöta ungar! :)

Jätte söt!!!

Ursöt! <3
www.frihetenskaniner.se

Hihi, jaaa, alla i den kullen är ursöta!
Har även en teddydvärgvädur som jag är intresserad utav. Någon som skulle kunna hjälpa till med transport från Västerås till Stockholm? :)
Fantasyas har alltid lika fina kaniner. ^^

Va kul jag vill också ha en till :D