Bra eller dålig pellets?
jag har nu djur och natur, kanin o marsvin den gröna påsen och den innehåller så här!
Lucern(grönmjöl),havre,vetekli,betfiber, soja,bryggerijäst,vitaminer, mineraler och spårelement!
Näringsvärde
Råprotien 14,0%
Råfett 4.0%
Växttråd 12,5%
Vatten 12,0%
Aska (mineralämnen) 7,0%
mineraler o spårämnen
Kalcium (ca) 1,2%
Fosfor (p) 0,6%
Selen (som natriumselenit ) 0,3mg/kg
Koppar(som kopparsulfat) 6,0mg/kg
Nu är det *energivärde*
omsättbar energi 11,4 mj/kg
Av Jordbruksverket godkänd tillverkare med godkännande nr se 04800c
Är den bra eller ej?
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Om du har ett analyserat kanonhö så kan pelletsen vara ok men annars är värdena katastrofala.
Protein är ok, vilket typ är det enda som är bra med det fodret.
Fett är alldeless för högt ska ligga på ca 1,5-2 % ditt ligger på det dubbla.
Växtråd är är åt skogen. Ett kaninfoder ska ha minst 18% helst ännu högre och växtråd ska absolut inte ligga lägre än proteinet vilket det gör i ditt foder.
Kalcium ligger för högt, bör ligga på ca 0,5
Ska vi gå till ingredisenser så är Havre, vetekli, betfibrer (betfibrer är en restprodukt från sockertillverkning och väldigt sockerrik) och soja inte naturlig föda för kaniner. Soja är hormonstörande hos människor, vet inte om det är det hos djur. Det är iaf billigt och används som utfyllnad när man inte vill använda dyrare bättre ingredisener.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Men herregud! är det df min kanin har blivit smalare! jag är heelt dum! jag ska absolut köpa nytt pellets! vilket pellets är bäst? :( nu käånner jag mig själv en usel matte!
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Det bästa på den svenska marknaden är Oxbow bunny basics. Det är inte helt bra (innehåller bla soja och spannmål), men värdena är bra och det är det bästa som finns här. Vill man ha bättre blir det till att blanda själv.
Det är carrier du har, inte djur&natur Jag gillar inte carrier, mina kaniner mådde inte bra på det, dem blev dåliga i magen plus att jag fick ge mycket mer av det än djur&natur för att dem skulle hålla hullet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det dr är som sagt Carrier, och nej det är inte ett bra foder oavsett vad 90% av ifokusfolket säger ;) Gav det själv i början, men det fanns inte en chans att få till bra kroppar med det fodret. Blev bättre så fort jag bytte.
Det Suskiv skriver stämmer, MEN det är få foder som håller de kraven i Sverige. Enbart svindyra foder som tex Oxbow bunny basics som nämns.
1,5 - 2% fett är dock inget jag skulle ge till utställnings- och avelskaniner, det är för lite.
Oxbow är inte svindyrt om man köper 22 kilo i taget. Kanske kan man dela på fodret med en kompis så får man inte såna enorma mängder på en gång?
Kilopriset för 22 kilo är 29.50. Om man då har en dvärgkanin som ska äta ca 0,5 dl så blir månaspriset 36.58 kr.
Har man en kanin som äter 1dl så blir månadspriset 73.16 kr. Det kallar inte jag speciellt dyrt med tanke på vilket innehåll det har.
Såklart kan man ha nästan vilket foder som helst bara man har bra hö. Men det där med "bra hö" har blivit en aldeles förstor kategori! Långa fibrer och grovt hö är det som gäller, men det är tyvärr inte vad de flesta har.
En av de absolut vanligaste anledningarna till att kaniner åker till veterinären idag är pga fel utfodring.
Okej tack alla! jag har vitakraft hö! jag har bara hittat det i alla affärer! :/ oxbow? är lottie bra?
jag vet inte enns vad jag har för pellets!!
dom svarar inte när jag mejlar dom >:(
Jag vet att jag tjatar mycket men…. jag behöver verkligen hjälp! jag tycker att Bambi är ganaska smal! jag kan jättee lätt känna på hans nacke skellet? och jag vill ha ett riktigt riktigt bra foder!
#6 Inte? 875:- för 22 kg är rätt stor skillnad mot ca 200-250:- för 25 kg för ett "normalt" foder…
Det innehåller dessutom i princip bara hö… Väldigt dyrt hö om du frågar mig.
#11 Håller med, det är rätt stor skillnad i prisväg.
#12 Fast samtidigt är man inte berädd att betala för att bra foder till sina kaniner kanske man ska fundera på om man verkligen har råd att ha kaniner. De ska ju inte behöva få ett sämre foder bara för att ägaren är snål.
#11 det är 650 för 22kg på gnagarboden. Det är massor av hö för att ge mer fibrer, men sen innehåller det andra näringsämnen också.
Rätt stor skillnad mot stampe och sånt, men det är rätt stor skillnad i hur bra anpassad pelletsen är för kaniner också.
Egentligen är ju ingen pellets så bra anpassad för kaniner, de flesta klarar sig på just bara hö och vatten. Så ett pellets som består av i princip bara hö, och sen extra fett, protein, kalcium osv, det tycker jag är bra.
#11 - Dock får man betala mer för ett bättre foder.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Och att min kanin skulle äta för ca 36 kr i månaden som han kommer göra så fort jag bytt över till oxbow, det tycker inte jag är så farligt dyrt.
Råprotein (%)
15.0000
Råfett (%)
3.0000
Växttråd (%)
20.0000
Aska (%)
8.0000
Kalcium (%)
0.9000
Där har vi Cuni Complete.
Fibrer min 22-25%
Protein min 14%
Fett min 1,5%
Kalcium 0,35 - 0,8%
Fosfor min 0,25%
Salt 0,50-1%
Koppar min 30ppm
Vitamin A IU/KG 19.000
E-vitamin IU/KG 190
Vitamin D IU/KG 900
Och där har vi Oxbow.
Kan tänka mig att Cuni passar bättre till stora kaniner då det har mer protein och mer fett. Men till en liten kanin utan massivt mycket päls så ska maten vara fettsnål och de kan får proteinöverskott som orsakar tex mjäll. Dessutom är det mer fibrer i Oxbows.
Skulle mina få oxbow skulle de kosta oss 100 kr i månaden. Är småpengar, är mindre än vad "fredagsmys" en gång till hela familjen kostar.
Nu ska dock mina får samma foder som Lina R ger och där har jag inte räknat på månadskostnad än.
Sorry, detta är också med i Cuni Complete. Hoppas ni inte stör er på så många inlägg i rad, missade att lägga till detta på Cuni's.
Fosfor (%)
0.6000
Vitamin A (IE/kg)
10000.0000
Vitamin D (IE/kg)
1500.0000
Vitamin E (mg/kg)
30.0000
Koppar (mg/kg)
10.0000
Kan också tillägga att både Cuni Complete och Oxbow innehåller långa fibrer, vilket är väldigt bra. I stort sett alla svenska foder innehåller krossade sådana, vilket är mycket sämre.
TS, jag tycker du ska satsa på ett bättre foder och betala lite mer bara! :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att ge Oxbow, om jag hade 1-2 kaniner. För mig går det ca 30 kg pellets i månaden, det säger sig självt att det inte skulle funka.
Dessutom tror jag att det är alldeles för klent för kaniner som ska prestera (avelshonor, ungdjur som ska bygga upp sin kropp inför utställningar)
#21 är ju fettet som kan vara lite lågt, det kan man öka upp genom att fylla på lite solrosfrön. Och som sagt har man inte råd att ge ett bra foder ska man fundera på om man har råd att ha så många kaniner.
Jag skulle använda det till pensionerade dvärgkaniner (hermelin och dvärgvädur) som inte längre behöver ha den där maffiga kroppen som utställningskaninerna behöver ha.
#22 ja, min och några vänners har tyvärr mot bättre vetande gått på en del kaninblandning i hela deras liv. De mår finfint, även om det är farligt med att de tappar apptiten för hö och allt knasigt socker som finns i det.
Så trots vad många säger så tror jag precis som du att några solrosfrön inte kommer skada, utan bara tillföra lite mer fett om det nu behövs.
#22 Jag ger bra foder ;) Dock betydligt billigare än Oxbow.
Jag personligen vill ha lite mer protein än 14% också, tror att det kan behövas för en ras med så pass kraftig pälstillväxt som min har. Många Lejon tappar kroppen när pälsväxten är som störst, sen är det svårt att få tillbaks den.
Jag håller med Petra!
Jag har inte möjlighet att köpa foder för så många pengar i månaden. Därimot hade jag gärna gjort det om jag hade haft få kaniner. Tycker det är lite onödigt att säga att man inte bör ha kaniner om man inte kan ge de ett superdyrt foder… Har man ett bra hö, så tycker jag det är OK att ge ett billigare foder.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#7 Det höet innehåller tyvärr inte mycket näring. Och sedan då i kombination med carrier förstår jag om Bambi gått ner lite.
Försök hitta ifrån t.ex en bonde :)
#25 Det håller jag helt med om! Hö är ju kaninens basföda, så det är ju höet som ska hålla en riktigt god kvalitet. Nu säger jag inte att man ska ge en dålig pellets, jag ger mina kaniner svenska foders kanin och marsvinspellets blandat med rabbit royal, och de mår de bra av, de har glansiga pälsar, bra hull och dessutom är de livsglada. De får också en hel del örter samt grönsaker ett par gånger i veckan. JAG märker att mina kaniner mår bra på den kost de får. Hade de mått dåligt, så hade jag ju övervägt ett foderbyte men så är inte fallet nu.
Köper ängshö av min morfar som är bonde, höet är inte analyserat men det är jättenyttigt och mina kaniner äter nästan bara hö och behöver kanppt någon pellets. Pelletsen jag använder är Kanin & Marsvin Edel, inte det bästa pelletsen men kaninerna håller hullet bra av knappt någon pellets alls ;)
Ser ingen mening med att byta pelletssort då denna har fungerat bra i 6 år..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#27 Då har vi precis samma foderblandning! Tycker det är toppen och dessutom så hänger ju allt - som du säger - på höet.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Mina får Svenskt foder djur&natur kanin&marsvin, hö, vatten, grenar och ibland grönsaker :) Dem mår prima, bra hull, fina pälsar osv :)
mina kaniner hade ngn sorts pellets och sen tog det slut som det brukar göra och jag tyckte att et såg annorlunda ut så har dom såklart beställt ngt ( lösvikts pellets om ni undrar) annan sort som mina knainer inte gillade värst mycket och bara åt ngra bitar och brydde sig inte om det och senare åt ngra bitar och jag köpte för 40 kr :(
#31 40 kr är ju ingenting ;)
#32 hihi jo det är det ;) jag får 2 kg för det och dewt är väldigt mycket tycker jag :)
Fast det måste väl vara ganska svårt att se hur kaninen mår av pelletset? King bor i ett kaninstall med 32 kaniner, de har alla sedan urminnes tider gått på en blandning av fårpellets(helt fel sammansättning för kaniner), kaninblandning, havrekross och korn. De verkar alla m bra, verkar glada, har massor av energi, gått hull, fin päls osv(ställer ut flera av dem). Men det är inte ett bra foder för kaniner trots det.
Varje kaninmänniska här skriker till av förfäran när nån ger sin kanin kaninblandning.
Men om man kör som ni säger så… Kaninerna ser glada ut, skuttar omkring, de äter sitt hö osv. Så då kan det inte vara fel att ge kaninblandning? Eeeeller….?
#34 det är det vanliga tänket som finns hos så många djurägare. De vet bäst och därför gör de rätt även om de inte alls är rätt. Att erkänna att man kanske haft fel och gjort fel är svårt. Det tråkiga är att det är djuren som blir lidande av det. Extra svårt är det att erkänna sina misstag om man hållit på med djur länge.
#34 Det är skillnad på pellets och gnagarblandning. Gnagarblandning innehåller ju icke bra fetter.
#36 många pellets innehåller inte heller några nyttiga fetter utan innehåller precis samma saker som gnagarblandningen förutom att de då är nermalt och format till pellets.
#37 Det tvivlar jag på, då hade mina kaniner rullat fram då om det skulle innehålla ungefär samma som gnagarblandning.
#35 Jo tack, det har jag märkt nu när jag o en kompis försöker ändra på vad kaninerna ska få för foder. >.< "men kaninerna har ju mått så bra i alla år!". Jag insåg att jag hade fel fakta, att jag var fellärd helt enkelt. Visst var det jobbigt och man var ganska ordentligt frustrerad en tag eller så, men sen är det bara att försöka göra om och göra rätt. :)
#34 Ja det är klart. Men ni säger ju att ni ser att era kaniner mår bra och ser glada ut av det pellets ni ger dem, men jag kan säga att alla 32 kaninerna ser glada ut och har fint hull och flera av dem är vackra utställningskaniner. Men bara för det betyder det inte att kaninblandingen är bra för dem. (kaninblandningen innehåller cornflakes, johannesbröd, torkade ärter osv)
Som exempel
Protein 15,5 %
Fett 4 %
Aska 6 %
Fibrer 15 %
Kalcium 0,80 %
Många ser detta som helt ok värden på ett pellets och många här serverar pellets med liknande värden. Dett är dock inte pellets utan gnagarblandning. Varför är det ok om värdena ser ut så här på pellets men inte på gnagarblandning. Ingredienserna är i princip det samma.
#40 Det är inte okej på vilket av det än är.
Vet dock inte vad mitt foder har. har inte påsen kvar.
#41 Ändå går majoriteten av alla kaniner på just ungefär dessa värden och ägarna säger att det fungerar bra för djuren mår bra.
Det foder som du själv ger (om jag inte minst helt fel så var det svenska foder kanin och marsvin har dessa värden.
protein 14,5
fett 4,9
fibrer 11,4
På vilket sätt är det bättre än gnagarblandningen?
#42 var precis vad jag tänkte komma till… :)
#43 Ja fast större påse :)
#45 Så på vilket sätt är ditt foder ett bra foder som är bättre än tex den gnagarblandning som jag skrev upp värdena från?
#47 det är verkligen katastrofalt. Det är till och med värre än det foder som TS ger.
#45 - Mitt foder har högre värden, högre fibervärde som är väldigt bra. Cuni Complete innehåller tillskillnad från svenskt foder sk långa fibrer. Vilket är bättre än krossade som det är i nästan alla svenska foder.
ÅHHH Varför ska det vara så svårt att hitta ett bra men prisvänligt foder?? 
För nu vet jag inte alls hur jag ska få ihop detta….
// Anka
#48 Nej det är inte värre.
Jag har själv testat carrier = katastrof :/
#47 Säker på att det är djur&naturs och inte carries?
#51 Ja värdena som står i #47 är från svenskafoders kanin och marsvin.
Jupp, det är ett sånt S med … sädesstrån i som på svenskt foder på framsidan ju…
Och bilderna låg brevidvarandra i en beskrivning av svenskt foders djur&natur kanin och marsvin
#51 - Det är djur&naturs..
Alltså… Är Djur&Naturs samma som Svenska Foders Kanin&Marsvinspellets? *förvirrad…*
// Anka
#55 ja
Vart får man tag på Oxbow?
// Anka
#57 Gnagarboden har.
#57 - Det finns på zoomarknad.se
#57 gnagarboden
http://webshop.gnagarboden.se/bunny-basic-t-p-383-c-203.aspx
Tack!
// Anka
Jag har testat ett foder som är ungefär i klass med Oxbow, Selective. 200:- för 2kg och fiberhalt på 20 eller 22%. Urkasst säger jag bara! Mina såg ut som skelett efter detta. Blev att gå tillbaka till Svenska foders Djur & Natur. Så man kan inte säga att kaninen måste ha ett foder med hög fiberhalt. Alla kan inte äta det. Kaninerna älskade det, men vad gör det när man känner varenda ben i kroppen? Dessutom hänger allt på höt. Tycker snarare, kan man inte köpa ett bra hö, varför ha kaniner då? Om man nu ska tracka ner på fodret. Hade fodret varit basföda, då förstår jag att man kan tracka ner på foder som mitt, men nu är det inte det. Köp ett bra foder, och du kan köpa ett foder som mitt. Mina har tom lite extra hull iom att de inte sprungit och tävlat allt för mycket den senaste tiden. Men på sommaren då ska ni se de! Ursnygga:) Jag har sett Ankans kaniner och de är urfina i hullet! Iaf den jag sett. Bara för att man inte sitter med miljoner så är man ingen dålig ägare? Hur sjutton ska en människa med 80 kaniner ha råd med 200:-/mån för bara 1-3 kaniner?? Man ska inte bara kolla på innehållsförteckning. Som med människor. Vissa behöver mer av något medan en annan knappt kan äta det utan att hålla på att rulla fram. Ingen ger ju gnagarblandning. Men som sagt, hö är basföda och ge ett bra hö och sen kan man ge i princip vilket foder som helst, utom gnagarblandning.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Mycket bra formulerat där Emma :D (y
#62 Håller med.
Sen måste jag ju bara få undra… Är inte kaninens näringsbehov uträknat efter de som bara ger pellets, i tex USA? Svenska kaniners kost innehåller ju väldigt mycket växttråd iom att de äter mest hö, kanske pelletsinnehållet borde se annorlunda ut här?
Jag kan bara inte få ihop att man ska ge 90% hö, och ett foder som är mest hö… Då kan ju kaninerna lika gärna äta bara hö?
#64 Ja, precis! Sen 200:- för 2kg hö känns lite dyrt.. Köper man hellre 5-10 höbalar istället.. Sen klarar inte mina sig bara på hö utan måste ha pellets för att bygga muskler och bli snygga. Hur snyggt är det med en kanin som är helt smal och inte har muskler, som tävlar hoppning? Det är som att se en överviktig häst eller hund eller en som man ser revbenen på. Vem hade inte reagerat då? Nej, mina äter bra med hö och sen olika mängd pellets. Beror på hur lätt de lägger på sig. Det funkar för mig ock ingen kommer få mig att ändra kaninernas kost till ett dyrt pellets bara för att man ska tro att de mår bättre av det. För det gör de inte. De mår riktigt dåligt av det. Man kan lura människor till vad som helst. Men jag är inte lättlurad:) dyrast är inte alltid bäst. Det finns kaniner som klarar sig på bara hö och grönsaker men mina magrar av efter ett tag. Jag testade i ca 3 mån och det kändes som om musklerna försvann. 2 av kaninerna fick 2msk foder för annars hade se magrat av rejält. Det går ju men jag vill ha lite att ta i iaf. Inte överdrivet feta men vill inte känna ryggraden även om det är lite man känner.
Mvh Emma
#64 och #65 Håller med er båda! Basfödan är ju hö, pelletsen är ju bara ett komplement.
#65 - Dock reagerar ju alla kaniner olika på olika sorters pellets. Bara för att dina kaniner mådde riktigt dåligt av Oxbow, betyder det inte att alla gör det. Min kanin får Cuni Complete som är likt Oxbow, han mår toppen och är inte det minsta smal.
#64, #65, #66 Håller med!
// Anka
Frida, Vad finns det för foder på granngården?
Suskiv kan du ge ett exempel på pellets som innehåller bra näring grejer?
#65 Toppenbra :)
Hur ska vi veta vad som är bra för kaninerna egentligen? Finns ju iprincip inga säkra källor.
Som sagt har jag sett massor av kaniner som gått på en del kaninblandning varje dag och de mår absolut finfint, vad jag kan se och känna. Så att "se" hur kaninen mår kanske är något osäkert? Annars så känns det inte som att kaninblanding är någon big deal med tanke på hur många kaniner jag har sett som ätit det och varit fina utställningskaniner som sett lyckliga ut.
Jag håller med er allihopa om att man måste anpassa, om kaninen behöver mer fett så ska den såklart få det.
Men vi tänker inte dyrast är bäst som ni verkar tro, vi kollar värden och letar höga fiberhalter och försöker anpassa oss till rekomendationerna som jag intr tror är gjorda för en kanin som går på bara pellets.
Finns dessutom allt för många som tror att de har ett bra hö för att det står så på påsen, men i själva verket är höet väldigt tunnt. Därför känns en låg fiberhalt kanske som något att undvika för de flesta som inte är 100 på att deras hö har långa bra fibrer.
I vårt svenska pellets finns så mycket onödiga grejer, tyskland har ofta mycket bättre grejer.
Pellets ska vara ett tillskott på bra näringsämnen och om sen resten av pelletsen är pressat hö så är väl det ingen fara med det? Tvärt om så tvingar man ju kaninen att få i sig mer fibrer, vilket är vad kaninen är byggd för att äta, samtidigt som den får i sig fett, proteiner och annat sånt.
#71 - Bra sagt! :)
#71 Men hur vet man då att kaninen mår bättre på t.ex Oxbow? Borde inte det vara samma sak?
// Anka
#73 Det är såklart svårt. Men om man kollar på den enda fakta som finns med procentsatser och om man tänker på vad kaninen äter i naturen så stämmer de rätt bra ihop.
Så egentligen vet ingen av oss vad som är bäst, eller hur våra kaniner mår.
Jag säger inte att man kan se eller veta att kaninen mår bättre av Oxbow eller Cuni, bara att de är bättre anpassade till vad kaninen ska äta, och att det inte är så dyrt. Dessutom har man en liten fiberförsäkring i dessa två, om man har dåligt hö dvs, även om ett pellets aldrig kan ersätta ett hö.
Som sagt vet väl egentligen ingen av oss vad som faktiskt är bäst, eller hur våra kaniner verkligen mår, innuti. Men jag tänker försöka hålla mig till sådant jag hör från alla håll, kaniner behöver långa fibrer.
#74 Tror inte en kanin som mår dåligt på insidan lever länge eller är pigg osv.
En människa som äter fel osv mår inte bra på insidan och är inte lika aktiv osv, dem tror att dem är det iregel men det är pga sockerkicken
#75 I sånna fall verkar det som man kan ge dem vad som helst i pellets så länge de inte är smala? Bristsjukdommar kan komma smygande.
Och i sånna fall så kan man ge kaniner kaninblanding utan problem varje dag.
mitt hö verkar vara dåligt, mitt pellets är oxå dåligt och jag kan inte köpa bytt pellets tills nästa vecka då mina föräldrArs jobba peng är lite sena, ska jag ge liiite pellets, många grönsker o lite hö men hö kan jag köpa över imon eller imon då det inte kostar mycket!
#77 Nej minska inte pelletsen eftersom du inte har bra hö :)
# 77 Satsa på bra hö först och främst, det ska ju vara 90 % av kaninens foder. Tänk på att inte ge för mycket grönsaker som kaninen inte är van vid det ;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
79# min kanin är mycket van vid grönsaker sen han var 7 veckor
Fodret heter SvenskaFoder Kanin&Marsvin. Inget annat. Djur och Natur heter butiken som saluför Svenskafoders produkter blandannat.
Bilden #47 la upp är gammal som gatan och stämmer inte alls. Svenskafoder är en av få tillverkare som uppdaterar sina näringsvärden på påsen på varje batch som tillverkas.
Lantmännen (Granngården) Tillverkar 2 märken, är nog den enda tillverkaren i Sverige som gör sitt foder endast för kanin. Då har du Rabbfor som är ett produktionsfoder.(Funkar mycket bra till uts Avel oxå) Och sen har du Stampe.
MVH John
#81 Vad är innehållet nu? :) *har inte säcken här inne och har släkt i stallet*
// Anka
Kan jag inte svara på just nu.
MVH John
#67 Jag har aldrig testat Oxbow. Har testat ett med ungefär lika stor mängd fibrer, som heter Selective. Detta kan du läsa i #62. Vissa får det att låta som att Oxbow är det som gäller och alla andra billiga foder är åt skogen. Försöker bara få de som kanske läser tråden och tar åt sig av era ord, att bara för att man har ett foder för 200-250:- för 25kg, så behöver det inte vara dåligt. Bara man ger ett bra hö. Istället för att köpa från djuraffären, köp från en bonde i närheten eller en gårdsbutik. Efter det så kan man ge ett lite billigare foder än 650:-. Det är väll ändå bättre att stanna på ett foder än att behöva byta månaden efter? Eller så passar maten kanske inte ens den kaninen? Visst kan man sälja säcken men lär ju inte få tillbaka alla pengarna. Om ni blir arbetslösa eller inte får arbete efter skolan, vad gör ni då? Ni lär knappast ha råd med ett så dyrt foder då. Tror knappast att era föräldrar betalar så mycket. Mina hade aldrig gjort det. Har ändå betalat i princip allt sedan jag var 12. Då blir ni ju en av de som "inte borde ha kaniner" eftersom ni får ha ett "dåligt foder". Man kan inte resonera på det sättet. Man är inte mindre värd som ägare för att man inte ger ett extremt dyrt foder. Man är snarare bättre om man ger ett bra hö. För efter det så kan man styra var som blir ett bra foder för sin kanin.
Mvh Emma
#81 Spela roll om man skriver djur&natur också, då brukar flera veta vad det är för foder.
Förlåt om jag "snor" tråden lite 
Jag använder mig av detta foder:
Råprotein 16,1 %
Råfett 3,0 %
Råaska 8,5 %
Råfiber 15 %
Calcium 1,2 %
Fosfor 0,64 %
Natrium 0,30 %
Tillsatser per kg:
E 672 Vitamin A 10000 I.U.
E673 Vitamin D3 1500 I.U.
Vitamin E 154 mg
E4 Kopparsulfat 8 mg
E324 Ethoxyquin 27 mg
E321 BHT 53 mg
Jag har inte så mycket kunskap ang foder,något som vet om detta är bra eller inte? :) Blandar även med Rabbit Royal till vissa av mina kaniner.
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#84 - Vissa billiga foder är faktiskt åt skogen. Men visst, om man har ett riktigt bra hö och kaninen äter mycket hö så kan man väl ha det.
Well, mina föräldrar betalar allt som har med Puff att göra, så jag är inte det minsta orolig att böhöva byta ut hans Cuni Complete när jag slutar skolan. De vet själva att det är just det fodret som han behöver. Och jag har aldrig sagt att man inte ska ha kaniner bara för att man har dåligt foder. Där har du tagit fel, för det tycker jag verkligen inte.
#87 Nu menade jag inte just dig, men som du kan läsa högre upp så står det 2ggr att om man inte har råd med ett dyrt foder så borde man inte ha kaniner.. Då tycker jag hellre att man lägger mer pengar på ett bra hö än ett dyrt foder som mest innehållet en massa hö. Jag lägger 47:- på en höbal och det är grova strån i det höt och mycket tuggmotstånd. Ingen har hitentills klagat på mina kaniner. Jag har snarare fått mycket beröm. Dessutom, om det hade varit farligt för kaninen så hade de knappaste levt i 4 år som de som varit här längst, gjort. Om man ger ett hö från tex ICA, då förstår jag ifall man måste ge Oxbow och dessa foder. Då får man det som kaninen behöver, men man måste ge en massa pinnar så att de slipar tänderna då detta höt inte gör det.
Mvh Emma
#88 Min första kanin levde som en pigg normalviktig och frisk kanin i fem år innan hon blev tagen av räven. Hon hade fri tillgång på gnagarblandning. Hade den fodersatsen varit dålig borde hon ju inte ja levt i fem år och mått bra.
#84 Jag är arbetslös, inga problem att köpa det bästa fodret jag kan hitta. Men så skaffar jag inte fler djur än vad jag har råd med.
#89 Det var ju ditt val. Nu ger ju ingen gnagarblandning så ingen har ett dåligt foder. Jag är också arbetslös och ger också det bästa fodret för mina kaniner. För de får ett toppenbra hö som gör att de inte behöver ett dyrt foder:) jag får 5 balar för 2kg av det dyra fodert. Dessutom funkar inte Oxbow och de andra foderna på alla kaniner så det behöver inte vara det bästa fodert för alla. Tycker inte det är speciellt bra att ha en kanin utan något fett på kroppen utan bara skelett. Men vissa kanske tycker det:) jag har hellre bra hull på mina kaniner:)
Mvh Emma
#90 - Somsagt bara för att dina kaninen blev smala av det fordret betyder det inte att alla blir det.
#90 Snälla, läs innan du skriver! Jag sa att det inte behöver funka på alla kaniner bara för att det funkar på era! Sa inget om att det inte funkar på någon? För det kan inte jag läsa. Då är jag blind..
Mvh Emma
Vill bara inflika att även mina kaniner blev smala när jag hade oxbow. Men som sagt, det är individuellt från kanin till kanin :)
#92 - "Tycker inte det är speciellt bra att ha en kanin utan något fett på kroppen utan bara skelett. Men vissa kanske tycker det"
Dt uppfattade jag som att du menade att alla kaniner blev smala av det fodret. Jag läser vad du skriver men man lkan uppfatta saker olika, eller hur?
Kan jag ge rr?
#86 Ger också det foderet till min kanin, fast det är uppblandat med lite torkade grönsaker, frukter, frön och liknande.
Min kanin älskar det, han håller ett bra hull och får en fin päls.
Jag är också nyfiken på vad ni säger om det, skriver hit innehållet eller vad man ska säga, igen.
Råprotein 16,1 %
Råfett 3,0 %
Råaska 8,5 %
Råfiber 15 %
Calcium 1,2 %
Fosfor 0,64 %
Natrium 0,30 %
Vad anser ni om detta här fodret?
(Förlåt om vi "snor" tråden, men känns "onödigt" att göra en likadan tråd när det redan finns en som många skriver i)
Jag kollade på gnagareboden.se och hittade rr vad sägs om denna då?
http://webshop.gnagarboden.se/rabbit-royale-p-235-c-203.aspx
#95 RR är superbra enligt mig iaf! :) Kaninerna älskar det och äter med stor aptit. Dessutom får dom jättebra hull och glansiga pälsar :) Så kör på det, och självklart fri tillgång till friskt och bra hö! :)
98# Okej! ska bara leta efter hö oxå nu!
#99 Fråga en bonde i närheten, dom har oftast bäst! :)
#94 Menade öht. Era klarar Oxbow, mina gör inte, era klarar inte vanligt foder, mina gör. Hur ska mina kunna prestera bra på banan om de ser ut som skelett. Hur ska de kunna hoppa 1,60 i längd, 50x80cm hinder och minst 60cm i höjd om de inte har det minsta fett på kroppen eller muskler? Tror inte en anorektisk människa presterar så bra när det gäller Motion. Har de tur så svimmar de under passet. Det kan hända ännu värre saker om de har otur.
Mvh Emma