Är detta sant ?
Blev lite fundersam då jag såg en Dvärgvädur Rex i någons galleri på sidan stallet.se , och den hade inget hår på huvudet .
Ungen sägs vara 9-12 veckor , och hon som köpt kaninen har skrivit såhär ..
"Mycket liten är han än.. Han har inte fått päls på huvdet än för han har precis fällt av den" .
Sedan skrev jag en kommentar att jag tror inte att det är vanligt , men jag kan ha fel ? Då fick jag svaret
"Men det är när dom får bra huvuden, pälls mm som det kan hända att dom fäller av sin päls vid den tiden" ..
Är detta sant eller är det någonting uppfödaren har sagt bara ?
Dvvrexar brukar fälla bort lite "bebispäls" vid den tiden och då kan de bli lite skalliga överallt men det växer ut igen. Har inget att göra med hur bra/fin ungen kommer bli som vuxen. :)
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
wtf? ja dom brukar inte ha päls fören dom är några dagar men om den inte har nån päls och öppna blnda ögon är den max factor ……. väldigt konstigt
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
kan du skicka länk …………. men jag kom på precis att det var rex har alldrig haft en sån så jag vet inte mycke om dem
#1 Ja , okej , då vet jag det . ^^
#2 Vad är det du snackar om , om jag får lov att fråga ? O.o'
4#
jag trodde du menade dvärgvädur inte dvärgvädur rex och dvärgvädur brukar få päls på hela kroppen efter några dagar
och max factor e en typ sjukdom som kaniner föds med som är väldigt ovanlig och ungarna föds nakna och kan inte få päls och blinda uppna ögon som dom inte kommer nånsin s med dom ungarna avlivar man direkt
#5 Det gäller alla kaninungar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej :)
#4 Max Factor är inte en sjukdom utan en missbildning.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Som sagt rexar kan fälla pälsen och bli skalliga under en period, inte helt ovanligt eller konstigt.
Här står en del om det http://www.blabarets-kaniner.se/24471963
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#5 Max Factor ungar får päls, men dom får inte särskilt mycket täckhår. Dom får mest kort ullhår, ser väldigt konstiga ut. Bebispäls hela livet typ. Det är dock humanast att avliva dom när dom är nyfödda, de får oftast ögonproblem eftersom dom föds med öppna ögon, och nedsatt bakbensfunktion.
Det är en ärftlig missbildning, enkel recessiv. Hitills bara dykt upp hos hermeliner.
Men angående skalliga rexar, det kan hända och det verkar bli allt vanligare. De får full päls senare i livet. Det finns även en nakenkaninmutation som ger "skinny"-kaniner.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Min dvv rex hona som jag köpte hos uppföddare, hon är ca 4 månader nu.kpt hos uppföddare,när hon föddes tog de ca 8 veckor innan hon hade päls överallt. men det är inget fel på henne för de?
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken