Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 568 ggr
Julio2
0

Råd om två kaniner

Vi har skaffat en kompis till vår hane Julio. Han är en 3 år gammal och nyligen kastrerad. Hon är en 7 veckor gammal unge som vi kallar Rosa.. Igår eftermiddag kom hon hem till oss. Första dygnet gjorde vi så att Julio fick bo i sin bur som stod brevid hennes så de fick bekanta sig genom gallret, vilket gick bra. Nu idag efter lunch släppte jag in Julio till Rosa, vilket också gick bra. De har nosat lite på varandra men Julio verkar i övrigt rätt ointresserad. Allt verkar gå väldigt lugnt till. Jag satt i buren i en timme innan jag vågade gå därifrån men allt var så lugnt. Hur gör vi nu? Kan de bo ihop nu tror ni? Eller hade ni särat på dem inatt? Vill ju inte att de ska börja bråka inatt så att Julio skadar lillan. Jag har satt in två matskålar och två vattenskålar samt att det finns två hus. Buren är ca 5 kvm så det finns plats att vara ifred för dem båda.

Chieko
0

Hon är antagligen inte könsmogen än men om ni vill vara säkra på att inte få ungar (vilket skulle vara farligt för Rosa när hon är så ung) så bör de inte gå tillsammans alls förrän minst 4 veckor efter hanens kastering. Det tar lång tid innan alla spermier dör!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Julio2
0

Jo, jag vet det men hon är ju inte könsmogen än, långt ifrån. Om två veckor är Julio infertil och då är hon bara 9 veckor. Jag är rätt lugn över att hon inte ska bli på smällen. Jag vill dock inte att han ska göra henne illa, bli aggressiv eller så.

Gimbergsson
0

#0 Kan vara smart att sära på dem under nätterna och låta dem vara tillsammans under dagarna i början så att de får lära känna varandra i lugn och ro så att allt inte blir så hastigt. :)

Julio2
0

Jo, jag kommer nog sära på dem inatt. Tror inte jag kommer kunna sova inatt annars för att jag ärorolig.Var nyss ute och tittade till dem och då låg de så sött brevid varandra. Verkar som om hon söker sig till honom mycket.

Gimbergsson
0

#4 De kan nog bli goda vänner!