Nytt foder.
Jag behöver nytt foder till mina kaniner. Jag har haft Bello innan, men fiberhalten är alldeles för låg så jag vill ha något annat. Jag skulle gärna köpa Rabbit Royale, men det verkar så svåråtkomligt. Det känns som om alla bra foder finns bara på djurmagazinet och granngården? Jag bor inte nära någon utav dom.
Jag funderade på Oxbow, eftersom att det säljs på en djurklinik i närheten, men den gamla damen här hemma har svårt att hålla hullet och då kanske hon behöver något annat. Jag har henne (en dvärgvädur) och en holländare som håller hullet bra. Vad skulle ni rekommendera för foder? Det finns en Arken Zoo i närheten av mig, säljer de något bra där? Eller, det finns ganska många djuraffärer i Göteborgsområdet, men jag är oftast i Mölnlycke eller Partille men kan åka in till GBG för att köpa foder om det skulle behövas.
Arken Zoo säljer Rabbit Royale.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Gnagarboden.se har Rabbit Royale, smidigt och bra om man inte har någon återförsäljare i närheten.
Jag köper RR från Gnagarboden,som #2 säger. Väldigt smidigt och bra! :D
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#1 Om Arken säljer Rabbit Royale vore det perfekt! Funderade på Selective Rabbit som dom också säljer där, det verkar också bra. Är det dyrare eller billigare än RR? Funkar båda bra till lite äldre kaniner?
Vet inte hur Selective Rabbit är men Selective Hamster var ett rikigt skitfoder som ju då enligt arken Zoo skulle vara så bra.
Hm. Jag kollade på näringsvärdena för Selective Rabbit och jag tyckte att det såg bra ut. Det är nog skillnad för kanin och hamster.
Det låter ju bra, det behövs fler bra kaninfoder på marknaden.
Jag får kolla efter när jag ska köpa foder. Ska till veterinären med den ena kaninen idag så tänkte åka förbi arken på väg dit. Har dom inte RR blir det nog Selective och vice versa. Båda verkar ju bra. Eller, är det för lite fett i RR för en gammal kanin med väldigt hög ämnesomsättning? Jag har ju två kaniner med lite olika näringsbehov, känns lite dumt att behöva köpa två olika foder bara för det.
Du kan fylla upp med lite solrosfrön om det skulle visa sig vara för lite fett.
Ah okej. Hon har fått solrosfrön nu en period, men sen har jag börjat noja mig och fått för mig att det varit skadligt, men fettet kanske sätter sig under huden i första hand där det ska vara om hon är smal. Så jag får väl fortsätta med det.
Jag ger en blandning av Rabbit Royal och Svenska foders kanin och marsvinspellets. Utöver detta har kaninerna ett mycket bra hö, köpt från bonde. Jag ger även detta till en 9 årig hankanin, och han håller hullet fint. 
Ah. Jag gav dom Bello kaninpellets förut, men växttråden låg bara på 10% så det kanske är säkrast att byta. Om jag hittar RR får det nog bli det. Annars om dom inte har det får de Selective Rabbit. De har ju bra värden båda två. Men jag känner att det kan bli lite dyrt att köpa en fodersort till att bland ut med, så Chelsea får solrosfrön som komplement då. Hoppas att det går bra och de har större säckar. En enkilos-säck räcker bara i nån vecka. x)

Rabbit royal är ett bra foder, men har tyvärr för låt fiber innehåll. det som rekommenderas för en bra hälsa för en kanin är minst 18% fibrer, 14% protein, låg fetthalt max 2% för små kaniner sen stora har jag inte riktigt koll på , men du hade lite mindre raser så detta ska nog fungera :)
Det bästa "billga" pelletsen jag har hittat i sverige är oxbow Bunny Basics T innehåller:
Fibrer 25.00-28.00%
Protein min 14.00%
Fett max 1.50%
så det är ett väldigt bra foder för sitt pris :)
Det rekommenderar jag till din kanin om hon har svårt att hålla hullet, så kan du ju blanda ut det med lite Rabbit royal för smaken och fettet :)
Ja, Rabbit Royal är bra. Jag köper det från Gnagarboden i en 15 kg säck, håller ett tag eftersom jag blandar med Svenska foders pellets som är på 25 kg.
En säck med Rabbit Royal (15kg) kostar 239:- på Gnagarboden, om du vill köpa på internet. 
#13 Mina kaniner äter väldigt mycket hö så det ska nog inte vara några problem. Har en holländare och en dvv som är ganska liten till växten. Jag kan ju passa på att fråga hos veterinären idag också varför hon har svårt att hålla hullet, kan ju vara bra att få lite förslag från veterinären vad det kan vara.
Vad tycker ni om Selective då?
Selective var svindyrt, och rr hade de inte. Får väl beställ rr från gnagarboden då. Fick bli oxbow från kliniken så länge. All annan pellets är helt slut!
jag har inte orkat läsa igenom tråden ;)
vet ni ngt billigt men bra? Det behöver inte vara super!
#17 Det är vad man själv anser är bra, hur bra hö man har osv.
Jag tycker vissa foder är bra som vissa inte tycker osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag tycker jag har bra hö ( timotejhö)
#19 Ja fast det är ju inte bra bara för att det är timotejhö :) Det ska ju ha bra värden med för att räknas som bra:)
Men,vad har du nu för foder?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag vet inte :( ngt som kaninerna inte gillar typ. jag ska fråga men dom säger säker: jag vet inte :(
är detta bra tycker ni med värdet och sånt?http://webshop.gnagarboden.se/bunny-basic-young-rabbit-p-472-c-171.aspx
#21 Det har bra värden och har man kaniner som faller ur på Bunny Basic T så så kan just bunny basic young eller 15/25 som den också kallas vara lösningen. Innehåller mer protein och fett än vad bunny basic T gör.
okej :)