Äter inte pellets :-S
Hej!
Nu när det är kallt vill man ju ge kaninen mycket mat så den får mycket vinterpäls. Jag har gett Micke "lyx-mat" (fröblandning) nu över vintern, men det skulle jag nog inte gjort…
Nu äter Micke inte sin vanliga pellets. Jag har testat att blanda ner lite i lyx-maten för att kolla men sen dagen efter ligger bara pelletsen kvar… Micke är absolut inte tjock (nästan tvärtom….) men jag vill ändå kunna ge honom pellets till sommaren.
För lyx-maten är ju för det första myyycket dyrare och för det andra vill jag inte att han ska bli kräsen för då är det kört! :-S
du kan inte ge kaninen mat så att den får vinterpäls, det får den automatiskt om du har den ute.
Fröblandningen hoppas jag inte är gnagarblandning, för det ska du absolut inte ge till kaninen!!!
Pellets är den enda maten de ska ha förrutom tillgång till hö hela tiden.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Det får inte mer vinterpäls för att den får mer mat?! hehe :=D Och kaniner har redan fått sin vinterpäls för länge sedan :)
Testa att sätt in bara pelletsen och höet såklart, så lär han äta det om han blir hungrig :) Han testar dig för att se man får det andra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Precis som #2 skriver, så testar han dig för att se om han kan få den goda pelletsen. Om du ger den vanliga pelletsen, så kommer han äta den när han blir hungrig :) Din tanke med fröblandningen var god, men tyvärr är sk gnagarblandningar inte alls bra för kaninen, så det bör man undvika, vill man ge blandnin så är rabbit royal ett bra alternativ. Vinterpälsen får kaninerna ändå, lycka till! :)
Oj! Vad händer om man ger gnagarblandning till kanin då!? :o Kan det vara dödligt farligt eller bara dåligt för hälsan?? Men det är inte det jag har till Micke men det vore bra at veta så man ser upp…
Den maten jag ger till Micke är till både kanin och marsvin, är det farligt? Den är från märket Dogman.
PS: det var en kompis som sa att den får mer vinterpäls om man ger den lite mer mat x)
Gnargarblandning är som godis. Du kan ju tänka dig själv hur du skulle må ifall du år godis istället för mat.
Inga bra vitaminer eller andra nödvändiga ämnen utan bara fett & socker.
Det kan bli farligt i längden, men har du inte gett så länge så är det ingen fara.
Dogman är inte bra alls. Köp t.ex. Djur&Naturs kanin och marsvins pellets, eller bra men lite dyrare alternativ som Edel, Rabbit Royal eller selctive.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#6: Okey, tack! Jag ska sluta med den… Usch nu får jag så dåligt samvete för att jag har gett honom det…
Jag ska gå ut och hälla ut det GENAST! Skatorna kan få skiten…
Jag skulle starkt rekommendera att du köper Cuni Complete till din kanin. Ett toppen foder med utmärkta värden! :) Kostar lite mer än de som #6 sa, men det har somsagt något bättre värden och min kanin älskar det iallafall. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#7; Man kan aldrig veta allt! :)
Jag gav också sådant till mina första kaniner.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#7 Fel gör vi alla, huvudsaken är att man lär sig av sina misstag och gör bättre nästa gång.
Och precis som #8 säger spå rekommenderar även jag Cuni Complete eller Oxbow bunny basic. Det är två foder med bra värden.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#9 & 10#: Tack, det stöttar! :)
Jag har märkt att han har varit ganska trött ofta och ibland jättepigg! (Precis som människor kan bli om de äter godis)
Nu har han i alla fall sin vanliga pellets (även om han kräset snäser åt den) ;)
Dogman är verkligen inte bra, varkens till kanin eller marsvin :)
#5 stämmer dock inte ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.