Tips och råd
blev ingen bra rubrik men aja nu behöver jag lite tips? och råd från er jag ska sätta snart ihop en kastrerad hane som är 8 månader gammal och en hona som är hans mamma och som är snart 2 år gammal.jag har försökt förut att sätta ihop honan med en annan hona men det gick inte men jag tror att det kommer gå bättre med hanen eftersom hon har bott förut med en hane och det gick jättebra.
Jag satte upp en superstor Hage av kompostgaller på en neutral plats, med mycket saker att undersöka. Släpper ner honan först, då jag vet att hanen är lite mera "på" än hon. Det vet ju du bäst hur dina kaniner är!
Du får vänta dig att det kanske kommer se hemskt ut, men vänta in dem och kontrollera att ingen blöder.
Om du är osäker på om dem kommer kunna gå ihop, och inte vågar chansa på att släppa ihop dem under natten, så sära på dem när dem är som lugnast. Ge dem gärna en godisbit innan, så att dem kommer ihåg kaninen som något positivt tills nästa gång. Lycka till!
#1 2 Tack ska sätta ihop de på nåt rum tror jag eftersom de har varit överallt ute på vår tomt (brukar släppa de fritt där) de är utekaniner men nu är det ganska varmt ute så det går väl att ta in de en stund?
#4 ok ska ordna det :)
har nu satt ihop de i en Hage i några dagar,(ca en halvtimme varje dag) de bråkade inte men hanen var på så honan blev lite stressad första gångarna men sen lugnade hon ner sig idag testade jag att sätta ihop de i hanens bur, jag bytte spån och la lite godis i matskålen först åt båda och bara ignorerade varandra men sen gick honan in i boet och blev sur på hanen när han ville också gå in där så han fick sitta i den andra delen av buren, vad ska jag göra för att honan ska inte vara den dominanta och för att de ska det bra tillsammans de bråkar ju inte men verkar inte vara kompisar heller vad ska jag göra? ska jag ge de mer tid för att vänja sig vid varandra och vågar man ha de i samma bur i natt eller ska jag vänta några dagar till?
#6 Sådär var mina i början oxå. Dem testade gränserna, och småbråkade. Men sålänge dem inte bråkar på liv och död, så tycker jag du ska utöka halvtimmarna med några timmar, så att dem verkligen får lära känna varandra.
Sätt ihop dem varje morgon, och ha dem tillsammans tills du tar in dem på kvällen i någon dag. Tillslut kommer du kunna ha dem tillsammans dygnet runt.
Hur stor är buren? Det kan vara så att du måste bygga en lite större bur för att dem båda ska trivas och kunna ha sina egna "hus". Mina kaniner delar på en 170x70x70 bur, och trivs bra, med undantag ifrån småtjafs.
Fler hus eller fler öppningar till boet skulle jag rekkomendera. Aldrig bra om en kanin kan tränga in den andra någonstans.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#7 jag har tvåvåningsburar varje våning är 115x50 kommer inte exakta mått men nått sånt var det de har tillgång till båda våningar dygnet runt
#8 ok ska kanske sätta i flera hus i buren