Tips till brunstande honor.
Min kanin på lite mer än sex månader brunstar just nu och jag har lite tips? till er som har dessa "tonåringar" hemma.
För det första bits många kaniner under denna perioden. Min kanin är ett exempel. Jag gick i djuraffären före jul och skulle köpa pellets och julkapp, och så passade jag på att fråga de arbetande. Dom sa att kaninen dagligen skulle få tuggmotstånd som skulle stimulera bitandet. Det kan alltså göra ont på kaniner om dom inte får bita och detta kan "flippa ur" under brunstningsperioden. Se därför till att alltid ha tuggsaker i buren. Jag har sallad, knäckebröd och mineralsten. Detta hjälper alltid. Tandhälsan för kaniner är jätteviktig.
Jag låter även min kanin leka fritt, hon får absolut inte känna sig instängd under denna period. Minst en kvart per dag är hon ute fritt. Tänk på att ha mycket leksaker ute, så det blir intressant för henne.
Min kanin har stimuleringsboll då hon inte är ute och leker. I bollen lägger man godis och om hon knuffar på bollen trillar det goda ut ur ett hål. Detta får henne att fokusera och hänga med. Hon blir inte heller uttråkad.
Hoppas detta hjälpte er, kan svara på frågor om ni behöver det.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Jag har aldrig haft problem med kaniner i "tonåren". Flizan var lite surig, morrade och knuffades lite bara men slutade när hon fick kompisar.
Men inte annars, så många kaniner tycker inte jag blir såna, som bits och nafsas vid "tonåren".
Ta bort mineralstenen. Det kan ge urinsten och njurprobem för kaninen. Dem får det dem behöver via höet, grönsaker, grenar och ev pellets om man ger det.
Sedan, minst en kvart om dagen? jag anser att minimum att för springa i hage/lös är minst 2-3 timmar/dag. Om man inte har jättestor bor vill säga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1# Två våningar på 100 x 200 per våning… Springer fritt där.
Sedan är det så att min kanin omvårdas på mitt sätt. Hon springer fritt i ateljen mellan en kvart och en timme på kvällstid. Efter skolan är hon på tur i parken och inomhus. Vet inte riktigt om du är ute och går i parker med dina djur ?
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#2 Har ingen park så nej det gör jag inte. Men har dem i trädgården Ja då har du bra och stor bur :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.