Pellts, Bunny Basic T
Kompletteringsfoder, till kaninens basföda som alltid ska bestå av fri tillgång på hö och vatten.
Bunny Basic T (Timotej) är ett timotejhöbaserat pelletsfoder framställd för att möta de kostbehov kaniner har.
Kaniner behöver foder med mycket fibrer för att deras tarmsystem ska fungera som det ska.
OBS! Kaniner och andra gräsätare (marsvin och chinchilla) ska alltid ha fri tillgång till hö och vatten.
Rekommenderad fodergiva för normalviktiga kaniner (av tillverkaren):
Kanin 0,5 - 1,8kg: 0,3dl/dag
Kanin 1,8 - 3kg: 0,8dl/dag
Kanin 3,0 - 4,5g: 1,2dl/dag
Finns i storlekar:
2,268 kg
4,536 kg
22 kg (beställningsvara. Leveranstiden kan därför bli något längre, ca 7-14 dag)
Huvudingredienser:
Timotejhö (= fibrer)
Soyaprodukter (= fibrer, protein och hälsosamt fett)
Vete (= kolhydrater och energi)
Näringsvärde:
Fibrer min 22-25%
Protein min 14%
Fett min 1,5%
Kalcium 0,35 - 0,8%
Fosfor min 0,25%
Salt 0,50-1%
Koppar min 30ppm
Vitamin A IU/KG 19.000
E-vitamin IU/KG 190
Vitamin D IU/KG 900
Tycker att detta pelltset verkar väldigt bra, om man kollar på %en av olika saker. Dessutom gillar jag att de förklarar att pellets är kompleteringsfoder i början av infon…
Vad tror ni?
DEt är det bästa fodret på den svenska marknaden.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Tror också det… Hittar inget bättre. Dessutom är det billigare än tex Cuni Pro som ska vara så bra, men som inte är lika bra som Bunny Basic T…
Det är bra i procenten, men om du kollar ingredienserna så är det samma "skit" som i alla pellets. Spannmålsrester, soya (som kan vara GMO), sockerbiprodukter och grusmineraler för att kompensera att ingredienserna är näringsfattiga.
Soya och vete är inget kaniner behöver! Men de är billiga…
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag blev "kär" i fodret i teorin, men funkar inte alls till min franska vädur, alldeles för magert trots väldigt bra hö som bas.
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
#3 vilket pellets tycker du är bäst då? eller kör du på bara hö?
#5 Jag använder inte vanliga pellets =). Men jag ger kraftfoder, egen blandning av olika torkade växtdelar (blad, blommor, rötter, bark). Det liknar Agrobs Pre Alpin Lepo Flowers, men är lite tweakat för att passa mina djurs behov. Bland annat så ger jag melassfria lusernpellets för att få till det där extra proteinet som utställningskaniner behöver, och solrosfrön till växande och diande för högre fetthalt.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#4 Ja, det är för magert för stora köttraser som Fransk Vädur. De sätter inte muskler som de ska om de inte för ett foder med mer kalorier och protein :). Samma gäller egentligen för alla kaniner som ska tävlas (utställning eller hoppning), de behöver ett kraftigare foder.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#7 Jo, precis.
Kan tänka mig att det funkar bättre för väldigt lättfödda raser som lever ett mer stilla liv. Min är ju frigående innekanin och rör sig massor plus att hon är en jätteras, gillar inte att säga köttras eftersom min kanin är en familjemedlem.
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
Jag skulle i så fall ha det till 4 pensionerade dvärgkaniner. En hermelin och 3 dvärgvädurar.
Jag tycker absolut att du ska testa det, värdena är ju riktigt bra. Du kan ju alltid testa att köpa en mindre påse först, och se hur dina kaniner "reagerar" på det. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.