King äter inte hö
Jag har i nästan hela mitt kaninägarliv varit felskolad när det gäller foder. Uppfödare har sagt till mig att när kaninen blir äldre och itne längre ska ställas ut så kan du ge den dubbelt så mycket mat som innan.
Dessutom bor King (min dv hane) på en fritidsgård med massor av kaniner, och man antar ju som barn att personalen har koll. Men det hade de tydligen inte riktigt, för alla kaninerna där går på en andel kaninblandning vare dag.
Inte för att jag märkt några direkta negativa effekter av detta, de flesta mår prima och äter massor med hö. Dock tror jag på er när 99% av er säger att kaninblandning är dåligt, så jag och en kompis har sett till att det ska bort snarast.
Nå, till problemet.
King har levt på 2dl av en blaning på korn, havrekross, kaninblanding och fårpellets. Jag vet, inte mycket där, inget, som stämmer.
I sommras kom problemen, han fick tandfel. I höstas började jag läsa på mer om foder och tog långsamt ner honom i matmängd och bytte till bara pellets. Nu går han på 0,5 dl pellets.
Under åren med massa mat tappade han apptiten för hö. Den har inte kommit tillbaka, trots att han gått på 0,5 dl ett bra tag nu.
Vad ska jag göra? Testat att byta hö, men inget hjälper.
Ge honom endast hö och ingenting annat. Se till att höet är fräscht, inbjudande och abspolut inte nertrampat eller illaluktande. Då kommer han till salu börja äta höet när han blir hungrig.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Du kan också testa att ånga höet, dvs lägg det i ett durkslag över en hink med kokande vatten några minuter, då blir höet mer välsmakande. Du kan också testa att blanda lite rivna morötter i det ångade höet, när kaninen så äter moroten slinker det ned lite hö. Det funkade för mig. Och var lite hård. Servera den här höblandningen när du vet att kaninen är hungrig.