Solrosfrön?
Jag har sett att en del ger sina kaniner solrosfrön och det kan jag förstå. Jag har rätt mycket harar omkring mig och varje natt sitter de under fågelbordet och frossar i just frön. Det verkar behövas vintertid, iallafall för just harar.
Men det jag är nyfiken på är om ni ger oskalade eller skalade?
Kan inte förstå varför man ger mat som inte förbättrar kaninens hälsa på något plan, mer än att det kanske är gott? Solrosfröns fett är alldeles för fett, och kan ge kaninerna dålig hälsa, som i sin tur kan leda till tidig död.
Självklart tycker dem det är gott, men är det nyttigt? Knappast! Det är som att fodra sina barn med choklad för att dem gillar det. Säger väll ganska mycket..
Frön, nötter och andra feta saker är fågelmat. Punkt.
Vet att min kompis gav sin kanin solrosfrön med skal på när vi var små. Då fick den lite att pyssla med. :)
#1 - I små mängder tycker jag absolut inte att det är någon fara. Harar äter ju frön. Bara man inte ger i för stor mängd och inte allt för ofta.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#1 Fast nu var det väl inte det jag frågade? Sedan kan man väl tycka vad man vill om saken i övrigt.
#2 Okej. Det var det jag också tänkte att nog måste de väl kunna få upp skalet när hararna uppenbarligen får det :)
Solrosfrön är ett bra tillskott.
Det är rikt på fett och protein och E-vitamin (utmärkt för de som behöver gå upp i vikt, fäller etc).
Men man ska givetvis inte ge kaninen en halv deciliter om dagen, några få solrosfrön till en halv dec av sitt övriga kraftfoder räcker.
Själv ger jag solrosfrön till de som växer, diar eller behöver gå upp i vikt. Jag har ett foder som annars är väldigt lågt i fett (ca 2,5%) och det är för lågt för en del faser i kaninens liv. Sen så kan man ju tänka på att jag har utställningskaniner, de ska vara i lite "överhull" för att gå bra på tävling (men får inte ha hakpåse).
Jag ger oskalade, de innehåller mer fibrer och är billigare.
Att hararna gärna äter fröna beror på att djur har en tendens att alltid äta det kaloririkaste dom kan hitta :). Då får man ju i sig mer energi för mindre ansträngning, och det är viktigt om man vill överleva ;).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag ger min ena kanin några solrosfrön om dagen för att hon har svårt att hålla hullet, men nu har hon fått upp ganska bra hull så jag ska nog ta en paus med det ett tag nu.
Jag ger inte eftersom dem är så feta.
Visst har man en jättemager kanin kan det behövas som tillskott men inte annars.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om ni nu har kaniner som är så magra så att ni ger det mest ohälsosamma ni kan hitta åt en kanin, så varsegoda. Kaninen kanske går upp, men ta en titt på hur den ser ut innuti oxå.
Byt pellets? Om inte kaninen håller hullet, så kan ni byta till ett foder med mera nyttigt fett. Öka fodergivan? Kaninen kanske äter för lite.
#4 Och vem har sagt till dig att solrosfrön är ett bra tillskott? Och vad grundar du det på?
Haha, snacka om att det är rikt på fett. Det innehåller nästan bara fett. Aja, då kanske man ska börja ge choklad och chips till kaninen, för det kan ju mycket väl vara ett bra tillskott, eller..?
Anledningen är för att min kanin har väldigt hög ämnesomsättningen, och har alltid haft, hon har haft flera olika fodersorter. Visst, det är inte speciellt nyttigt, men jag vill inte att hon ska frysa ihjäl under vintern.
#7 du verkar fortfarande tro att man bara ger solrosfrön. Om man annars har ett bra foder men vissa kaniner faller ur det under speciella tillfällen i livet varför ska man då byta foder när man helt enkelt kan få upp fetthalten på sitt foder med några solrosfrön.
Men om du nu är så dålig med solrosfrön vad ska man istället blanda i sitt foder om kaninen som tex dräktig faller ur.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag kan ge kaninerna solrosfrön som godis då och då.
Och då pratar jag om ca 3-4 frön…
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#7 Det är skillnad på fett och fett serru… Solrosfrön skulle jag säga innehåller bra fetter så som omega 6 medan choklad och chips innehåller dåliga fetter (och socker i choklad). Så att ge sin kanin 5 solrosfrön för att den behöver bli bättre i hullet är helt okej enligt mig. Det kanske inte är det "nyttigaste" man kan ge men det är ett bra tillskott om man vill se till att kaninen får i sig de fetter den behöver i rimliga mängder.
#7 - Ingen har sagt att DU måste ge dina kaniner solrosfrön. Du kan väl låta dem som ger det vara. Det är deras kaniner och deras val, inte dina. Du vet ingenting om deras kaniner. Som #8 sa har hennes kanin väldigt hög ämnesomsättning och behöver därför mer fett. Det har min kanin också och han får någon jordnöt då och då. Min kompis gav somdagt sin kanin solrosfrön, den tog inte alls skada av det och levde tills den blev tio år.
Choklad och chips är helt annorlunda, det innehåller socker och salt, du bara överdriver.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#7 Finns både bra och dåliga fetter. Chips & choklad = dåliga fetter
#12 Har jag påstått det?
Jaja, jag kommer iallafall aldrig ge mina något sådant. Jag håller mig till foder som mina kaniner mår bra av. 
#14 Låter du själv bli allt dåligt? som godis, läsk, pizza mm?
#15 Nej, med det är ju jag själv som väljer att äta det, och är medveten om vad det innehåller. Lite skillnad ifrån kaniner 
#14 - Jag har inte sagt att du har påstått det.
Well, ingen tvingar dig och du får tycka att kaniner mår dåligt av det om du vill.
#16 Jo men att ge kanin t.ex solros frön för att dem kanske behöver det eller som godis är ju inte fel? Så länge man inte ger det alltid.
Tack till er som svarat. Då vet jag att hararna inte tar skada av att äta det och inte heller min kanin om han råkar få i sig något på en promenad.
#7 - solrosfrön är i allra högsta grad nyttigt fett. För både folk och fä. De har en bra sammansättning och är dessutom helt obehandlade. Ta en titt på ditt kraftfoder. Var tror du att fettet kommer ifrån? Spannmål och varmpressad (kanske till och med kemiskt extraherad) soya-olja.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#20 bra skrivet!
Mina får solrosfrön och diverse frön/nötter ca 2 ggr i veckan men i liten mängd. Min hona kan få solrosfrön lite oftare men hon är otroligt mager och jag kämpar fortfarande med hennes vikt. Sen är inte solrosfrön det ända hon får för vikten, såklart, men det är ett rba komplement i små mängder för att förbättra päls och hull vid behov :)
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns