Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1984 ggr
Viccan92
0

Behöver akut hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver svar så fort som möjligt.

Nu är det så att äldsta kaninen här hemma har varit hängig länge. Han heter Stampe och är minst sex år. Jag fick honom i present i februari. Jag har "ägt" honom länge men har inte inte fått ta hem honom men då fick jag plats. Han mådde jättebra i somras och sprang omkring och busade. Men nu under senare hösten och nu vintern har han blivit väldigt hängig. Har sett att han har haft typ var ögonen så därför har han svårt att se. Han kisar.

Så idag tog jag in honom för vägning och tvätta bort varet. När skulle hämta honom så satt han ute och skakade vilket han även gjorde i famnen. Han vägde 1540kg och när jag tog bort varet vid ögonen så blödde det väldigt lite.

Sen så satte jag ut honom i buren igen och liksom välte han. Bakdelen vara hamnade på sne. Jag lyfte upp bakbenen men då välte han igen. Lyfte igen och då funkade det. Jag sprang och hämtade en stor hög med halm och gjorde ett litet bo vid honom. Då vände han sig om så bakbenen verkade funka igen.

Vad borde jag göra. Jag vågar inte ta honom till veten. Var där i somras med honom och var knappt att han fixade det så nu när han är ännu dåligare kommer aldrig att funka. Dessutom har jag inte råd för var nyss där med katten. Behöver som ni hör tips? akut.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Lolly
0

Ger han massa kärlek m.m.

SjögårdensKanin
0

Jag skulle åka till en vetrinär och kolla hur gammal han är och kolla om han lider och om han gör det skulle iallafall jag ta det svåra beslutet att avliva……..Men behöver inte alls vara nåt sånt men ha  åtanke att han är gammal:)

Mvh Jennifer- Tasstorps Lejonhuvade och Gullibos dvärghamstrar

Lolly
0

.

Viccan92
0

#1 Han får redan massa kärlek men jag tror inte att det hjälper i detta fallet.

#2 Tror inte att han klarar en resa till veten. Har mina funderingar på att låta pappa avliva honom till helgen om det inte blivit bättre. Han har fått mat med mycket fett den närmaste veckan men vikten verkar inte bli bättre än då. Iaf inte när jag lyfter honom.

SjögårdensKanin
0

Okej låter om om det är ålder! Har du sett några sår eller förändringar i beteende osv? Skulle iallfall ge honom varenda ledig timme du har till honom så länge hannu lever:/ Beklagar sorgen….<3

Fridaaaa
0

#2 Det är svårt att se hur gammal en kanin är. Och att hitta en kaninkunnig veterinär som är duktig är svårt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
1

#5 Förutom att han är hängig så är det inget annat. Sen så är ju hörseln lite skrall men det hör väl till åldern och så har han varit sen jag fick honom. Han var den piggaste av alla i somras. Han sprang efter hunden och ville leka med honom. Han blev pappa för bara någon månad sedan.

#6 I blekinge med. Nej tror det är svårt. Måste ju fixa Tintins tassar med. Jag har liksom inte råd med både och.

Ev så ska jag få ta in honom. Kanske med värme och ännu mer kärlek och tillsyn kan det blir bättre. Fast jag få betala för det. Jag måste flytta upp och sova i min säng. Min hund och min relation får lida men kanske att det hjälper.

Fridaaaa
0

#7 Precis, jättesvårt. Skulle vara nättraby i så fall.

Viccan92
0

#8 40min med bil. Sen är det ingen som vill köra så det blir 80min med buss minst. Nja han får väl en hjärtattack halvvägs ungefär om inte tidigare. Men annars är dem snälla. Det var där jag var med honom i somras. Sen ska Tintin och fixa tassarna med. Får nog se om man kan ta ett litet lån i såna fall.

Fridaaaa
0

#9 tar det verkligen så lång tid?! Jag menar det tar ca 45 min från vårat? :)
Ja antagligen nu när han är gammal :/ Hmm hoppas det löser sig!

Viccan92
0

#10 Jo tyvärr. Ingen av mina föräldrar bryr. Jag har sagt länge att han är hängig och nu undrar mamma om han sjuk. Och behöver Tintin till hundfrisör med tassarna han haltar väl inte. Jag är totalt vansinnig.

Fridaaaa
0

#11 Förstår dig! Hmm otur att jag bor på fel sida hehe :)

Viccan92
0

#12 Jo synd det. Ska ju få hem herrsällskap men det är först till helgen så han kan ju tyvärr inte köra mig. Han har erbjudit sig att skaffa större lägenhet så att jag och hela gänget djur kan flytta in hos honom. I Stockholm bara. Suck att det ska vara så långt.

Denna kommentar har tagits bort.
Viccan92
0

Imorse när jag gick ut till Stampe så kunde han inte längre resa sig upp. Det tog ett tag att få ut pappa för att kunna avliva honom. Men när jag väl lyfte ut Stampe till pappa så förstod han. Annars ville pappa låta honom självdö. Inte så snällt tycker jag. Men nu springer Stampe på de gröna ängarna tillsammans med sin dotter.

SjögårdensKanin
0

Jag beklagar….R.I.P stampe vila i frid:'(

Fridaaaa
0

#15 Vila i frid, Stampe!

Cameliont
0

Vila i frid Stampe.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

[Jölia]
0

Vila i frid Stampe ♥

Trollas
0

Vila i frid stampe <3

Beklagar sorgen :'( <3

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

Viccan92
0

Tack allihopp. Det känns skönt att veta att iaf någon bryr sig.

tokmaja78
0

Usch.. Min äldste heter stampe.. Han är ju våran "gårdskatt" som skuttar löst ute han är de käraste jag har! Alltså bävar för den dagen han inte finns mer.. I somras när han blev sjuk vågade jag knappt andas och när veterinären sa att han skulle bli frisk så bröt jag i hop av lättnad o grät! Hm.. Vilken uppfödare man är, vet inte om de är en bra eller dålig egenskap!? ;-) Som sagt bävar för den dagen jag måste ta ett sånt hemskt beslut..

Lillhems Kaniner
1

Känner mej som en kärring nu men om man inte har råd att åka till veterinären med en kanin som uppenbarligen var dödssjuk, då får man se till att den slipper lida. Äger man ett djur eller föder upp ett djur ska man kunna avsluta det när det behövs, jag klarar inte av det själv men har folk som hjälper mej.

Till alla som (ingen specifik) som skriver hjälp min kanin är konstig, slö osv, en kanin visar inte att den är sjuk eftersom den är ett bytesdjur! Det spelar ingen roll om kaninen som slutat äta eller vad det nu kan vara men ändå är pigg, den får helt enkelt inte visa sej svag, när den väl gör det så är den riktigt sjuk!

Hanna
0

Vila i frid Stampe ♥

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

tokmaja78
0

#23 håller med till fullo!!!

[Nikodemus]
0

vila i frid stampe

[EllenAlicia]
0

:( R.I.P ):

Viccan92
3

#23 Han hade bara varit hängig ett tag. Dessutom så blev han så pigg när jag väl kom och släppte jag ut honom så hoppade han omkring som vilken kanin som helst. Så det var bara den kvällen som han tillslut visade att ja det var något fel. Sen avlivade vi ju honom morgonen efter. Det är min pappa som hjälper mig att avliva. Jag klarar inte av det själv. Kan ju inte ens sätta en mask på en krop för att den vrider ju sig när man spetsar den. Nej fy vad hemskt.

Lillhems Kaniner
0

#28 Ja fatta som den hade varit dålig längre, men bra att han slippa lida mer! :

[Jenny84]
0

#29 ja det står ju länge..