Tjäna pengar
Nu är det så att jag verkligen behöver pengar :P MÅSTE HA! ^^
Min ekonomi är otroligt dålig..
Förslag på vad man kan göra för att tjäna pengar? =)
Detta ska jag göra:
Klippa gräsmattan - 50 kr
Tvätta bilen - 40 kr
Passa kaniner - 22/5 till 5/6 - ?? kr
1/6 - 3/6 - ?? kr
7/6 - 21/6 - ?? kr
Annat? =)
måla staket? ^^
Tvätta fönster :P
- Mvh Emma

Du kan:
- Diska
- Städa
- Vara barnvakt?
- Laga mat
- Plocka ut diskmaskinen
Gör även små jobb när man kanske inte få så mycke men iaf :) Lycka Till!
Fråga dina föräldrar om de behöver hjälp med något och fråga om du kan få en 20lapp för det. Efter 5 små grejer har du 100 kr :)
Förut brukade jag gå och fråga mina föräldrar ibland "Kan inte jag få dina småpengar??" För dom gillar inte att ha massa småpengar ^^ Blev väl en 20, 30 kr varje gång. Men då måste man ha snälla föräldrar som hatar att ha småmynt :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Panta burkar? Har inga bra idér tyvär…

Du kan erbjuda dina föräldrar att vara betjänt för 1 dag, och att du får 20kr/timme, dom kanske går med på det? ;D
Då kan du ju upprepa det. ^^

Smart idé Tina :D
En annan sak är att införskaffa en svär-burk. Varje gång någon svär får dom lägga i en krona i burken (även du dock) och sen slutar förhoppningsvis alla svära och du får några kronor ^^ Speciellt jag som har en mamma som svär väldigt mycket :P
(Detta är alltså ett litet tips? till dom lata som egentligen inte orkar jobba. Precis som det är med att fråga om småpengar :) Men jobba är bra! Man ska alltid försöka jobba så mycket man kan.)

Haha, mycke pengar det hade blivit här :D *ler*
(skriver upp TYP priset som är ungefär lagom att få för sakerna du kan göra)
Diska - 20kr (mer kr vid mkt disk)
Plocka ur diskmaskinen - 20kr
Klicka gräsmattan - 40-50kr (beroende på hur stor gräsmatta man har, ju större ju mer och tvärtom)
Har nån annan i familjen djur? ex, gå ut med nån hund = 20kr eller kanske klicka klona på annans kanin 10kr.
Rasta grannens hund för typ 20kr
Damsuga, 30kr /rum
Damma, 1,50 per tavla/spegel/annat eller rumspris på 7kr ;).
Sortera olika saker typ papper/pennor/annat, 10kr-20kr (beroende på hur mkt det är)
Känner du nån med hästar mocka boxar, 30-50kr box. (beronde på hur mkt de vill betala och hur stor boxen är.)
Resna ogräs, 20kr (ev. lite mkt om det är jätte mkt ogräs)
Vattna blommor, 3 kr /blomma
Renbädda föräldrarnas säng, 10kr
stryka kläder, 1kr /plagg
Laga mat, 15kr
Ge massage, fotmassage - 30kr, ryggmassage - 35kr.
Bjud föräldrarna på en romantiskt middag, men vin (deras) god mat (de betalar du lagar) med levande ljus (deras ljus). Du blir som en servitris. 20-30kr
Gillar dina föräldar/syskon någon låt? Köp en skiva (de betalar men du tar en avgift på typ 5kr, eller ladda ner (om det är det du gör) ta 3kr/låt. Eller en cd med 10 låtar för 20kr.
Städa skafferiet/kylskåp/frys, 10kr /st 15kr för frysen om du frostar av den också xP
Klipp ner häcken, nått träd (om ni nu ska göra det). 20kr
Gå upp tidigare och gör i ordning kaffe och macka (eller vad de nu äter som frukost) 15kr
Tvätta bilen - 60kr
Fota saker som bara står och sätta ut på blocket/tradera. Antingen tar du pengarna eller en avgit på 7kr.
Letar dina föräldrar/syskon efter något specielt som finns på ex. blocket eller liknande. Ta 50öre per grej du hittar ;) även om de inte köper den sedan xD.
Tvätta av trädgårds möblerna nu till sommaren, 30kr
Tvätta cyklar, 25kr/cykel
Rita en bild och sälj den till nån i familjen eller mormor - 1kr
Tvätta släktings/grannes bil - 60kr
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Ska försöka komma på flera saker :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Herregud Clara :D
Gäller bara att vara påhittig så hittar man massor utav grejjer ;). Även om man bara tjänar nån krona kan det bli mkt i längden :D.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Saker jag gör som jag får betalt för:
- Klippa gräset. Gör det hela sommaren typ varje helg, minst. Så jag får alla pengarna på en gång sen. Vet inte hur mkt jag får men kanske 500 lr nåt..
- Tvätta fasaderna på huset. 4kr/m
- Döda liljebaggar (Små, knallröda baggar som äter upp mammas liljor i trädgården. De är lite roliga för de piper när man håller i dem ibland:P) Får 50 öre / liljebagge
- Lacka utemöbler/grindar mm . Priset är olika.
- Hjälpa pappa att byta tegelpannor på huset. 100 kr tror jag
- Plocka vinbär så mamma kan göra vinbärskräm/saft mm. Priset är olika.
- Städa i skafferiet eller andra skåp. (Damma inuti, plocka iordning) Priset är olika.
- Pappa har köpt en ny vedklyv så jag ska hjälpa honom att klyva ved i sommar. Vet inte hur mkt jag ska få för det, men ska kräva ganska mkt^^ :)
- Ta bort maskrosor ur gräsmattan. Mamma tkr inte om maskrosorna i gräsmattan så dom får jag hjälpa till att ta bort. Får 1 kr för 10 maskrosor tror jag. Alltså 10öre/st! Tkr jag är väldigt snålt så jag ska ta ett snack med henne om det;)
- Måla huset. Har jag hjälpt till med, kommer dock inte ihåg hur mkt jag fick..
Andra saker:
Städa --> Damsuga, damma, plocka i ordning
Bädda sängarna
Torka golvet
Diska
Rasta hund/annat djur
Vara djurvakt åt t ex grannens hund
Putsa bestick och sånt med svinto
Tvätta bil, både utanpå och inuti
Kratta grusgång (om du har ngn)
Rensa ogräs
Vara barnvakt både åt småsyskon eller andra. _TIPS: sätt upp lappar om det!
_Klippa häckar/buskar mm
Plocka smultron/jordgubbar mm
Plocka ur diskmaskinen
Hänga upp tvätt
Stryka
Räfsa löv från gräsmattan (dock ett höstarbete)
Hitta sommarjobb! Kolla om du kan hjälpa mamma eller pappa på jobbet, hjälpa släktingar på jobbet/hemma osv.. Eller andra sommarjobb.
Har ni jordgubbsland, körsbärsträd, vinbärsbuske, rabarber eller något annat ätbart kan du plocka det och lägga i plastpåsar, små kartonger eller liknande och sälja.
Baka kakor, muffins, bullar mm och sälj^^ Räkna ut vad allt kostar och betala dina föräldrar för ingredienserna.
Sälj jultidningar, panda saker mm.
Ibland finns det att man kan lägga reklamblad i brevlådor och tjäna en slant. :)
Hoppas jag har gett dig något tips?! Lycka till! :)
Tack för förslagen :) Har skrivit ner några av dem och pappa/mamma ska sätta ett speciellt pris på varje sak!
okej :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Hoppas att du får lite stålar :)
Jo precis, vad ska du med pengarna till föresten xP ?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#18: Först är min ekonomi usel, så får ingen månadspeng fram till augusti xD Behöver pengar till kaninmat, alltså. Sen ska jag få en foderkanin i juni/juli samt en kull i augusti. Så behöver klite pengar =) Ska även köpa en tvåfackare,.
dina föräldrar då? Kan inte dom betala lite? be jätte snällt.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#20: Jag är skyldig dem 700 krono.. tror inte det xD
Nu har jag ordnat fram en liten skål som jag ska ha mina pengar i =) Skriver även en lapp med hur mkt den innehåller.. Just nu 40 kr xD

hur gammal är du då? Jag säljer aftonbladet och känar 1600 i månaden för det för att sälja aftonbladet så ska man vara 13 och uppåt det är jätte bra oc lätt säljer lördag söndag ca en timme för varge dag börjar 9 och är klar 10
Martina_B: Fan va smart, berätta mer!
#23: Låter skitbra! Är tyvärr bara Tolv, fyller tretton i Juli.. Och vad jag hört accepterar dem inte att man är under tretton, även om man fyller samma år.-

Ojsan Emmy, 700kr ;)
Vad säger dina föräldrar att du kan göra? :)
#26: Ja.. (A) xD Fast det var faktiskt nödvändigt med ett sånt stort lån.. ;p 400 kr för kläder (har inte handlat kläder sen auaugsti förra året o_o) och ett vetrinärbesök :)
Dem ska kolla på listan och fixa priser till olika saker.. :) Får se!

#27 Okej :)) Betalar du kläder själv? :))))))
Berätta hur det går :)
#27: Betalar allt själv.. xD Godis, kläder, kaninsakwer m.m.
Fast ska försöka få mamma att ge mig mkt av mitt barnbidrag.. :P Har inte råd annars ^^

Okej, då fattar jag. Då skulle jag ligga flera tusen back :D Joo säg det till henne ;) Kan förstå att går lite - då :)Köper du mat,hö och spån i stora mängder elr vad? :)
#30: Kaninerna kostar minst 150 per månad (alltså minst 50 st) Men ofta blir det sammanlagt 200 kr ninerna ^^

Okej :)

#25Mm det är jätte bra men jaa det är viktigt att man ska ha fyllt tretton så du får ju vänta ett tag men du kan ju ansöka redan nu så finn ditt distrikt säkert klart tills då och då har ju du paxar!!;)
#24Man får alltså ett eget distrikt med ca100 hushåll och så säljer man bara!! inget svårt alls det är fakiskt riktigt roligt!!Ma väljer själv hur mycket tid man vill lägga på det och jag säljer som sagt i en timma och då har jag fått sålt mina 30 tidningar men man får förstås sälja mer eller mindre! och därför är du ju olika hur mycket ma känar men det tar ett tag innan man fått sina stam kunder och då kan det tta lite längre tid men jag är jätte nöjd och det är verkligen ett toppen jobb att ha har sålt iett år nu och har känat jätte mycket och dessutom så känar man påäng i påäng rakaeten och kan välja saker för sin påäng allt från ett nyckel band till en laptop
Hur mycket får du i månaden? När jag var 12 tror jag att jag fick 100kr i veckan och sen har det bara ökat. När jag blev 15 fick jag barnbidraget och fått det sen dess. Nu ligger studiebidraget på 1050 kr! Känns ibland som alldeles för lite :P
Skaffa ett jobb?
Panta burkar är bra. Ut och leta.
Du kan ju sälja gamla saker på blocket.

#34 100kr veckan? Lite mycke ;)
#34: 100 kr i veckan? Det var en del.. :)
#35: Tyvärr för ung för det.. :/
#36: Har tänkt panta burkar, för någon gång i månaden brukar vi ha en pappkasse full av flaskor eller liknande som jag brukar sno åt mig :P DEn som pantar flaskorna får pengarna. Det blir ca 60 kr varje gång :)
#37: 400kr i månaden blir det. Köper man allting själv så kostar det ju en del :) Ett biobesök kan ju gå på 130kr om man vill ha popcorn och läsk med! Sen är ju nästan hälften slut :O
Ett bra tips? om man ska panta burkar är att knacka dörr, om man inte är speciellt blyg. *Knack knak*
- Ja..? Hej?
-Hej! Jag undrar bara om du har några pantburkar som jag kanske skulle kunna få?
- Hm.. Jasså.. Ja, jag ska kolla då.
-Tack!
Tadaaam! ^^
#39: Precis vad jag försöker förklara för mina föräldrar, det går åt en del xD Betalar alltid mitt själv.. :P
Så, för att tvätta bilen fick jag 47.50:- ;p Ska försöka se vad mer jag kan göra
#41 nämen, jämt och fint xD
- Mvh Emma
Min syster tänkte baka muffins o sälja. Hon räknade ut vad ingredienserna kostade per påse muffins och skulle betala det till mamma. Sen skulle hon sälja muffinspåsarna och då tjäna lite på det:) Men det blev aldrig av..Latmasken^^
Sen har hon typ lagt ut reklamblad i brevlådor…Och det var någon reklam om ngt man kunde skicka efter tror jag. Och då tjänade hon lite för varje som skickade efter något.. Så det var inte så bra. Hade ju varit bättre om hon tjänade på att bara lägga ut i brevlådorna!:)
Jag har sålt jultidningar och pandasaker. Det är ganska bra men jobbigt att cykla runt till allaxP O ja som bor ute i skogen också haha:P Bättre att sälja i ett samhälle eller i en stad. Fast då kanske någon har sålt där innan. Så det gäller att vara snabb ut!

Jag får hela mitt barnbidrag på mitt kontokort. Har haft så i 1 år och det funkar jättebra. 300 kr får jag använda till precis vad jag vill (lägga undan & spara, eller köpa selar, nya matskålar osv.)
Resten av barnbidraget ska gå till kläder & nöjen (bio, grönan mm.)
Det började med att jag för 2 år sen började få halva barnbidraget. Sen efter exakt 1 år fick jag hela och det funkar verkligen super :) Det gäller dock att vara ansvarsfull! :)
Matilda

#44 Så då får du inte något mer pengar av dina föräldrar? Du betalar kläder osv?