Aktiveringstips? - utom hoppning.
Tja! Jag undrar om det är någon som har bra tips? på lekar eller sysselsättning - både inomhus och utomhus för "kräsna" kaniner? (Bor i lägenhet men har tillgång till en stor skog i närheten). Jag har en två-årig hona som är Otroligt intelligent… Så jag letat efter något son hon tycker är roligt men där hon också får tänka lite! Helst något annat än hoppning, som hon inte tycker är speciellt roande faktiskt. Ska också nämna att hon är lite nervös när hon är utomhus… Jag köpte henne av uppfödaren i april - och då var det fortfarande vinter - så hann inte riktigt vänja henne vid att vara ute så tidigt. Tar gärna emot alla sorters tips? eller råd! :D
Nu har jag min i en lekstuga men om det är dåligt väder och han inte kan vara ute på hela dagen så brukar jag ta en bit av en tall, knyta fast i ett snöre som hänger från taket och låta den dingla så att han precis når den. Han älskar det. Det blir både en leksak och något att försöka komma åt. Han tycker att det är roligt att springa under den så att den tar på honom och han tycker att det är intressant att försöka få barren i munnen. Efteråt blir han helslut och sover som om han vore medvetslös :)
Något liknande kanske du kan få till? Annars vet jag att många med innekaniner ger dem kartonger som de får härja med.
Inne kan du ha lite olika hus/leksaker att byta mellan som hon kan leka med. Jag köpte till exempel en klösbräda till katt (på ÖoB) som min kanin älskar!
Och ju mer du är ute ju mer vänjer hon sig! Min förra kanin försökte klättra upp i knät på mig hela tiden i början men vande sig.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Göm Kanin godis, kan vara så att de fungerar mest inne då det finns massor av andra roliga saker ute att undersöka (:
Ta med en liten del av naturen in.. Jag har gran barr hemma som ligger runt huset som de klämmer in sig emellan och myser där i. (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Det var någon som skrev ett inlägg tidigare om att ha en stor låda med torv/jord i som man kan låta kaninen gräva i.
Den iden tyckte jag lät kul och stökig hah (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
#5 man kan oxå ha snö
Svar Fridaakesson: Har själv funderat på det där med klicker träning, funkat det verkligen? Eller inte för att jag underskattar kaniners inlärningsförmåga, verkligen inte haha, men har du fått något resultat på något du tränat? :)
#7 Ja det gör det :) Eller ja på många kaniner gör det, beror lite på kaninen med :)
Jag har precis börjat träna lite klicker med min ena kanin, och går framåt ^^, Dem andra är inte lika träningsvilliga ;)
Men det är bara att testa sig fram:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Man kan klickerträna alla djur!
Såg på ett program som handlade om det, där sa en man att de enda djurhan inte skulle försöka klickerträna är ormar och insekter. ;)
Har borjat träna klicker lite smått med en av mina niner, det går mycket bra!
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#7 min kanin älskar det :)