Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2386 ggr
hobbymupp
0

Pelletskostnad

Gör en liten undersökning så det vore guld värt om ni ville svara på dessa frågorna.

1. Vad använder ni för pellets?

2. Hur mycket blir månadskostnaden för ditt pellets?

3. Hur många kaniner har du och vilka raser/vilken ras?

Tack på förhand! :)

Fridaaaa
0

1. Svenskt foder: djurochnatur kanin&marsvin
2. 163 kr/månad pellets, och 20-40 kr hö
3. Har 5 kaniner: 4 dvärgkaniner och 1 jättekanin. Dock äter inte han så mycket hö :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bamse 08
0

1. Pretty Pets

2. 99 kr/månaden

3. 1 kanin, dvägvädur.

What doesn't kill you makes you stronger.

[_hsleiufhbtv]
0

1. Rabbit royal 2. Runt 100:-/månad 3. 3 kaniner, en dvv/lejon, en dvv/hermelin och en hare/dvv :) hoppkorsningar allihopa.

NaDa...
0

1. Rabbit Royal

2. Ca 70 kr (köper en 15 kg påse för ca 120 kr, räcker i ungefär 2 månader)

3. fyra, tre dvärgvädurar och en holländare.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

bellamollylovee
0

1. Jag ger Stampe.

2. Vi betalar 239:- för 18 kg, men vi köper bara pellets ca 4 ggr per år.

3. Vi har 3 kaniner, dvärgvädurar och vädurskorsning. Dom väger runt 2 kg.

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

[myran96]
0

1. Primo Progress från svenska foder 30 kg (egentligen ett ko foder men fungerar utmärkt till kaniner)

2. Cirka 100:-/månaden

3. 6 kaniner, alla är av rasen Lilla Tysk Vädur :)

Fridaaaa
0

Glömde skriva, den säcken räcker nästan 2 månader till mina kaniner plus marsvin :)

mla0826
0
  1. Bello
  2. 5kg/100kr den säcken räcker i ca en och en halv månad
  3. 2 lejonhuvade kaniner
coelho
0

1. Stampe pellets
2. köper en säck som sen varar i ca 4 månader, så om man slår ut det blir månadskostnaden för pellets ca 40 kr
3. 3 dvv

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

marty94
0

1. Rabbfor 25kg säck

2.Runt 150kr

3. 10st, dvv, dvv korsningar och harkorsningar :)

Eriikaa
0

1. Cuni Complete.

2. Ungefär 200 kronor.

3. En lejonhuvad kanin. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Gimbergsson
0

1. Stampe kaninpellets

2. Bara pellets ligger väl runt 80-100 kronor.

3. 5 stycken, fyra hermeliner och en lejonhuvad & dvärgvädur blandning.

zezagena
0

1   RoyalRabbit-Edel-svarthavre

Ca 180 :-/mån ( inkl hö+grönsaker + ca 50:-)

3 7 st dvärgvädurar

Acinorev
0

1. Cuni complete.

2. 359:- kg/8 kg som räcker prick en månad.

3. En Belgisk jätte.

denice95
0

Jag använder mig av "Stampe" pellets

En sån säck är på 18 kg, kostar 239;- och räcker säkert över ett halvår (har inte så stor koll) 

Jag har 2 kaniner, Teddydvärgvädurar båda två :)

hobbymupp
3

Ser att man för ett bra innehåll får betala mellan 50-70 kr per kanin i månaden, bra innehåll innebär att det iaf är över 18% fibertråd(som rekomenderat) och de andra värdena också stämmer någolunda med vad kaninen ska äta.

Om man kör stampe eller rabbit royal så kan man köra på ca 30-35 kr per kanin i månaden, men då har tex stampe detta innehållet:
Stampe Kaninpellets Protein 14,5% Råfett 3,0 % Växttråd 10,5%

Jag vet att om de äter massor av halm så ska det vara lugnt, men riktlinjer måste väl uppstå av en anledning?…

Bara så att ni vet så kan man få ett riktigt bra foder (Bunny Basic T) för ett kilopris på 29.50 om man köper 22kg varje gång. Då blir kostnaden för en dvärgkanin som äter ca 0,5 dl per dag 36.58 i månaden! Inte så mycket dyrare, men så extremt mycket bättre!

Ja, jag är kritisk till den svenska pelletsmarknaden. Jämför man den med den tyska marknaden är det katastrof… Vi borde pressa producenterna mer!

hobbymupp
1

Om vi pressar producenterna med mail och att bojkotta de värsta så kommer de behöva höja fiberhalten och då kommer priserna på de höga fibrerna gå ner, pga att utbudet blir större.

Kassy
0

1. Kanin & Marsvin Edel 2. Ca 200 kr för 25 kg, vet dock inte hur länge det räcker.. 3. Har 7 kaniner för tillfället Kan även tillägga att jag betalar ca 100 kr/månad för frukt/grönt och att kaninerna får mycket grenar och proteinrikt hö från min morfar som är bonde ;) Hö kostar 2 kr/kg och varje bal är ca 15 kg så kaninerna äter hö för ca 45-60 kr/månad (mindre på sommaren, mer på vintern)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[Wera]
0

Rabbfor, använt det i 8 år.

Köper en 25 kg säck för 209 kr som räcker i drygt 2.5-3 månader.

7 kaniner, dvärgvädur och holländare som äter ½-1 dl/dygn beroende på årstid.

Fridaaaa
0

#17 Varför ta bort foder som många kaniner mår bra på? Vilket ju kommer ske i så fall… Är det inte bättre att få bort gnagarblandningarna först?

Becca-
0

Vad använder ni för pellets?

Chudleys Rabbit Royal.

Hur mycket blir månadskostnaden för ditt pellets?

På ett ungefär så skulle jag nog gissa på 50 kr.

Hur många kaniner har du och vilka raser/vilken ras?

Jag har 2 kaniner, och dem är vädurskorsningar.

hobbymupp
1

#20 man kan bojkotta flera saker samtidigt.

Suskiv
2

#20 varför ska gnagarblandningen bort? Den äter ju gnagare som hamstrar, råttor och likande.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Gimbergsson
1

#16 Jag anser att Stampe är ett bra pellets om man ger andra tillsatser så som hö, halm och grönsaker. Man behöver ju inte ens ge kaninerna pellets om man ger dem bra hö och sådant… Stampe är enligt mig tillräckligt bra och ingen av mina kaniner mår dåligt av att äta det, dessutom är kostnaden helt okej för en student med pressad ekonomi.

Suskiv
0

Just nu

Rabbit Royal och Stampe, men eftersom värdena är så dåliga så ska jag köpa ett annat foder.

Ingen aning. Köpte en säck stampe för ca 200 kr och en tre kg säck RR för 99 kr. Det finns kvar av båda så jag har inte räknat på det.

En dvv och en rex.

Just nu sitter jag mest och funderar på om jag ska vara lat och köpa oxbow eller om jag ska köpa och blanda samma foder som Lina R ger till sina kaniner. Jag ser fördelar med båda och nackdelar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

hjartelyckanskaniner
0

1. svenska foders Djur & Natur 2. 189:-/mån 3. 8 kaniner Kan tillägga att mina kaniner har toppenbra hull och pälsen är silkeslen. Alltså kan jag inte hitta ett bättre foder för mina kaniner! Jag har hoppkaniner som springer en massa och man kan tänka att jag behöver ett fiber- och proteinrikt foder än en med kelkaniner och utställningskaniner iom att de inte rör sig på detta sätt som mina gör på, men jag vill inte byta foder hela tiden och testa mig fram hela tiden utan nu har jag valt detta fodert. För något år sedan testade jag Selectiv som har 20% fiber och mina blev riktigt smala på det så jag fick byta direkt. Jag kan ju inte komma med kaniner som ser ut och ha anorexia till tävlingarna. Så det med mest fibrer behöver inte vara bäst:) ha ett bra Hö och man kan ge vad som helst till sin kanin, i princip.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Gimbergsson
0

#23 Viss gnagarblandning är ju inte så bra för hamstrar och råttor heller… Mycket dåliga fetter och onyttiga söta frukter i alldeles för stora mängder… Till hamstrar och råttor är det smartast att man blandar sin egen "gnagarblandning" av ett osötat müsli som innehåller alla olika sädesslag, det blandar man med olika fröer och eventuell pellets. Eller så kan man ge en så kallad "hamsterblandning" men där ska man se upp för nötter och dylikt, det blir lätt för mycket.

Jag tycker gnagarblandningarna ska bort från marknaden, i alla fall de som innehåller mycket söta frukter och nötter…

hjartelyckanskaniner
1

Jag tänker göra egen gnagarblandning individuellt för alla kaniner:) fast det blir bara som godis. Blir nyttigt godis då:) Vissa behöver tex inte fröer som kan göra kaninen fet då de kan lägga på sig för ett frö. Tror det blir super! Gott, nyttigt och glada små kaniner:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/