Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 881 ggr
MangoO
0

Mystisk tand

Förra våren upptäckte jag en väldigt konstig sak på min dvärgvädurs-herre. En tand hade växt upp precis framför de nedre vanliga tänderna. En tand med rot och allt hade från ingenstans, bara ploppat upp där på ca 1-2veckor (kollar mina kaniners bett varje/varannan vecka). Man blev ju såklart lite småchockad över det hela, men vi väntade lite med att åka till veterinären. Men tanden växte i rasande fart, pekandes lite utåt. Vi åkte självklart iväg till vetten och var sedan där och klippte tanden varannan vecka i några månader. Veterinären sa att de aldrig sett något liknande! Och kunde inte heller konstatera var den kom ifrån.

Men efter ett tags klippande av tanden slutade den helt växa, och så är det än idag. Han äter normalt, både kraftfoder, hö och pinnar/kvistar. Tanden är fortfarande kvar men är betydligt mindre.

Min kanin var alltså 5 år när den dök upp.

Så min fråga är,är detta ett bettfel? Är det ärftligt? Och varför har den dykt upp så plötsligt?

Har tyvärr ingen bild, men kan försöka fixa en någon dag på hur det ser ut nu.

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

Eriikaa
0

Blir intressant att se bild!

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

love popcorn
0

#1 ja, konstigt

vill jätte gärna se bilden

hälsningar cornelia med kanin och hund

(har bara haft den i en dag)

http://corneliafashion.devote.se/

[_hsleiufhbtv]
0

Vill också se bild, låter ju skumt O.o

Salish
0

Han kanske fick en visdomstand. Flört Skämt åsido, vore intressant att se en bild. Låter lite skumt.

MangoO
0

Ska ta en bild eller flera imorgon.

det är verkligen hel skumt, trodde vid första anblick att det var en framtand som gått av och fastnat där nere, men näe.

Han verklar inte lida av det iaf, han kan äta allt och är rund som en köttbulle! Det enda som varit knepigt var att drick ur flaska (har dock inte testat hur det är nu).

Hopp och skutt!

[_hsleiufhbtv]
0

#5 Ha annars skål, naturligare sätt för kaninen att dricka dessutom :)

MangoO
1

#6 Han har det nu :)

Hopp och skutt!

MangoO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer lite bilder, var ganska svårt att fota men hoppas ni ser :)

Upptäckte även att en av hans "orginala" nedre framtänder spårlöst har försvunnit? Om det är den konstiga tanden som tryckt bort den, för den sitter mer åt det hållet till.

Men innan den här tanden dök upp så hade han kalas fint bett och så hans avkommor (två kullar).

Hopp och skutt!

MangoO
0

,

Hopp och skutt!

MangoO
0

,

Hopp och skutt!

Westham
0

Jo den ena tanden saknas helt klart. Håll koll på den som finns kvar, blir det mycket problem så kan den tas bort av vetrinär.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

[EllenAlicia]
0

#12 så ser det ut för min ena kanin oxå fast bara ena tanden, den halva som är spetsig är så och den andra är rak. Den spetsiga är oxå missfärgad.

för henne hände det såhär att den var sned sen tappade hon den och så växte den ut igen sådär.. :|

hur vet man om det är jobbigt för kaninen?

Westham
0

Ja det blir jobbigt om den växer fel.

MVH John

[EllenAlicia]
0

#13 den växer inge mer längre

Westham
0

Då är tanden död. Den bör tas bort så att den inte skapar infektioner.

MVH John

[EllenAlicia]
0

#15 tack då vet jag!

[EllenAlicia]
0

#15 hur mycket skull edet kosta tror du?

Linnet
0

Vårt ena marsvin hade nåt liknande, helt plötsligt hade hon tre framtänder nere, funderade länge på detta innan vi till slut insåg att en av dessa tänder satt löst och det hade alltså kommit upp en ny tand i stället för den lösa tanden, som vi till slut lyckades plocka bort, sen har det inte varit några problem med hennes tänder.