Hjälp med bur
Jag råkade gå loss lite på Ebay och buda hem två burar, en st enfackare och en st tvåfackare.
Frågan är ju vilken jag ska välja av dem. Båda våra kaniner lever ju ihop, och på så vis kan jag känna att enfackaren borde fungera, dessutom så var bottenytan större på den.
Men så tänkte jag att tvåfackaren kanske kunde vara bra att ha utifall de kanske blir osams och jag MÅSTE sära på dem, då är det ju bara att en av dem får flytta upp en våning.
Men skulle de inte bli osams så kanske man kan ha det där extra facket till nån som kanske behöver mellanlanda för vidare transport eller nåt annat tillfälligt akut.
Nackdelen var bara att tvåfackaren hade mycket mindre bottenyta.
Anledningen att jag frågar är för att jag ev kommer att sälja en av dem, för det blir troligen inga fler permanenta kaniner här.
Sedan undrar jag om någon har ett bra tips? på hur man kan behandla/fixa till buren invändigt, tycker deras kiss förstör så mycket. Bifogar en bild på hur den ser ut på insidan.
Hur länge har de bott tlllsammans?
Har de bott tillsammans länge utan bråk så skulle jag välja enfackaren. Men om de nyss har flyttat ihop skulle jag föredra tvåfackaren. (Såklart med daglig utevistelse med båda)
Det där med kiss vet jag inte riktigt, men har för mig att man ska olja buren, med vilken sorts olja vet jag inte… ;)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Beror på hur stora var och ett av dem är :)
Ju större yta dessu bättre gällande när man har 2kaniner eller fler, större chans att dem forsätter samsas
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Annars kan man ju ta bort mellanväggen i tvåfackaren så får man en stor enfackare, fast din enfackare kanske va större ändå? ;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Såhär ser tvåfackaren ut, om jag fattat det rätt så finns det ingen öppning mellan de två facken, utan då msåte jag såga själv.
De har ju öppet ut till sin Hage dygnet runt och kan således göra som de vill. Men till sommaren så kommer jag ha dem ute, och då vill jag stänga in dem i buren under natten, vilket betyder att de kommer få spendera mer tid i buren än vad de gör nu.
Som det är nu står de ju i säkerhet på vår altan.
De är syskon som bott ihop hela tiden, och är ca 6 månader gamla idag. De är dvärg/lejonhuvad-blandning, och tvåfackaden var 84 cm lång/bred och enfackaren var 106 cm bred, båda var 50 cm djupa om jag minns rätt, orkar inte logga in på ebay och kolla :P
Hmm du ser ju själv att två fackaren ej är i lagliga mått ;) Hade LÄTT tagit 1fackaren. ;)
Kaniner som väger t.o.m. 3kg ska ha 0,5kvm att röra sig på :P Kortaste sidan få MINST vara 50cm.
Alltså 100x50x50 (LxBxH) är det minsta men större rekomenders:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Mitt förlag är att välja enfackaren! Tvåfackaren lät mycket liten, i mina ögon och öron i alla fall. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Oj såg nu att de hade fri tillgång till Hage, MEN jag tycker ändån ej att du ska ta två fackaren :P
/ Cornelia Andersson,
Håller med #8 här!;)
/ Cornelia Andersson,
Jo visst är det så att tvåfackaren är lite liten, utan tvekan.
Blir den laglig om man fixar så de kan använda båda planen då?
Enda anledningen att jag vill ha dem bakom lås och bom nattetid är pga grävlingen/arna som finns här i krokarna, men det är ju bara sommartid grävlingen är en fara.
Jag har redan budat dem på auktion så jag har inte så mycket att välja emellan än att betala för dem ;)
#10 Nej blir det inte, måtten gäller per plan, inte tillsammans :)
Så tyvärr kan du inte använda den till kaninerna.
#10 Nej, alla plan måste vara godkända var för sig.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Somsagt är 2 fackaren inte laglig.
Har du dock öppet dygnet runt till Hage funkar den ju bra. Då är den ju bara ett hus.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Aah, det var så det var alltså. Ja då sket ju det sig också då.
Jaja, jag vann tvåfackaren för ca 270 kr och enfackaren för 140 kr, så det var väl tur det blev billigt då med tanke på att den där tvåfackaren går på en ca 2000 kr (?) i butikerna här.
Tänkte dessa minimimått-reglerna, gäller de bara i Sverige?
Jag har ju köpt dessa burar ifrån en tysk autionsbutik, och jag tänkte på många av de djurprodukterna som finns i våra butiker verkar ju komma från Tyskland av förpackningarna att dömma. Tänkte om de har andra minimimått i tex tyskland?
Men då var ju burfrågan iaf utredd, då återstår frågan hur man kan kiss-behandla den?
En annan sak jag funderade på gällande isolering, om jag skulle sätta in frigolit i boet, brukar de gnaga frigoliten då om man inte kan täcka över den med träskivor?
#14; Kan garanetera att de skulle gnaga på frigoliten!
Dock tycker jag isolering är totalt onödigt, det är så lätt att det får motsatt effekt om man inte gör helt rätt. Hellre blåstäta väggar och massa halm.
För att skydda botten kan du köra med kallasfalt, eller någon vattenfast färg/olja. Samt silikona i kanterna. Eller våtrumsmatta (eller vad det heter.) Det är rätt simpelt att lägga i och väldigt lätt att hålla rent!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#14 Den buren du visar finns att köpa i sverige med och är samma kassa mått :/
Finns många svenska burar som inte har lagliga mått heller.
Jo så är det ju tänkt att den ska fungera, men kan bara göra det under vintertid.
Sommartid hade jag först tänkte ha dem på vår framsida, och då vill jag låsa in dem nattetid.
Skulle jag ha dem på baksidan kan de få gå som de vill dygnet runt. Enda anledningen att jag räknade bort baksidan är för att den ligger i söderläge och det blir ruggigt varmt där sommartid. Framsidan är mycket svalare då den bara har lite morgonsol.
Fast de andra grannarna i vår länga har ju sina ute på baksidan så jag kanske vågar det jag också?
Då struntar vi i frigoligen då :)
Ja enda gången de behöver extra isolering är väl vintertid, men vår altan är inglasad så det blåser ju aldrig där, så då kanse frigolitandet är helt onödigt då?
Satt och funderade på om man kunde måla med lackfärg, den är ju ganska vattenavstötande, men frågan är om det blir för halt även med spån på?
Har ju lite klickgolv i källaren annars, men det vette tusan? Det är ju vattenavvisande men tusan så halt. Att kliva på en flexitrax-bilbana på klick-golv är ju som att be om att bli ihjälslagen. I know.
Du kan pensla på lite kallasfalt på botten, då skyddas trät från kisset ;) Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#14 Ja olika länder har olika regler om minimått. I en del länder finns det inte ens regler. Sverige ligger vad jag vet längst fram när det kommer till djurskydd och här finns det ändå mycket som kan förbättras.
Vart hittar man kall-asfalt någonstans? Vet du vad det kostar?
Frågan är ju väl också kanske vart desa burar kommer ifrån ursprungligen?
Både Karlie och Trixie är väl tyska märken om jag inte har helt fel? Men jag vet ju att en av grossiterna jag handlat kattprylar av har köpt hem varor ifrån Kina tex.
Kanske dessa burar kommer ifrån Kina ursprungligen också? Inget illa om kineser men där finns väl inte ens "djurskydd" i deras ordlista.
Bifogar en bild på enfackaren också. Är det någon som vet vad dessa burar kostar i sverige? Jag har precis betalat för dem och det vart 423 sek totalt. Kan säga att det känns bra löjligt att betala vad butikerna här hemma kräver.
Förvisso att jag kanske hade tur nu, för "kaninsäsongen" har väl kanske inte börjat ännu riktigt?
Frågan är om enfackaren är godkänd den heller. Totalhöjd i framkant var 56 cm. Ta bort benhöjd och takhöjd så är den nog under 50 cm i bakkant.
Om jag tolkar beskrivningen av måtten rätt så är enfackaren 56 cm hög i bakkant.
Ok, jag tolkade att den var 56 i framkant. Men det kan du ju mäta när du får hem den.
Ja jag hoppas att jag har tolkat beskrivningen rätt iallafall, "strecket" som ska mostvara höjden går från den bakre delen av buren iaf.
Surfade runt lite på olika nätbutiker och höll på att trilla av stolen när jag såg att en motsvarande bur till tvåfackaren kostade 2800 kr :O
Kul att lägga så mycket pengar på något man kanske inte ens får använda.
#21 Kanske på någon byggaffär? :) Du får ta och kika runt lite helt enkelt… Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Lite OT kanske, men vad sökte du på för att hitta dem? :D
Kleintier /kaninchen/kaninchenstall ;)
#28 Tusen tack :D
Dock är trixie inget bra märke. Oftast inte godkända mått och brukar inte vara av bra material :/
#30 Men man kanske kan hitta andra vettiga burar på Ebay? Hemmasnickrade osv :)
#31 Inte en aning :) Är aldrig på ebay så ^^, men inte omöjligt :)
#32 Nej jag är inte jättevan Ebay men kan vara en idé att kolla ändå, man vet aldrig vad man kan hitta där. Brukar finnas allt möjligt! :)
#33 Ja är ju alltid värt att kolla. Syrran vann ett stort klätterträd till sina katter för mycke billigare än i Sverige :)
De burar jag har kollat på på ebay är desamma som vi kan hitta i våra butiker.
Förra sommaren tog jag hem några burar av den modellen jag bifogar bild på, men tröttnade ganska så snabbt kan jag säga. De var jätterangliga och dålig kvalitet, och de var så klent ihopbyggda att varenda en var trasig när den kom hem till mig.
#35 OKej kassa då :(
Då bygger jag hellre själv eller gör hos snickare, brukahålla längre och billigaree n dem i butik
Verkligen, tröttnade på att beställa hem reservdelar ifrånj ett företag som inte förstår varken engelska eller min skoltyska 
Och med tanke på hur tyngt taket är, är jag förvånad att resten av buren orkar med att bära upp det. Tycker det känns som att takets tyngd ska mosa ner hela buren.
Sedan så var den obehandlad så det var ju bara att slänga fram färg innan den monterades ihop.
Riktigt tråkigt att buren var av sådant skräp, för jag gillade den i övrigt, men som sagt, kvaliteten drog ner helhetsbetyget rejält.
#37 kan jag förstå ^^,
Så himla tråkigt att det säljs burar med olagliga mått och i dålig kvalité. Det bästa är ju egentligen att bygga själv 
Hälsningar Amanda och kaninerna
Mjo, fast då ska man ju ha tid och ork. Och körkort för att kunna handla hem virke.
Och som avslutningsbonus ska det vara ett snyggt bygge och ingen sne och vind Mamma Mu-koja som står på gården.
Behöver jag ens säga varför jag köper bur?