Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1244 ggr
[My_Micke]
0

Argsint kanin!

Hejsan!

Jag fick Micke sommaren 2010 så han är ganska ung. Först var han en ganska Rädd kanin sen blev det bättre efter träning, men nu har han verkligen blivigt arg! Om jag lyfter honom och han börjar sprattla, när han vill ner, så kan det ibland sluta med att han biter mig… Inte hårt och länge bara jämt ett litet bett.

Vad ska jag göra för att han ska bli snällare och gilla mig mer?

Sist gång jag tränade honom till att bli vänligare hade jag honom på ett bort och lät honom nosa och när jag matade honom i hagen la jag den på backen och satte mig brevid. Jag gjorde även läxorna i hagen x)

Fler "tränings tips"? :D

Fridaaaa
0

Kastrerat honom? Kan ju vara något med hormonerna som spökar.

Se till att vara lugn. Och när du lyfter han: Ha hans tassar mot din kropp, tror han känner sig tryggare då, att ha något under tassarna:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[My_Micke]
0

Nej, jag har inte kastrerat honom. Han är ju ingen typ tävlingskanin eller utstälningskanin så jag trodde inte det va så viktigt. Jag ville i första taget lära honom att bli gosig innan jag skulle fundera på det.

Min kompis kanin är ungefär fyra år och inte kastrerad och den är hur mysig som helst men jag antar det kan vara heelt olika beroende på kanin… ^^

Ska försöka bära honom så! Glad

Fridaaaa
0

#2 Uställningskaniner brukar man inte kastrera eftersom dem brukar vara i Avel :)

Ja kaniner är så olika. Mina 2 hanar är inte kastrerade heller och supermysiga. Men hade en hane för många år sedan som skvätte en massa osv vilket ju inte gick att ha :) Dock aldrig aggresiv.

[My_Micke]
0

#3: Tror du jag kan börja klickerträna honom? :)

[My_Micke]
0

PS: vad kostar en klicker? :)

Fridaaaa
0

#4 Ja det tror jag nog :) Finns dem som klickertränar och berömmer bra beteende osv på det sättet :)

svartkanin
0

Jag tycker inte att du ska kastrera han, utan försöka få honom att lita på dig.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[My_Micke]
0

7# Ja, det tycker jag med! :)

[My_Micke]
0

6# Okej, jag ska spara till en klicker! :) Är de dyra? För det är väl bara en plastskiva i en plastlåda som man böjer fram och tillbaka så den klickar..? :)

Fridaaaa
0

#7 Skrev inte att han skulle det heller, frågade bara om han var det ;)

#9 Nej inte dyra, 10-50 kr beroende på märke osv :)

[My_Micke]
0

#10: Okej, då behöver jag inte spara! :D Ska gå och köpa idag! :D